Неморальність насильства проти сенсаційності: трагедія у Ньютауні «очима» американських, польських та українських медій

Юліана Лавриш

Опубліковано: 08-02-2013

Розділи: Огляди, аналітика.

4

Практично щодня ми чуємо про насильство, здебільшого  через канали медій. «Кривава бійня» у Ньютауні сколихнула весь світ. Чи вдалося медіям зробити належні висновки з трагедії, яка відбулася? Про це – у моніторингу американських, польських та українських ЗМІ.

У грудні минулого року у Sandy Hook Elementary School міста Ньютаун, штату Коннектикут вбито близько 26 осіб, серед яких діти віком від 5 до 10 років, а також вчителі. «Криваву бійню» (як пишуть про цю подію американські медії) вчинив 20-річний Адам Ланза, який опісля покінчив життя самогубством. Проте цей випадок шкільної стрілянини – не був останнім. 10 січня невідомий почав перестрілку у школі міста Тафт, штат Каліфорнія у результаті якої постраждав один учень. А 15 січня невідомі зловмисники розпочали стрілянину на парковці перед коледжем Community&Technical міста Хезард, штат Кентуккі, впродовж якої вбито двох осіб. Після трагедії у Ньютауні в Америці розпочалися дискусії про удосконалення «збройного» законодавства. Чи мають згадані вище трагедії причини суто суспільного виміру? Ми вже зазначали, що американські та світові медії в обговоренні шкільних вбивств звинувачують «збройні» закони, а як що до морально-християнського виміру проблеми?

За даними Pew Global Attitudes Project (2002) чимало американців відзначили, що релігія відіграє важливу роль у їхньому житті. Згідно з Всесвітньою книгою фактів ЦРУ, станом на 2007, 51,3% населення США вважають себе протестантами, 23,9% – католики, 12,1% не належать до жодної конфесії, 1,7% – мормони, 1,6% – члени іншої християнської конфесії, 1,7% – юдеї, 0,7% – буддисти, 0,6% – мусульмани, 2,5% – інше або не вказано, 4% – атеїсти. Хоча за офіційними статистиками у Америці 78% християн, все-таки зазначимо, що Церква у житті пересічного американця не займає домінантної позиції, щороку в країні зменшується кількість хрещень та християнських громад.

Така ситуація, на наш погляд, зосереджує на тому, щоб подивитись на розстріл дітей у Ньютауні абсолютно з іншої точки зору, через причину слабкого комунікативного взаємозв’язку між християнськими цінностями і життям суспільства. Не виключено, що суспільство потребує цієї комунікації, особливо у часі трагедій, на зразок коннектикутської. На сайті Christian Science Monitor можемо прочитати чимало рефлексій батьків дітей, які загинули у Ньютауні. Дехто із них звинувачує медії у тому, що вони також зробили боляче рідним загиблих, показавши у сюжетах трупи чи виставивши болісні відеосюжети. Крістіан Беннетт у своєму матеріалі «Як я молився через трагедію, у якій вбили мого батька» написав: «Коли ваше серце розривається на частини від втрати того, хто завжди розділить з тобою радість, обійме, жартуватиме, дасть пораду, легко бачити лише темні сторони… Багато турботливих і дорогих мені людей відкрили очі, що візія образів трагедії через ЗМІ показує лише затінені і швидкоплинні тіні. Я зрозумів, що моя екзистенція – закорінена у духовності, спонукуваної Богом, тому вона не може бути зруйнована».

Цікавим залишається факт, що у порівнянні із європейцями, які на місця трагедій приносять свічі та квіти (пригадаймо, до прикладу Смоленську трагедію – Ю.Л.), американці просто «засипали» коннектикутське містечко іграшками, серед яких майже 30 тис. ведмедиків. На інтернет-ресурсі USA Today знаходимо інформацію про те, що у Ньютауні працювало близько 800 волонтерів, які займалися впорядкуванням іграшок та відповідали на дзвінки та е-мейли схвильованих жителів США.

У матеріалі національного католицького оглядача «Америка» знаходимо те, що католицька спільнота США впродовж мес молиться за загиблими, зокрема ватиканський секретар штату – кардинал Терцісіо Бертоне повідомив, що Папа Бенедикт XVI долучається до спільної молитви. Вже наступного дня після стрілянини у Ньютауні, в офіційній газеті Ватикану – L’Osservatore Romano зазначено: жителі США мають знаходити шляхи, щоб «зупинити насильство, яке вражає суспільство із середини».

Через моніторинг польських нових медій прочитуємо, що журналісти звертаються до відповідальності президента США. У матеріалі “Tygodnik Powszechny” знаходимо покликання на нью-йоркські медії, які сконцентровують наслідки трагедії на особистій відповідальності американської верхівки. Журналіст польського видання покликається на статтю із “New Yorker”, де читаємо таке: “Про впровадження обмежень до носіння зброї чуємо дуже довго… Мабуть, буде важко дати людям віру, оскільки Президент і члени Конгресу не показують відваги і не реалізовують закони”.

Проте польські медії не виключають моральної сторони трагедії. Зокрема на сайті “Nie wiary godne” зазначено інформацію із британського видання “The Daily Telegraph” про те, що мати Адама Ланзи належала до секти, яка підтримувала ідею дієвої сили апокаліпсу. Англійські медії висунули гіпотезу про взаємозв”язок трагедії із популярною на той час можливістю кінця світу.

Українські медії, окрім роздумів на теми збройного законодавства США (“Українська Правда”, “День”), звертаються до проблеми особистості жорстокого вбивці. Про дослідження американських вчених генної структури Адама Ланзи публікує матеріал “Дзеркало тижня” .

Також на подію відгукнулись українські християнські медії. З відповідними листами-запевненнями у молитві за загиблих американців звернулись Глава УГКЦ – Блаженніший Святослав (Шевчук) та Глава Конференції Римо-Католицьких єпископів України Архиєпископ Львівський Мечислав Мокшицький. Про це зазначають офіційні сайти УГКЦ та Львівської Архидієцезії РКЦ.

Підсумовуючи бачення цієї трагедії через світові медії, можемо зазначити, що кожне суспільство повинне заглиблюватись у спектр власного життя, оцінюючи кожну подію, щоб не повторити помилок у майбутньому. На мою думку, трагедія у Ньютауні – один із важливих “дзвіночків” для американців; адже цей випадок, на жаль, не єдиний. Насильство руйнує суспільство, проте духовні цінності здатні його відроджувати.

Відгуки 4 коментарі