Експерт(к)и з усіх питань: як не «повестись» на псевдофахівців із соціальних мереж

Анастасія Каднікова

Опубліковано: 03-08-2025

Розділи: Фальсифікація, містифікація.

0

Вони завжди знають «правду» та роздають «дієві поради». Постійно приписують собі по кільканадцять несправжніх освіт, «неймовірний досвід» та нескінченні самопроголошені звання. Мова йде про так званих «фахівців», які часом з’являються в медіапросторі з гучними та впевненими думками на дуже різні теми, галасуючи про свою безсумнівну «експертність». Але як відрізняти справжніх спеціалістів від псевдоекспертів, якщо останнім часто вдається переконати сотні тисяч людей у власних фейкових регаліях?

Штучні люди для реальних ботів: ти є в інтернеті, отже, ти існуєш

Лілія Кичма

Опубліковано: 07-05-2025

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

У світі соціальних мереж може трапитися будь-що. Уявіть, що ви прочитали відгук про певний товар, готель, компанію або ж чийсь коментар на підтримку політика. І наче нічого дивного в цьому нема, крім одного... Коментатор на фото – ви! У вашого «двійника» інше ім’я, інше місто проживання, інший сімейний статус та інша професія. Але... ваше обличчя. Знайомтеся, це — бот.

Залізний купол для медіа: як штучний інтелект допомагає боротися з фейками

Роман Шадура

Опубліковано: 21-02-2025

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

У ХХІ столітті цифрові технології зробили доступ до інформації миттєвим і всеохопним. Соціальні мережі, онлайн-медіа, блоги, месенджери та відеохостинги дозволяють будь-якому користувачеві публікувати контент без попередньої перевірки або редакційного контролю. В результаті інформаційний потік став некерованим, а межа між достовірними новинами та фейками –  розмитою.

Фальшиві сльози: як розпізнати ШІ-фейки у Тік-Ток

Ольга Зітинюк

Опубліковано: 22-01-2025

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

Недавно зовсім випадково натрапила на відео, яке дуже активно шириться у мережі Тік-Ток. На відео маленький хлопчик плаче на могилі своєї матері. Ролик вкрай емоційний та має надпис: «Мати дитини загинула в битві за Харків. Будь ласка, не йдіть, не подарувавши йому трохи любові…». На цьому етапі можна було б поспівчувати хлопчику, але дещо у відео мене занепокоїло. Простий користувацький алгоритм фактчекінгу допоміг розібратись, що це — фейк. Контент не відповідає реальності, а створений за допомогою ШІ.

Найкраще застосування штучного інтелекту: як ШІ технології служать пропаганді

Поліна Грицик

Опубліковано: 14-03-2024

Розділи: За що критикують медіа?, Маніпуляція, пропаганда, Нові технології медіа, Фальсифікація, містифікація.

0

Ще на початку 2022 року ми переживали через фотофейки, маніпулятивні фотографії з недостатнім контекстом і гучними заголовками та закликами, а сьогодні пропагандисти здатні згенерувати будь що: від протестів, яких ніколи не було, до фотографій постраждалих від обстрілу. Всі говорять про те, як штучний інтелект змінить індустрії і підвищить ефективність працівників, але недостатньо піднімають дійсно важливу тему: як штучний інтелект вже сьогодні використовують з метою політичної пропаганди.

“За інформацією Bild…” Як українські медіа потрапили на гачок німецького таблоїда

Поліна Грицик

Опубліковано: 05-03-2024

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

Від початку повномасштабного вторгення німецький таблоїд Bild здобув популярність в українських журналістів завдяки оперативності та унікальності  опублікованої інформації. Bild бере інтерв’ю з очільниками країн - зокрема з президентом рф Путіним,  має зв’язки з міністерством оборони Німеччини та відслідковує деталі передачі озброєння Україні. Утім для самих німців таблоїд не є виданням, що викликає довіру.

Я – журналіст: як випадковий свідок може стати творцем контенту

Ольга Гордюк

Опубліковано: 26-02-2024

Розділи: Фальсифікація, містифікація.

0

В сучасному світі зростає популярність громадянської журналістики, що означає активну участь громадян у створенні та поширенні новин. Цей підхід є реакцією на зростання доступності технологій і соціальних мереж, які дозволяють кожному стати "журналістом" і розповісти свою історію. Однак разом зі зростанням популярності громадянської журналістики з’являються й певні ризики та небезпеки. Пропонуємо коротко розглянути кілька прикладів громадянської журналістики в Україні, як саме пересічні українці можуть долучитися до створення інформаційного контенту.

Ідеальний дезинформатор: роль Telegram-каналів в поширенні панічних настроїв

Святослав Сапєгін

Опубліковано: 18-02-2024

Розділи: Агресія і тривога, За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

На платформі Telegram функціонує безліч анонімних каналів, які не оприлюднюють інформацію про своїх власників, але полюбляють публікувати новини “з надійних джерел”. Деякі з них працюють під керівництвом Росії, а інші діють у власних інтересах. Нерідко трапляється й таке, що інформація з таких сторінок потрапляє в ЗМІ й активно культивується в суспільстві, що подекуди призводить до паніки — явища кардинально негативного як у мирний, так і воєнний час.

Діпфейки в медіа: між творчістю та маніпуляцією

Софія Жданюк

Опубліковано: 09-01-2024

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

Що буде, якщо істина і художня фантазія зіткнуться у віртуальному просторі? Сучасне журналістське поле ділиться на дві сторони — одні вітають діпфейки як творчий спосіб подання інформації, інші побоюються потенційних маніпуляцій та втрати довіри. У наш час гіперінформативного суспільства, діпфейки стають ключовим елементом, розмиваючи межу між правдою та вигадкою, і водночас породжуючи численні дебати щодо етики та законності їх використання.

Мок’юментарі чи псевдодокументалістика: що не так з телепередачею “Містична Україна”

Марина Блохіна

Опубліковано: 18-03-2023

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

Межа  між мок’юментарі та псевдодокументалістикою досить тонка, та все ж її вкрай важливо розуміти для того, щоб говорити про передачі на кшталт “Містичної України”. Мок’юментарі – це жанр телевізійних шоу, у яких вигадані події знімаються у форматі документалістики, але завжди передбачається сатира, гумор – і глядач знає, що факти з шоу не слід сприймати всерйоз. Псевдодокументалістика натомість не ставить перед собою мети розсмішити глядача – вона тільки оперує маніпулятивними наративами і відвертою вигадкою та брехнею.