Отар Довженко: «Чим бідніша країна, тим більше в її медіакритиці намагань врятувати світ»

Остап Яриш

Опубліковано: 02-10-2013

Розділи: За що критикують медіа?, Медіафілософія.

0

Нещодавно у стінах ЛНУ імені Івана Франка відбулась зустріч студентів-журналістів з відомим медіакритиком  Отаром Довженком. Діалог вийшов доволі цікавий: розмовляли про політику, проблеми журналістики, відповідальний копіпейст та… віагру. Тож зараз пропонуємо до огляду декілька цікавих думок Довженка, які прозвучали під час зустрічі.

“Медіакритика – це бути весь час «там». Ви можете теоретично писати про економіку, не займаючись бізнесом. Можете писати про медицину, зоологію чи що-небудь інше. Але писати про медіа, не будучи споживачем медіа, неможливо. Це нереально(…)

Медіа дуже важливо бачити в контексті. У цьому поширена помилка молодих критиків – вони часто не звертають на це уваги, не бачать медіа як цілісну систему. Причому доволі збочену та неординарну.

Кожен, хто вміє писати, може бути телекритиком місяць. Далі вам знадобиться віагра, і дуже багато. Звісно, йдеться про метафоричну віагру. Справа в тому, що дуже скоро все це стає просто нецікаво. Ти розумієш, що весь час сидиш в одній пісочниці і про все вже написав. Речі довкола стають банальними та очевидними.

У мене вдома було три телевізори. Але діти весь час сиділи перед екраном та дивились мультики, тому треба було якось з цим боротись. Спочатку я відключив кабельне, потім спеціально пошкодив антену. А пізніше обміняв один «ящик» на мобільний телефон для сина. Зараз телевізорів два, проте ми їх вмикаємо вкрай рідко.

У нас більше ЗМІ на душу населення, ніж в будь-якій країні світу. Наприклад, 15 загальнонаціональних телемереж, коли в Америці їх три або чотири. З переходом на цифрове телебачення їх стане сорок. І всі – рівноправні. В цьому й проблема українського медіа ринку. Нема здорової конкуренції, нема ранжування.

Центральні канали дедалі більше однаковішають. Раніше вони були різні, бо орієнтувались на різні аудиторії. Але останнім часом відбулась стандартизація цієї аудиторії. Це означає, що всі зараз показують практично одне і те саме. От ви скажете, на якому каналі зараз виходить, скажімо, «Квартал 95»?

Часто українська медіаспільнота не розуміє, що медіакритика – це той механізм, який її оздоровлює. Механізм її вдосконалення, при чому вдосконалення зсередини. Щоб зрозуміти проблему, не потрібно чекати, доки твою продукцію перестануть купувати. У розвинених медіасередовищах до критиків прислухаються. Але не всі медіасередовища є розвиненими.

Чим бідніша країна, тим більше в медіакритиці пафосу та намагання врятувати світ. Чим багатша, тим більше тонкої іронії та спроб розважити публіку. Це закон, який працює майже завжди (…)

Видання UaReview – це медіакритичний феномен, що яскраво демонструє непрофесіоналізм та низьку якість українських медіа. За статистикою, 80% контенту українських інтернет-видань – це чистий копіпейст. А сайти фейкових новин кажуть: «якщо вже займаєтесь копіпейстом, то займайтесь відповідальним копіпейстом».

Comments are closed.