Доповнена реальність змінює світ: нові можливості та нові ризики

Любомир Федоришин

Опубліковано: 01-06-2018

Розділи: Нові технології медіа.

0

«У найближчому майбутньому на нас чекають величезні зміни».

«Те, про що говорили теоретики і те, що за прогнозами мало статися через сотні років, скоро прийде у наше з вами життя».

«Зміна реальності дедалі ближче, ніж ми могли собі уявити».

Так писали видання, журналістам яких потрапив до рук прототип продукту доповненої реальності. Не плутайте з віртуальною реальністю, в якій користувач повністю занурюється у віртуально змодельований світ за допомогою схожого шолому. Ні, йдеться про речі набагато серйозніші та перспективніші.

Час ішов, прототип вдосконалювався і почав набувати свого кінцевого вигляду.

Концерн Microsoft готує до виходу свою новинку під назвою “HoloLens”, яка має потенціал повністю змінити спосіб взаємодії з віртуальним світом. Уявіть собі гаджет, який  здатен замінити собою усі інші. Тоді ви зрозумієте амбіції американської компанії.

Щось на зразок шолому, з лінзами, які замінюють окуляри та проектують на них об’єкти з віртуального світу, таким чином доповнюючи реальний. Звучить заплутано, але все одразу стає зрозумілим, коли глянути на ілюстрації чи ролик, що демонструє його можливості.

Доволі смілива витівка, яка вже найближчим часом з’явиться на ринку за ціною звичайного смартфону. Звісно, ще багато метаморфоз та змін чекає на гаджет до його появи, його вигляд ще не раз трансформується під тиском дизайнерів. Але суть не у зовнішності, яка на кінцевому етапі буде ще привабливішою, а в потенційній потужності такого девайсу.

Жоден інший пристрій вам не знадобиться. Усе тут. Революція, яку свого часу здійснив Iphone, що поєднав у собі практично усі функції технологічного ринку. Те саме чекає і на  HoloLens. Саме в цьому шоломі аналітики вбачають розвиток майбутньої індустрії на найближчі десять років. І важко з ними не погодитися: окуляри пропонують взаємодію зі світом, який раніше був відділений екраном монітору. Технологічна порнографія у її найжахливішому прояві. Заглиблення у самий контент, інтерактивність найвищого рівня – ось гасло революційного винаходу.

Тільки уявіть собі, які зміни чекають на кожну з індустрій. Навчання: віртуальний лектор працює безпосередньо з вами, в медичних інститутах проводять розтини на віртуальних тілах, кожна хвороба ілюстрована та піддається все тому ж віртуальному лікуванню. Розваги: ігри, що базуються на нашій з вами реальності, але доповнюють її улюбленими героями. Тепер ви можете особисто познайомитися з Капітаном Америкою, зустріти будь-яку знаменитість, поцілувати персонажа з мультфільму, та будь-що. Можливості обмежені тільки вашою уявою та уявою розробників. Телебачення: безпосередня участь у будь-якій події, диктор читає новини персонально вам, та навіть той же ж диктор – на ваш смак, обирайте будь-кого. Хочете –  хоч сам президент Америки, а як ні то якийсь крутий виконавець, Боно, наприклад. Усі люблять Боно! А хочете як колись – перед вами з’явиться віртуальний телевізор, що буде закріплений як вам завгодно, навіть за бажанням віртуальний кронштейн домалюють.

Доповнена реальність у журналістиці та рекламі

Майбутнє медійної сфери також зазнає змін. Окрім уже згаданих метаморфоз на ТБ, індустрію сколихнуть істотні перевтілення у продакшині новин та продукуванні контенту в цілому. Безпосередня участь глядача у події, наближення то мистецьких, перформанських робіт, подача історії, що включає усі можливості доповненої реальності – основні умови до вже завтрашньої журналістики. Плюсів більше ніж мінусів, хоч і вони трапляються.

Основний недолік такого формату віщування – надмірне занурення у вигаданий світ чи у подію, про яку йдеться. Непідготовлена аудиторія занадто вразлива до такого і не завжди може відрізнити віртуальний об’єкт від реального. Історії, що зачіпають струни людських почуттів можуть виявитися заважкими для певного контингенту, а чийсь вестибулярний апарат, з фізіологічної точки зору, взагалі не зможе витримати швидку зміну віртуальної  картинки. Щось таке траплялося навіть із телефоном, на початку його виходу. Але з розвитком  індустрії, винахід зміг підлаштуватися до людських потреб. Зі зростанням конкуренції в цьому сегменті, такі речі будуть вирішені зі ще більшою швидкістю, ніж це сталося з попередником.

Те саме стосується реклами та просування продуктів за допомогою HoloLens. Звісно, траплятимуться шедеври, як це буває і зараз, але здебільшого, на нас чекатимуть банери, що перекривають важливий зміст картинки, і його, як ви могли вже здогадатися, прибрати буде набагато важче. Він буде ще більш набридливим і ще більш врізатиметься нам у свідомість, чи те що є під нею.

А тепер страшне. Фанати “Чорного Дзеркала” уже розуміють про що далі піде мова. Пристрій має здатність відслідковувати ваш погляд, куди ви дивитесь та й чи дивитесь взагалі. А тепер уявіть собі безбожників, що запустили рекламу, яка є примусовою до перегляду. Не подивилися – не отримали доступ до контенту. Відвели погляд чи закрили очі – вона це зрозуміла і вимагає від вас прояву уваги, а як ні – ви не отримуєте доступ до контенту. Не зробили певні дії, як від вас того вимагають – не отримали доступ до контенту. І так далі. Жахлива правда, що здатна зруйнувати продукт. Але навряд в Microsoft сидять такі ж комерційно заангажовані люди. Думаю, творці пристрою усвідомлюють такий перебіг подій і уже вжили заходів, щоб такого не сталося. Схрестимо пальці, щоб їм це вдалося.

Слід додати, що особливість HoloLens полягає в його практичності та трансформованості. Тут його перевага над VR (пристроями віртуальної реальності). Вам ніщо не заважатиме одним змахом руки перемкнути доповнену реальність на віртуальну і потрапити у повністю змодельований світ. Можливості винаходу повністю витісняють конкурентів, адже навіщо купувати два різні гаджети, якщо можна купити один, який вміє і те, і інше. А крім того – він не надто громіздким. Не потребує безлічі кабелів для під’єднання та окремих зовнішніх пристроїв. Усе, що вам потрібно – голова на плечах. А з розвитком та глобалізацією мережі Інтернет, ще й усі обчислення відбуватимуться в хмарах. Це дозволить надати йому форму звичайних окуляр.

На цьому етапі розробки HoloLens продають виключно розробникам, які пишуть до нього софт і програми, якими ми з вами будемо користуватися в майбутньому. Продукт поки що доволі сирий, але люди, яким все ж вийшло доторкнутися до дітища Microsoft, із захватом наголошують, що майбутнє саме за ним. Комерційну планку поставлено в межах п’яти років, тому – чекаємо.

Насправді, цей пристрій не єдиний у своєму роді, але сьогодні він є лідером у галузі. Він має найбільші можливості і саме про нього, зазвичай, і розповідають, коли йде мова про доповнену реальність. Є ще такий прояв доповненого контенту, коли картинка виводиться за допомогою вашого смартфону, але будьмо реалістами: вона вже є доступна кожному, але так і не вистрелила і не стала популярною. Тому очевидно, що продукт який народився – виявився вже мертвим. Чого аж ніяк не скажеш про HoloLens.

Любомир Федоришин, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.