Українські інформаційні служби: погляд математика
Олександр Левченко
Опубліковано: 22-01-2009
Розділи: №14, Друковані версії, Нові технології медіа.
0
Розпочнемо з цитати, взятої з веб-сайту популярного українського тижневика Дзеркало тижня: “Розмови про те, що Інтернет надто швидко перетвориться на один з головних каналів передачі суспільної інформації, здається, поволі стають реальністю. Наприклад, у США, за даними Дослідницького центру П’ю, з 1994 до 2004 року кількість тих, хто регулярно читає новини в Інтернеті зросла з 0 до 38 відсотків. Причому таке зростання відбирає чималу аудиторію у традиційних ЗМІ – у першу чергу в газет та радіо, частково – і в телебачення. Звичайно, відсоток людей, котрі читають інтернет-ЗМІ в Україні, не такий великий: дається взнаки менша кількість персональних комп’ютерів, з’єднаних з Інтернетом. Проте і за таких умов відвідуваність “типових” українських новинарних та інформаційних сайтів зараз складає 20–40 тисяч відвідувачів щоденно, незважаючи на сезонний літній спад. У часи виборчих та революційних баталій цифри зростали і до 100 тисяч. Звичайно, це менше, ніж у найбільших щоденних газет, проте динаміка зростання аудиторії явно не на користь останніх” [1]. Залишається лише додати, що за той час, який минув від дня публікації матеріалу (6.08.2005), наведені цифри могли лише зрости.
Якою ж сьогодні є інформаційна складова українського Інтернету? Виконаємо невеличке дослідження діяльності найпотужніших мережевих інформагентств нашої країни.
НАЙПОПУЛЯРНІШІ УКРАЇНСЬКІ ІНФОРМАЦІЙНІ ПОРТАЛИ
Про популярність того чи іншого сайту можна довідатися з рейтингів, які ведуть спеціальні мережеві служби. Рейтинги складають як для всіх зареєстрованих у службі сайтів загалом, так і для окремих категорій. Інформаційні портали разом із більш спеціалізованими сайтами новин та інтернет-версіями електронних і паперових мас-медіа належать до категорії “ЗМІ та періодика”.
Найвідомішим серед українських є рейтинг порталу bigmir)net (top.bigmir.net). Зокрема, у згаданій категорії “ЗМІ та періодика” перших п’ять місць за березень-квітень 2007 року займали мережеві інформаційні агентства КореспонденТ, Обозреватель, Подробности, ForUm і Фраза. Однак в іншому рейтингу – порталу TopPING (mytop-in.net) – перша п’ятірка виглядає по-іншому: Українська правда, Оглядач, Подробности, Обком і ForUm. А рейтинг від порталу I.UA (catalog.i.ua) виглядає ще інакше: Подробности, Фраза, ProUa, УРА-Информ і Власти.net. Пояснення просте: сайти беруть участь не у всіх рейтингуваннях, інколи просто відмовляючись від послуг окремих служб. Отож визначити серед мережевих інформаційних агентств справжніх лідерів за відвідуваністю можна, лише проаналізувавши кілька рейтингів.
У доcлідженні враховуватимемо також такі критерії:
а) широка тематична охоплюваність у поданні інформації (що відповідає поняттю інформаційного порталу);
б) відкритість доступу до тексту новин (деякі інформагентства надають такий доступ лише передплатникам);
в) наявність україномовної версії (для повної відповідності означенню “український”).
Виконавши такий аналіз, одержимо таку п’ятірку найпопулярніших українських інформаційних порталів: Українська правда (www.pravda.com.ua), КореспонденТ (ua.korrespondent.net), Оглядач (oglyadach.com, більше відомий за російськомовною версією Обозреватель), ForUm (ua.for-ua.com) і ProUa (ua.proua.com/). Середню відвідуваність цих сайтів за день упродовж березня-квітня 2007 року відображено в табл. 1.
Відразу привертає увагу непропорційно мала кількість відвідувачів порталу ProUa порівняно з кількістю переглядів. Пояснити це можна, проаналізувавши статистику відвідуваності одного й того самого сайту (наприклад, Подробности) у різних рейтингових службах (табл. 2). Як бачимо, кількість переглядів є зіставною у всіх трьох випадках, а відвідувачів – лише для рейтингів bigmir)net і TopPING, натомість I.UA дає тут значно занижене число. Чому ж узагалі є відмінності у цих даних, які мають бути якщо не ідентичними, то принаймні дуже близькими, варто запитати у керівників згаданих служб.
Тепер проаналізуємо роботу вибраних мережевих інформаційних агентств за два дні: 26 лютого 2007 року (понеділок) та 20 березня (вівторок).
ОСОБЛИВОСТІ ПОДАННЯ НОВИН ОКРЕМИМИ ПОРТАЛАМИ
Природно, що кожне з головних мережевих інформаційних агентств має свої особливості в поданні інформації. Дослідимо тут такі характеристики, як тривалість роботи, кількість і частота появи новин (окремо виділятимемо часовий інтервал найактивнішої діяльності – від 9 до 20 години), співвідношення українськомовної та російськомовної версій. Підзаголовки для кожного порталу подаватимемо так, як він сам визначає себе в заголовку вікна браузера або “шапці” веб-сайту.
“УКРАЇНСЬКА ПРАВДА”
Мережеве інформаційне агентство Українська правда (УП) – одне з найпопулярніших серед усіх українських порталів новин. Цьому сприяє як ім’я засновника та першого керівника УП – Георгія Гонгадзе, так і активна громадська позиція агентства упродовж усього терміну його існування, спрямована на захист демократичних цінностей, свободи слова та української державності. Кількісні характеристики роботи порталу за два досліджувані дні наведено у табл. 3.
Відразу слід зазначити, що пізній початок та раннє завершення роботи агентства за 26.02.2007 (понеділок) є радше випадковістю, хоча інколи після вихідних УП й справді розпочинає свою діяльність дещо пізніше, аніж звичайно, і провадить її менш активно. Кількість новин на сайті не надто висока (48 та 59), а період оновлення стрічки становить близько 13-14 хвилин.
Характерною рисою в діяльності агентства є те, що всі новини воно подає обома мовами, причому українськомовні версії в більшості випадків з’являються раніше, аніж російськомовні.
Крім новин, багато місця на сайті УП відведено аналітичним матеріалам, причому інколи й таким, автори яких мають суттєво відмінні від редакційних погляди. Анонси статей розміщено у верхній частині головної веб-сторінки так, що вони відразу привертають до себе увагу.
“КОРЕСПОНДЕНТ” – УКРАЇНСЬКА МЕРЕЖА НОВИН
Інформаційний портал КореспонденТ, котрий за відвідуваністю не набагато поступається Українській правді, намагається позиціонувати себе як незалежне, об’єктивне та респектабельне мережеве агентство. Однак у кризові моменти стають доволі відчутними його симпатії до демократичних сил. Кількісні ж параметри роботи порталу за досліджувані дні наведено у табл. 4.
Слід зазначити, що мережа КореспонденТ (точніше її російськомовна версія) працює практично цілодобово, однак у нічний час інформаційні повідомлення з’являються дуже рідко – трохи більше одного за годину, тому для більшої об’єктивності у веденні статистики за початок роботи взято момент регулярної появи новин. З першого погляду на таблицю привертає увагу значно більша – приблизно удвічі – кількість новин порівняно з УП, і відповідно удвічі меншим є період їхнього оновлення.
Порівняння мовних версій КореспонденТа дає підсумок, невтішний для української: вона працює не цілодобово, а в доволі чітких часових рамках (від половини 9-ї до 22-ї), кількість новин у ній суттєво менша (80 (26.02) та 101 (20.03) проти 125 та 133 відповідно), період оновлення – відчутно більший, і практично всі новини спочатку з’являються у російськомовній версії, і лише після цього частину з них перекладають українською.
Щодо аналітичних матеріалів, то вони не відіграють якоїсь відчутної ролі на сторінках порталу, і тут КореспонденТ цілком відповідає своєму означенню як мережі новин.
“ОГЛЯДАЧ” – ЩОХВИЛИННА ІНТЕРНЕТ-ГАЗЕТА
Третьою за відвідуваністю мережевою службою новин є інтернет-газета Оглядач. Її своєрідність полягає в приналежності до порталу Обоз.ua як інформаційної компоненти, і це відразу дається взнаки під час аналізу її роботи. Перегляд політичних новин Оглядача відразу видає його особливу прихильність до однієї із сил помаранчевого табору. Кількісні характеристики роботи служби наведено у табл. 5.
Діяльність Оглядача також можна вважати цілодобовою, однак її особливість порівняно з КореспонденТом полягає у високій активності аж до опівночі, після якого йде малоактивний проміжок із відновленням звичного режиму після сьомої ранку. Загальна кількість новин близька до тієї, що подає КореспонденТ.
Цікавим є аналіз мовних версій інтернет-газети. Певну частину новин (трохи менше половини) вона подає обома мовами, причому ці повідомлення з’являються одночасно на відповідних веб-сторінках (Оглядачі та Обозреватели). Решта новин є різними і, що доволі несподівано, україномовних серед них набагато більше! Однак не варто перебільшувати “українськомовоцентричності” порталу: до його складу входять спеціалізовані сайти – Кияни для столичних новин, Спортобоз – для спортивних, Автообоз – для автомобільних, Кінообоз – для новин кіно тощо, інформацію в яких подано переважно або тільки російською мовою. Звичним є також посилання з україномовної стрічки новин на російськомовні тексти і навпаки.
Ще однією особливістю Оглядача є акцентування не на політичних новинах, а на різнопланових повідомленнях із “цікавинками”, здатними привернути увагу якнайширшого кола інтернет-читачів. Значне місце на сайті посідає також аналітика, хоча у верхній частині головної веб-сторінки подано лише анонс “ударного” матеріалу (топ-статті), а решта розміщені нижче, після заголовків головних подій.
“FORUM” – НАЙПОПУЛЯРНІШЕ ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯ
Незважаючи на гучну підназву – “Найпопулярніше інтернет-видання”, мережева служба новин ForUm за відвідуваністю займає лише четверте місце серед досліджуваних. Зараз вона намагається подавати інформацію більш-менш об’єктивно й неупереджено, хоча напередодні президентських виборів 2004 року та під час подій Помаранчевої революції була серед тих небагатьох мережевих інформагентств, які займали яскраво виражену провладну позицію. Характеристики роботи порталу за два досліджувані дні наведено у табл. 6.
Часовий режим роботи інтернет-видання ForUm приблизно такий самий, як і у мережі новин КореспонденТ – формально цілодобовий, фактично ж активна робота розпочинається приблизно о сьомій ранку і закінчується майже о десятій вечора. Однак кількість повідомлень на сайті агентства дуже велика, а за 20.03.2007 вона вагомо перевищує навіть високі показники мережі КореспонденТ.
Порівняльний аналіз мовних версій мережевого видання ForUm дає для української ще більш невтішні результати, аніж аналогічні дослідження для КореспонденТа. Співвідношення кількості новин різними мовами доходить просто до непристойного (213 до 129 на користь російської за 20.03.2007), і враження, що україномовна версія потрібна тут лише для престижу, набуває форми твердого переконання.
Аналітика на сайті ForUm присутня, однак не відіграє надто великої ролі, про що свідчить і її розташування у середній частині головної веб-сторінки.
“PROUA” – ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПОРТАЛ
Останнім за відвідуваністю серед розглядуваних є інформаційний портал ProUA. Кількісні показники його роботи за відповідні дні наведено у табл. 7.
Загалом інформаційна діяльність порталу нагадує Українську правду: доволі чітко визначений часовий інтервал роботи, однакова кількість новин в обох мовних версіях, велика кількість аналітичних матеріалів, анонси яких розміщено поряд зі стрічкою новин на чільному місці головної веб-сторінки. Щоправда, загальна кількість повідомлень на сайті ProUa відчутно вища, причому тих, що раніше з’явилися в україномовній версії, приблизно стільки ж, як і вперше поданих російською.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДІЯЛЬНОСТІ ПОРТАЛІВ
Щоб порівняти роботу досліджуваних українських порталів новин, зберемо їхні кількісні параметри 20.03.2007 (табл. 8). Відразу впадає у вічі схожість показників Української правди і ProUa: визначений час роботи, поза яким агентство не працює, порівняно невелика кількість новин (вимірювана двозначним числом), відносна рівноправність україномовної та російськомовної версій. ProUa подає більше новин і частіше оновлює їхню стрічку, однак УП зазвичай раніше починає і пізніше закінчує роботу, працюючи загалом довше.
Так само схожа діяльність інформаційних порталів КореспонденТ і ForUm: робота в цілодобовому режимі (хоча і з низькою активністю в нічний час), виразна другорядність україномовної версії, велика кількість новин та висока частота оновлення стрічки. Окремо стоїть мережеве видання Оглядач, порівняти який з іншими складно через його своєрідність, великою мірою зумовлену входженням у більш універсальний портал Обоз.
Ще одним важливим показником роботи інформаційних агентств є оперативність у поданні інформації. Порівняємо швидкість реагування досліджуваних порталів на чотирьох найважливі ших політичних подіях за 20 березня 2007 року (табл. 9).
Як бачимо, безсумнівним лідером за цим показником є Українська правда, котра всі зазначені новини подала першою. Серед решти інформагентств ProUa першим подало 3 новини з 4 і посіло друге місце, а КореспонденТ в очній дуелі продемонстрував невелику перевагу над ForUm’ом. Оглядач виявив цікавість лише до однієї з політичних новин, проігнорувавши три інші.
УП Кореспондент Оглядач ForUm ProUa
відвідувачі 109421 88778 73662 48775 12517
перегляди 688843 683541 486525 188413 105493
рейтингувальник TopPING bigmir)net I.UA
Таблиця 1. Середньоденна відвідуваність головних українських інформаційних порталівза березень-квітень 2007 року
bigmir)net TopPING I.UA
відвідувачі 49706 53821 27428
перегляди 184666 162708 171323
Таблиця 2. Статистика середньоденної відвідуваності сайту Подробности за березень-квітень 2007 року від різних рейтингових служб
26.02.2007, понеділок 20.03.2007, вівторок
укр. рос. укр. рос.
початок 10:47 10:52 08:00 08:05
кінець 19:12 19:16 21:41 21:45
тривалість 08:25 08:24 13:41 13:40
кількість 48 48 59 59
період (хв) 10,5 10,5 13,9 13,9
з’явилося раніше 32 16 43 16
кількість (9–20) 48 48 53 53
період (9–20) 13,8 13,8 12,5 12,5
Таблиця 3. Характеристики роботи інформаційного порталу
Українська правда за 26.02.2007 та 20.03.2007
26.02.2007, понеділок 20.03.2007, вівторок
укр. рос. укр. рос.
початок 08:47 08:05 08:39 07:42
кінець 22:05 22:00 21:58 22:15
тривалість 13:18 13:55 13:19 14:33
кількість 80 125 101 133
період (хв) 10,0 6,7 7,9 6,6
з’явилося раніше 2 76 – –
кількість (9–20) 72 113 89 120
період (9–20) 9,2 5,8 7,4 5,5
Таблиця 4. Характеристики роботи української мережі новин КореспонденТ за 26.02.2007 та 20.03.2007
26.02.2007, понеділок 20.03.2007, вівторок
укр. рос. укр. рос.
початок 07:05 07:14 07:58 09:24
кінець 22:23 23:58 22:05 23:58
тривалість 15:18 16:44 14:07 14:34
кількість 121 87 111 79
період (хв) 7,6 11,5 7,6 11,1
однією мовою 52 18 48 16
кількість (9–20) 109 66 101 60
період (9–20) 6,1 10,0 6,5 11,0
Таблиця 5. Характеристики роботи інтернет-газети Оглядач за 26.02.2007 та 20.03.2007
26.02.2007, понеділок 20.03.2007, вівторок
укр. рос. укр. рос.
початок 08:00 07:03 07:09 07:09
кінець 21:44 21:58 21:53 21:59
тривалість 13:44 14:55 14:44 14:50
кількість 84 123 129 213
період (хв) 9,8 7,3 6,9 4,2
з’явилося раніше 4 80 – –
кількість (9–20) 76 99 115 195
період (9–20) 8,7 6,7 5,7 3,4
Таблиця 6. Характеристики роботи інтернет-видання ForUm за 26.02.2007 та 20.03.2007
26.02.2007, понеділок 20.03.2007, вівторок
укр. рос. укр. рос.
початок 08:19 08:29 08:45 08:43
кінець 20:00 20:06 20:14 20:11
тривалість 11:41 11:37 11:29 11:28
кількість 83 83 84 84
період (хв) 8,4 8,4 8,2 8,2
з’явилося раніше 37 46 45 39
кількість (9–20) 79 76 81 81
період (9–20) 8,4 8,7 8,1 8,1
Таблиця 7. Характеристики роботи інформаційного порталу ProUa за 26.02.2007 та 20.03.2007
УП ProUa Кореспондент ForUm Оглядач
укр. рос. укр. рос. укр. рос. укр. рос. укр. рос.
початок 08:00 08:05 08:45 08:43 08:39 07:42* 07:09 07:09* 07:58* 09:24*
кінець 21:41 21:45 20:14 20:11 21:58 22:15* 21:53 21:59* 22:05* 23:58*
тривалість 13:41 13:40 11:29 11:28 13:19 14:33 14:44 14:50 14:07 14:34
кількість 59 59 84 84 101 133 129 213 111 79
частота 13,9 13,9 8,2 8,2 7,9 6,6 6,9 4,2 7,6 11,1
кількість (9–20) 53 53 81 81 89 120 115 195 101 60
частота (9–20) 12,5 12,5 8,1 8,1 7,4 5,5 5,7 3,4 6,5 11,0
Таблиця 8. Порівняння результатів роботи головних українських інформаційних порталів
за 20 березня 2007 року
Новина ProUa УП ForUm Коресп. Оглядач
Огризко знову не став міністром 10:52 10:51 11:04 10:55
Луценка викликали на допит до Генпрокуратури 11:11 10:35 11:08 10:46
Ющенко відклав візит до Росії 18:38 16:42* 18:41 18:53
Ющенко вніс кандидатуру Яценюка на посаду глави МЗС 19:40 19:16 19:52 19:49
Таблиця 9. Порівняння оперативності головних українських інформаційних порталівза реакцією на важливі політичні новини за 20 березня 2007 року
ВИСНОВКИ
Отож, порівнюючи інформаційну діяльність головних українських інформаційних служб у мережі Інтернет, можна поділити їх на три групи. До першої належать портали Українська правда і ProUa, характерними рисами діяльності яких є:
а) заданий часовий інтервал роботи, поза яким агентство не працює;
б) порівняно невелика кількість інформаційних повідомлень;
в) відносна рівноправність україномовної та російськомовної версій;
г) висока оперативність у поданні новин;
д) велика роль аналітичних матеріалів.
Друга група, до якої слід віднести інформаційні мережі КореспонденТ і ForUm, вирізняється тим, що її учасники:
а) працюють цілодобово, хоча з низькою активністю в нічний час;
б) подають велику кількість новин та часто оновлюють їхню стрічку;
в) головною вважають російськомовну версію, українськомовну – другорядною;
г) менш оперативно реагують на гарячі політичні події;
д) не надають великого значення аналітиці.
Окремо від усіх стоїть мережеве видання Оглядач, об’єктивно оцінити яке можна лише в поєднанні з аналізом інших складових порталу Обоз, що залишилося поза межами цієї роботи.
Звичайно, для якихось далекосяжних висновків потрібен глибший аналіз на суттєво більшій кількості матеріалу, однак навіть це невеличке дослідження дає цікаву картину інформаційного сегмента українського Інтернету.
1. Паньо Т. “Випічка” інтернет-новин. Український рецепт // Дзеркало тижня. – 2005. – 6–12 серп. // www.dt.ua/3000/3050/50788/.
2. Українська правда // www.pravda.com.ua/.
3. Кореспондент – українська мережа новин // ua.korrespondent.net/.
4. Оглядач – щохвилинна інтернет-газета // oglyadach.com/.
5. ForUm – найпопулярніше Інтернет-видання // ua.for-ua.com/.
6. ProUA – інформаційний портал // ua.proua.com/.