Як Instagram пришвидшує нашу перемогу
Микола Кучер
Опубліковано: 12-11-2022
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Згідно з дослідженням компанії “Plusone social impact”, аудиторія “Instagram” станом на липень 2022 року становила близько 14,2 млн. українців, 70% з яких – люди віком до 29 років. Тобто, кожен 3-й українець користується цією соціальною мережею, що створює необхідні умови для швидкого поширення інформації.
Соціальні мережі з початком повномасштабного вторгнення стали важливим майданчиком для комунікації між державою та суспільством, а також всередині суспільства. Завдяки оперативному інформуванню з боку держави й активній взаємодії громадян між собою, країна змогла втримати інформаційний фронт у перші, найскладніші дні війни, і не допустити масової паніки серед населення, яка стала б великим подарунком для нашого ворога.
Через війну, понад 43% державного бюджету спрямовано на сектор оборони та безпеки, однак ресурсів для забезпечення війська всім необхідним все одно не вистачає. Українці в 2014 році вже довели, що здатні до самоорганізації в моменти криз, і що можуть допомогти державі виконати свої функції.
Війна дала потужний поштовх розвитку українського краудфандингу, спрямованого на задоволення потреб армії, а Інстаграм став одним з головних майданчиків для цього. Найбільшим в історії українського краудфандингу став збір коштів “Фондом Сергія Притули” й блогера Ігоря Лаченкова на турецькі ударні безпілотники “Байрактар”, на які за 4 дні було зібрано понад 600 млн.грн. Компанія-виробник “Bayrak”, натхненна консолідацією українців, вирішила передати ці дрони ЗСУ безкоштовно, а на зібрані кошти було придбано супутники “ICEYE” та підписку на рік для отримання знімків сузір’я супутників компанії.
У момент кризи, Інстаграм став майданчиком, де кожен громадянин міг відкрито заявити про свою громадянську позицію, а особливо це стосувалося лідерів громадської думки, з яких аудиторія брала приклад, і на інструкції яких, дуже часто, покладалася.
Не останню роль у цьому зборі відіграв саме “Instagram”, адже його користувачі зробили тисячі репостів допису зі збором, завдяки чому сотні тисяч людей як в Україні, так і закордоном змогли зробити свій внесок у придбання відомих ударних безпілотників. Цей “мегазбір” довів, що за допомогою соцмереж можна швидко мобілізувати людей, згуртувавши їх спільною метою, а саме – пришвидшенням нашої перемоги.
Ще одним прикладом, що демонструє роль Інстаграму в процесі здобуття нашої перемоги став збір коштів “На помсту” після масованого ракетного обстрілу російськими ракетами території України 10 жовтня. Тоді Сергій Притула й блогер Сергій Стерненко спільними зусиллями зібрали понад 200 млн. грн на дрони-камікадзе для ЗСУ.
Крім великих зборів на сотні мільйонів гривень “Instagram” став майданчиком, що дав змогу оперативно “закривати” потреби підрозділів Сил оборони України в тепловізорах, дронах, аптечках та іншому необхідному спорядженні. Ті, хто до 24 лютого 2022 року, жили мирним життям, стали звертатися за допомогою до своїх підписників у зборі коштів на спорядження. І дуже часто, такі потреби реалізовувалися за години, завдяки швидкому поширенню інформації й готовності українців допомагати своїй армії.
У перші тижні російського наступу, швидкість інформаційного потоку вимірювалася не годинами чи днями, а хвилинами. Держава фізично не мала змоги контролювати й фільтрувати інформаційний простір, і запобігати спробам поширення дезінформації. І це мало свої наслідки.
Так, зокрема, в Instagram активно закликали громадян, які виявили підозрілі мітки й маячки, відразу звертатися до правоохоронців.
Внаслідок чого, країною масово поширилася “міткоманія”, через яку правоохоронні органи були перевантажені повідомленнями про нові мітки. Лише з часом стало зрозуміло, що метою малювання таких міток було посіяти паніку серед населення. Адже, малювали їх, зазвичай, підлітки, яким у анонімних телеграм-каналах пропонували заробити 1000 грн, і жодного військового сенсу ці позначки не мали.
Однак, саме завдяки Інстаграму світ має змогу дізнатися про військові злочини російської армії на території України. Незважаючи на те, що такий контент соцмережа цензорує, інформація про геноцид українців поширюється в момент, коли вона з’явилася, тому агресору не вдасться приховати свої звірства від цивілізованого світу. І ці дописи збираються тисячі поширень, що розширює їхню аудиторію далеко за межі території України.
Приклад використання Instagram українськими волонтерами після повномасштабного російського вторгнення, доводить, що соціальні мережі сьогодні – це корисний інструмент консолідації суспільства в умовах невизначеності й криз, що дозволяє за короткий проміжок часу зібрати кошти на необхідне для перемоги над ворогом обладнання, поширити суспільно важливу інформацію й розповісти світу про дії країни-терориста.
Микола Кучер, магістрант факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка