Ігри «внє політікі»: чому українцям слід уникати аполітичної медіапродукції. Розбираємо на прикладі гри «Клуб романтики»
Анастасія Макаренко
Опубліковано: 22-07-2023
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Ігровий жанр інтерактивних новел давно користується попитом, особливо набувши популярності за часів ковіду. Серед лідерів жанру в Україні опинилася гра «Клуб романтики» – мобільний додаток з інтерактивними візуальними історіями. Позиціонуючи себе як гра поза політикою, з початку великої війни її розробники не пройшли ключове випробування щодо визначення позиції, продовжуючи співпрацю з ворогом. Спробуємо розібратися, чому «Клуб романтики» звинувачують у підтримці країни-агресора і які є аналоги на ринку.
Що ми знаємо про “Клуб романтики”
Клуб романтики – гра-збірник романтичних інтерактивних новел, розроблена незалежною молдавською компанією Your Story Interactive в 2018 році. “Ми – Your Story Interactive, незалежна студія з розробки ігор із Молдови. Історії – це наша пристрасть, і ми обожнюємо їх розповідати у вигляді інтерактивних ігор. Якщо тобі подобаються романтичні романи, візуальні новели та милі хлопці – наші ігри для тебе!” – вони пишуть про себе.
Від самого початку гравцям пропонували лише одну історію – «Вітрила у тумані». За п’ять років кількість різножанрових сюжетів зросла майже до сорока, і список продовжують поповнювати кожне оновлення. Усі новели є окремими оповіданнями. Важливі кроки в сценарії, дії та характер головної героїні обирає сам гравець. Основний акцент на стосунках персонажів, є можливість визначатися з любовним інтересом.
Замовчування війни
Від самого початку військового вторгнення розробники Клуба романтики назвалися «аполітичною» компанією, що не збирається підтримувати Україну чи росію. Проте деякі працівники проявили свою позицію: Дмитро, композитор з України, на своїй особистій інстаграм сторінці публікує пости про збори на ЗСУ, або повідомляє про терористичні акти держави-агресора; Аліса, сценаристка, в перші місяці війни так само через інстаграм пропонувала допомогу біженцям (проте з часом заявила про те, що поза політикою).
На сторінці у забороненій в Україні соцмережі Вконтакте 17 березня 2022 року адміністратори офіційного суспільства КР опублікували пост, де вибачалися за “нєподобающую рєкламу”, в якій українці закликали росіян чинити опір владі. Так само в березні донесли до відома гравців, що історія «Шлях валькірії» призупинена на невизначений строк по причині “воєнного конфлікта” і проживання частини команди в Україні.
Співпраця з росією
Росіяни – працівники “Клуба романтики”. Задіяні в процесі створення інтерактивних новел, вони або живуть в росії, або є вихідцями з цієї країни.
24 серпня 2022 року стався випадок, який мав змусити багатьох поціновувачів гри видалити її. Сценаристка Надія опублікувала пост у своєму телеграм-каналі про продаж продукції від Клубу романтики на росії. Саме в день, коли росіяни масово обстріляли міста України на День Незалежності. Після хвилі хейту, яку обрушили на неї фанати, сценаристка видалила допис. Але з’явився канал технічного дизайнера Артема зі Львова, який розповів про політику компанії і поділився власним досвідом пережитих подій. Згодом так само позбувся допису, як і Надія, запропонувавши підписникам каналу самостійно обрати тематику. Текст зберігся, і в ньому описувався бажаний курс на Захід. Подаємо у перекладі:
“Цей пост буде російською. Я не впевнений, що достатня кількість вас, читачів, говорить українською, румунською чи англійською. Повідомлення молдавською, які ви надіслали до нашої групи(…) Ніхто не чекає від вас, що ви говоритимете мовою країни, в якій живе менше трьох мільйонів людей.
Поговоримо ми сьогодні про дві речі: про війну та про капіталізм.
…
З того моменту загальна тривалість повітряних тривог – понад тиждень. Уявіть собі – цілий тиждень життя в незнанні: чи прилетить у наш дім ракета? Чи нам буде куди повертатися з притулку?
…
Я не маю гарних висновків. Я злий, і я продовжую працювати, бо більше мені нічого не лишається. Я не можу зупинити війну, як би я цього не хотів. Я можу тільки те, що можу.
….
А тепер перейдемо до другої частини.
До початку війни наші проекти були орієнтовані на російськомовну аудиторію. Чому так? Три моменти: мова, культура та аудиторія. …
Коли вийде наш наступний проект, ми теж робитимемо для нього мерч. І мерч робитиметься там, де живе аудиторія – люди, які готові за нього платити. Основна мова нашого проекту зараз – англійська. Нею у світі говорить 1.35 мільярда людей.
Нічого особистого, просто капіталізм”.
Телеграм-канал БДСН називає десять пунктів, чому “Клуб романтики” є проросійською грою. Зокрема, щоб запобігти санкціям та отримувати донати за внутрішньоігрову валюту, для росіян зробили окремий сайт, де вони можуть здійснювати оплату. Натомість прохання та петиції українців щодо додавання української мови у гру проігнорували.
Які є аналоги?
Англомовних аналогів безліч. Різні напрями, вподобання, цілі. Якщо дивитися в бік українських, то зараз набувають популярності такі ігри, як: MeChat, Moon Chai Story, Neo Story. Розробники однозначно виступають проти агресора, дехто з них є волонтерами, або активними діячами соцмереж. В Moon Chai Story, наприклад, популяризують український фольклор та міфологію.
MeChat – гра, де ви зможете знайти своє віртуальне кохання. Ходити на побачення, розвивати любовні лінії, подорожувати між локаціями та поринати у вир пригод з фаворитом.
Moon Chai Story – збірник новел, де автори публікують містичні історії, з домішкою фантазійності й драми. Можна обирати любовний інтерес однієї головної героїні і рушати з нею блукати лісами Карпатських гір, або з іншою поступати в академію чаклунства і вчитися магії.
Neo Story – стильна та сучасна гра, орієнтовна на більш дорослу аудиторію. Вам цікаві історії про астрологію чи карти таро, чи, можливо, цікавитесь Османською імперією або вам до вподоби горор-детектив? Тоді слід зупинитися на ній.
Висновок
“Клуб романтики” проявила себе як проросійська гра. На жаль, українська фанбаза досі підтримує її популярність, коли робить неофіційний мерч за мотивами гри, створює фан-акаунти та просуває на різних платформах. З позитивного, багато гравців все ж видаляють додаток, адміністратори телеграм-каналів долучаються до ініціативи і змінюють тематики.
Ігрова індустрія в Україні розвивається, і зробити свій внесок просто –завантажити гру та поділитися досвідом взаємодії з нею. Тож сподіваємось, невдовзі українці віддаватимуть перевагу іграм та просуватимуть візуальні новели власного виробництва, і не підтримуватимуть ворожі.
Анастасія Макаренко, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка