Чому за слово варто платити

Марія Ковба

Опубліковано: 27-10-2023

Розділи: Огляди, аналітика.

0

У сучасному цифровому ландшафті підписка на контент стає дедалі важлішим методом підтримки незалежної журналістики. Адже якщо ми не платимо за контент, то хіба ми є споживачами? Можна припустити, що ні.

Еволюція оплати за контент

З роками спосіб, у який ми отримуємо доступ до контенту та сплачуємо за нього, кардинально змінився. З появою інтернету і розвитком цифрових медіа доступ до інформації став простішим і зручнішим. Однак це також призвело до поширення безкоштовного (можна також сказати піратського) контенту, що ускладнило для творців монетизацію їхньої роботи та виживання в індустрії.

Останніми роками поширеною стала тенденція до платного контенту, особливо у формі підписки. Багато новинних організацій, журналів та онлайн-платформ пропонують преміум-контент, доступ до якого можна отримати, лише оформивши підписку на їхню послугу. Це стало популярною моделлю для засобів масової інформації та авторів, адже такий формат забезпечує стабільний потік доходів, а також мотивує до створення унікального контенту.

Світові та міжнародні приклади підписки

У минулому отримати доступ до новин та інформації було так само просто, як взяти в руки газету або увімкнути вечірні новини. Але з розвитком технологій способи, у які ми споживаємо медіа, кардинально змінилися. Сьогодні люди мають безліч можливостей отримувати новини: від цілодобових кабельних новинних мереж до соціальних мереж і новинних веб-сайтів в Інтернеті.

Водночас зросла вартість виробництва якісної журналістики, що ускладнює для медіа-організацій можливість утримувати себе за рахунок традиційних доходів від реклами. Як наслідок, багато медіакомпаній звернулися за підтримкою до передплатників.

Наприклад, The New York Times, одна з провідних світових газет, досягла великого успіху завдяки своїй передплатній моделі. Газета змогла зберегти свою прихильність до незалежної та неупередженої журналістики, навіть коли медіа-ландшафт кардинально змінився. Завдяки своєму успіху The New York Times демонструє вражаюче фінансове зростання. У 2022 році дохід газети склав 667,5 мільйонів доларів, а річний оборот – 2,3 мільярда доларів. (джерело) The New York Times змогла досягти такого фінансового успіху, ставлячи в пріоритет своїх передплатників. Пропонуючи ексклюзивний контент, такий як журналістські розслідування та експертний аналіз, “Таймс” змогла залучити та утримати передплатників, які шукають більш глибокого розуміння світу. Такі передплатники усвідомлюють цінність аналізу та є готовими «оплачувати думки інших людей».

Фото: nytimes.com

На графіку нижче можемо простежити, як з кожним роком збільшувалась кількість підписників New York Times.

Скріншот statista.com

В Україні також набирає обертів тенденція передплати. Наприклад, «Українська правда» – провідне українське інформаційне видання, відоме своєю відданістю принципам незалежної та неупередженої журналістики. Засноване у 2000 році, видання зарекомендувало себе як надійне джерело новин та інформації для людей в Україні та в усьому світі.

“Українська правда” пропонує своїм читачам широкий спектр контенту, включаючи новини та аналітику про політику, економіку, суспільство та культуру. Видання відіграє важливу роль у викритті корупції та притягненні до відповідальності можновладців. Користувачі, що готові фінансово допомагати виданню, стають частиною клубу УП та отримують додатковий огляд новин від редактора, а також мають змогу спілкувалитись із редакцією. За щомісяну оплату на обрану суму видання дозволяє своїм читачам стати частиною закритого клубу, що надає передплатникам відчуття своєї вагомості та унікальності (джерело).

Скріншот веб-сайту pravda.com.ua

Окрім традиційних новинних організацій, онлайн-видання також звертаються до підписки для підтримки свого контенту. Такі сайти, як Medium та Substack, стали популярними платформами для незалежних журналістів та письменників, які використовують їх для охоплення ширшої аудиторії та монетизації своєї роботи. Пропонуючи передплатникам ексклюзивний контент, ці платформи здатні створити спільноту зацікавлених читачів, які підтримують їхню роботу та інвестують у неї.

Інша модель, яка з’явилася в останні роки, – це модель мікроплатежів, коли користувачі можуть платити невеликі суми за окремі статті або фрагменти контенту, замість того, щоб платити щомісячну передплату. Ця модель є альтернативою для тих, хто не хоче брати на себе зобов’язання щодо повної передплати, але хоче підтримувати якісну журналістику. В українському медіапросторі таку модель використовує видання texty.org.ua. Видання пропонує свої читачам допомогти на різних платформах, зокрема і перевести кошти разовим платежем. Іншим прикладом може бути видання The Kyiv Independent, яке також пропонує два варіанти підтримки, другий з яких – разова підтримка. Цікаво зауважити, що оскільки видання є англомовним, то й підтримка здійснюється у валюті долари.

Скріншот веб-сайту kyivindependent.com

Ще однією тенденцією в еволюції оплати контенту є зростання цифрових підписок, які передбачають доступ до низки цифрових продуктів і послуг, таких як телебачення, електронних книг і потокових сервісів. Цифрові підписки надають користувачам зручний та економічно ефективний спосіб доступу до широкого спектру контенту, а також підтримують творців контенту. Одна з найбільших інтернет-книгарень України Yakaboo заохочує купляти електронні книжки, а не читати піратські версії. Існує зручний додаток Yakaboo, де можна читати, а також слухати електронні книжки за розумну плату. Таку модель використовує чимало українських бізнесів, тим самим заохочують споживати якісний контент у зручному форматі та за розумні кошти.

Однією з ключових переваг еволюції оплати за контент є те, що вона дозволила незалежним журналістам і творцям контенту охопити ширшу аудиторію і отримувати дохід безпосередньо від своєї роботи. Це допомогло зменшити вплив великих медіа-компаній і рекламодавців на медіа-ландшафт і дозволило виробляти більш різноманітний контент, де споживачі відчувають свій вагомий вклад у його розвиток.

Марія Ковба, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.