Долаючи стереотипи: тема кіберспорту в українських медіа
Йосип-Борис Єрохін
Опубліковано: 21-12-2023
Розділи: Огляди, аналітика.
0
У жовтні 2023 року український кіберспортивний клуб NAVI виступив з офіційною заявою, що член їхньої команди Олександр «s1mple» Костилєв робить паузу в кар’єрі.
- Олександр Олегович Костилєв — професійний український кіберспортсмен у дисципліні Counter-Strike: Global Offensive, відомий як «s1mple». Грав в команді Natus Vincere на позиції снайпера з 2016 року. Найкращий гравець Counter-Strike: Global Offensive 2018, 2021 та 2022 року за версією порталу HLTV.ORG.
Така нетипова для загальної спортивної тематики новина провокує питання: чи цікавлять кіберспортивні події українські спортивні медіа і як загалом висвітлюють цю тему.
Кіберспорт став не лише феноменом молодіжної культури, але і галуззю, що здобуває величезну популярність серед різних вікових груп. 2020 року кіберспорт офіційно визнали видом спорту в Україні, що зумовило активізацію кіберспортивної журналістики.
Сервіси для потокової трансляції кіберспортивних змагань, такі як Twitch, Azubu, Hitbox та Ustream, розвиваються бурхливо і набувають популярності. Ці платформи надають можливість транслювати турніри та комп’ютерні ігри через стримінгову систему, яка є інтернет-майданчиком для потокового відео з ігровим контентом. Варто додати, що доходи таких сервісів формуються за рахунок підписок користувачів, реклами та «пожертвувань» глядачів, і вони продовжують активно розвиватися в сучасному геймінговому оточенні.
У 2015 році українські спортивні електронні ЗМІ визнали необхідність впровадження кіберспортивного розділу, після успішного запуску таких відділів у ЗМІ країн-сусідів. Як приклад, у травні 2016 року портал isport.ua розпочав публікацію новин про кіберспорт. З того часу розділ «Кіберспорт» став стабільною частиною ресурсу, регулярно оновлюючи стрічку новин щоденно. Проте слід зауважити, що розділ не генерує унікальних авторських матеріалів, оглядів чи репортажів.
«Трибуна» є українським спортивним виданням, яке засновано в 2010 році. Спрямована на розвиток спортивної інформаційної сфери, компанія оперує різноманітними медійними платформами, такими як власний спортивний веб-сайт ua.tribuna.com, мобільні додатки для операційних систем Android та iOS, а також кілька YouTube-каналів, серед яких Трендець, Трибуна, Тайк Майсон і інші.
Специфіка сторінки кіберспорту на сайті «Tribuna.com»
«Трибуна» демонструє високий інтерес до подій у галузі кіберспорту. Вміст публікацій охоплює різноманітні аспекти цього виду діяльності, починаючи від опису тенденцій, ігор та складу команд і закінчуючи аналітичними матеріалами, які, однак, на сайті часто ідентифікують, як «блог».
Окремі публікації містять аналітичні матеріали та коментарі від експертів, що додає значущість та глибину розумінню ключових аспектів кіберспорту. Публікації супроводжуюють візуальні елементи, як от фотографії та відеоматеріали, видання відзначається високою оперативністю та актуальністю в поданні новин – протягом дня публікують до 8 новин. До кожного матеріалу вказаний його автор, що також свідчить про культуру цього ЗМІ.
Загалом у висвітленні теми кіберспорту українські медіа часто акцентують увагу на розвінчуванні міфів та стереотипів про цю діяльність. Зокрема:
- Заниження статусу кіберспортсменів
Одним із найбільш поширених стереотипів є те, що гравці – це асоціальні особи, які проводять усе своє життя перед екраном. Такий підхід може призвести до заниження статусу кіберспортсменів і сприяти непорозумінню серед глядачів та широкої громадськості.
- Неврахування психологічних аспектів
Кіберспорт – це не лише фізична діяльність, а й серйозне психологічне виклик. Гравці мають справлятися зі стресом, психологічним тиском та конкуренцією. Важливо, щоб медіа висвітлювали не лише ефектні геймплейні моменти, а й допомагали розуміти психологічні аспекти, які впливають на гравців.
- Недостатня увага до жіночого кіберспорту
Жіночий кіберспорт, хоч і набирає популярності, нерідко залишається у тіні загальновизнаних турнірів та команд. Медіа мали би активно відстоювати ідею гендерної рівності в кіберспорті та висвітлювати досягнення гравчинь.
Кіберспорт об’єднує гравців з різних куточків світу та різних соціокультурних груп. Проте, в медіа нерідко відсутнє адекватне відображення різноманіття цього явища. Переважно медіа висвітлюють лише успішні команди та гравців, водночас інші аспекти культури кіберспорту, зокрема гендерна рівність, залишаються поза увагою.
Тож загалом українські медіа наразі удосконалюють свій підхід до висвітлення кіберспорту.
Йосип-Борис Єрохін, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка