Інвестування в контент або чому платні підписки важливі
Юлія Стецик
Опубліковано: 26-12-2023
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Явище платної підписки на медіа сьогодні стає все більш популярним в Україні. Українці починають інвестувати в контент та отримувати за це унікальні матеріали. Щодо студентів факультету журналістики – це ті люди, які знають цю сферу з середини. Тож було цікаво дослідити їхню думку щодо платної підписки.
Платною підпискою в медіа називається явище, коли користувач платить певну суму грошей, зазвичай регулярно, щоб отримувати доступ до вмісту, який надається цим медіа або до окремих матеріалів: статті, відео, аудіо, журналістські розслідування та інше. Це може бути застосовано до різних видів ЗМІ, включаючи газети, журнали, телевізійні канали, радіостанції. Найчастіше – онлайн платформи. Вартість платних підписок може варіюватися від дуже доступних до досить великих сум грошей в залежності від виду медіа та обсягу наданих послуг.
Серед українських онлайн видань стають все більш поширеними запровадження плати за додатковий контент. Медіа організовують різноманітні закриті клуби, спільноти, створюють свої аккаунти на «Патреоні», дають можливість одноразових пожертв. За інвестування в їхній контент, онлайн видання пропонують різноманітні подарунки у вигляді ексклюзивної інформації, відсутності реклами, раннього доступу до матеріалів, запрошень на закриті заходи та багато інших переваг.
Наприклад, видання Детектор медіа пропонує одразу декілька видів пожертв на підтримку свого медіа. Читач може обрати разову чи щомісячну оплату або участь у спільноті Детектор медіа, де існують тарифи з різною ціною і перевагами.
The Ukrainians також пропонує цікаві преваги для членів їхньої спільноти.
Українські медіа досить щедрі для своїх платників і пропонують широкий перелік подарунків. Та чи багато людей, а особливо студентів готові витрачати кошти, щоб читати онлайн матеріали?
Я провела опитування серед своїх колег студентів Львівського національного університету імені Івана Франка на факультеті журналістики різних курсів на тему платної підписки*. За результатами дослідження лише 6% студентів мають платну підписку на медіа. Проте варто зазначити, що 43% з усіх опитаних працюють. Для інвестування в контент майбутні журналісти обрали такі медіа: Texty.org, The Ukrainians, Медіацентр «Край», Шотам, The New York Times. Студенти, що не мають платних підписок в медіа називають різні причини: відсутність коштів; відсутність, на їхню думку, якісних цікавих ресурсів; відсутність потреби витрачати кошти, оскільки основна інформація – безкоштовна. Однак 80% опитаних готові платити за контент в майбутньому, при різних умовах: якісний та унікальний контент; правдива інформація; власна платоспроможність; необхідність в майбутній роботі; відсутність безкоштовних аналогів. На питання: «Скільки Ви готові платити за контент щомісяця в майбутньому?» студенти відповіли так:
Отже, можна зробити висновок, що наразі студенти факультету журналістики мало зацікавлені в інвестуванні в контент через ряд причин. Проте в майбутньому вони готові до змін за умови платоспроможності та створення медіа якісного контенту.
Які ж переваги платної підписки для видань і для їхніх користувачів?
Організація платної підписки, а особливо спільнот та закритих клубів збільшує цільову аудиторію, а також підвищує рівень її довіри та залученості. Платні підписки надають стабільний потік доходу, який дозволяє видавцям планувати та інвестувати в розвиток контенту. Також завдяки платникам медіа менше залежні від реклами та рейтингів, що також впливає на якість публікацій.
Для споживачів платна підписка відкриває доступ до преміум-контенту. Оскільки видавці отримують стабільний дохід від підписників, вони можуть інвестувати у якісне журналістське розслідування, фаховий аналіз, інтерв’ю та інші види контенту. Багато платних сервісів пропонують контент без реклами, що дозволяє користувачам насолоджуватися матеріалами без перерв і відволікань. Окрім того читачі можуть підтримувати українську журналістику, забезпечивши фінансову стійкість для конкретного видання.
Звісно, платні підписки можуть не підходити для всіх медіа і аудиторій, і є ситуації, де безкоштовний контент або рекламно-фінансовані моделі є більш доцільними. Проте для багатьох видань і користувачів вони можуть бути корисними і вигідними.
У Сполучених Штатах Америки медіабізнес дуже поширений, тому платні підписки для американців – очевидне явище. Наприклад, найбільше та найпопулярніше американське видання – The New York Times – має найбільший дохід від своїх читачів у світі. «У другому кварталі 2023 року компанія отримала операційний прибуток у розмірі $55,8 млн. Доходи від передплати у другому кварталі зростали швидше, ніж загальні доходи, — на передплату припадало 69,3 % обороту компанії, а на цифрову передплату — 45,7 %» – пише Медіамейкер.
Явище платної підписки на медіа в Україні з’явилося відносно недавно, і поки це не набирає масового характеру. Очевидно, що якщо видання не буде залежати від держави чи окремих впливових осіб, то воно мусить існувати за чиїсь кошти. І найкращий варіант – це кошти самих читачів. Адже медіа створене саме для своїх користувачів і для них генерує контент. В разі непідтримки споживачів, видання змушені залежати від рекламодавців, що робитиме їхній контент однотипним майданчиком для реклами продуктів чи послуг. Читачі згодом скажуть, що медіа «спортилося» і припинять взагалі його читати або, навпаки, будуть споживати статті на скандальні теми і фейкову інформацію, так і не дізнавшись про якісну журналістику.
«Нам щастило багато років споживати онлайн-контент і не платити за нього, бо видання давали його безкоштовно. Але способи заробітку, які може вигадати онлайн-видання — реклама, спонсорство, офлайнові заходи, збирання даних, — уже не дозволяють медіакомпаніям жити й розвиватись. Потрібно, щоб читачі почали платити за контент», – пише продюсерка ABC News Александра Свокос.
На мою думку, українці стають більш свідомими щодо споживання безкоштовного контенту, і скоро інвестування в медіа і для нас стане звичною справою. Видання активно залучають користувачів до щомісячної оплати та купівлі членства у закритих спільнотах. За це вони пропонують багато переваг, натомість отримуючи стабільний фінансовий трафік. Однак студенти, зокрема факультету журналістики, не в захваті від нового медіатренду і не підтримують масове явище платної підписки. Лише одиниці готові витрачати кошти на онлайн контент. Проте в майбутньому, на їхню думку, вони інвестуватимуть в українську журналістику.
Юлія Стецик, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка
*Опитування було проведено онлайн серед 100 студентів факультету журналістики в період з 5 по 7 грудня 2023 року.
В опитуванні взяли участь студенти 1-5 курсів. З першого курсу – 24 студентів, з другого – 12, з третього – 10, з четвертого – 49, з п’ятого – 5 студентів. Можлива похибка – 2-3%.
**Опитування не дає повноцінну інформацію про ставлення студентів факультету журналістики до явища платної підписки, а демонструє лише приблизну тенденцію.