Що відбувається з X (Twitter)? Численні оновлення та концепція повної свободи думки

Святослав Сапєгін

Опубліковано: 03-04-2024

Розділи: За що критикують медіа?, Свобода і цензура.

0

Джерело: Sky News

За 18 років свого існування платформа Twitter наростила чималу авдиторію постійних користувачів: у 2023 налічувався 421 млн активних щомісячних акаунтів. У соціальній мережі зареєстровано безліч світових зірок та політиків, які активно ведуть свої профілі й зазвичай повідомляють гучні новини в першу чергу у Twitter. На платформі сформувалися окремі спільноти, які об’єднують користувачів за інтересами, наприклад Film Twitter (для любителів кіно) та Stan Twitter (для фанатів популярних виконавців).

Соціальна мережа часто стає джерелом різноманітних мемів та дискусій, що подобається не всім, проте неможливо заперечити факту того, що тривале обговорення чи критика певної особи в соціальній мережі здатна вплинути на її життя й кар’єру. Це лягло в основу так званої культури скасування — різкої реакції на неприпустиму поведінку, яка набула особливих масштабів саме у Twitter. Платформа також відіграла свою роль під час революційних подій останніх років, зокрема Євромайдану та Арабської весни, виступивши засобом комунікації між активістами.

Однак популярність та прибутковість Twitter зіштовхнулася з проблемами, коли власником соцмережі став мільярдер та винахідник Ілон Маск. У багатьох користувачів та організацій з’явилися сумніви щодо того, чи рухається Twitter у правильному напрямку.

Як Ілон Маск придбав Twitter

Ілон Маск домовився з керівництвом Twitter щодо купівлі платформи у квітні 2022 року за $44 млрд. Однак через місяць Маск призупинив виконання угоди, оскільки вимагав перед цим реальні дані від адміністрації щодо фейкових акаунтів та ботів. Керівництво соцмережі не надало відповідну статистику, тому Маск відмовився від угоди. Проте через те, що мільярдер вже оголосив про купівлю, акції Twitter впали на 25% — це спонукало керівників платформи подати на Ілона Маска в суд з вимогою завершити придбання. Ілон у відповідь подав зустрічний позов. Розгляд справ тривав впродовж кількох місяців, але зрештою 6 жовтня 2022 суд американського штату Делавер зупинив позов Twitter проти Маска, дозволивши йому купити соцмережу за вже узгоджені $44 млрд. Мільярдер був не проти, оскільки ще до рішення суду він змінив думку й сказав, що все-таки готовий придбати Twitter за оголошену ціну.

Попри інновації у сфері технологій, постать Ілона Маска є досить неоднозначною. Мільярдер любить гучні заяви, в яких відчувається суперечливість. Наприклад, він не оминає увагою російсько-українську війну: у своєму блозі в Twitter Маск проводив опитування щодо ефективності запропонованого ним же “мирного плану”, згідно з яким на окупованих нині українських територіях мають провести референдум, віддати Крим Росії та надати Україні нейтральний статус. Він вважає війну “безнадійною” та закликає до врегулювання відносин з Росією. На додаток, Маск відверто знущався з Президента Володимира Зеленського, виклавши в блозі мем про прохання президента про допомогу.

Втім, на початку повномасштабного російського вторгнення Ілон Маск відгукнувся на прохання міністра цифрової трансформації України Михайла Федорова щодо надання доступу до бездротового інтернет-покриття Starlink. Компанія Маска, SpaceX, витратила на під’єднання та підтримку Starlink в Україні близько $80 млн. Мільярдер також передав Україні 44 системи збереження енергії Tesla Powerwall, які забезпечують резервне живлення під час відключення енергії. Отже, точно зрозуміти думки та дії Маска складно, особливо якщо вони швидко й кардинально змінюються.

Експерти побоюються полярності Маска, тому вважають, що він не підходить для адміністрування такого сильного в політичній площині ресурсу, як Twitter.

“Ми бачили, як твіти підносили і руйнували бізнеси і репутації; ми бачили, як твіти пожвавлювали і обвалювали ринки; ми бачили, як твіти схиляли результати виборів у той чи інший бік”, – зазначила Джоана Донован, директорка з досліджень у Центрі медійної і публічної політики при Школі Кеннеді у Гарварді.

Ребрендинг

Джерело: Ad Age

22 липня 2023 року Ілон Маск приголомшив публіку новиною про те, що Twitter змінює назву й стає X. Компанія оновила назву домену та офіційного акаунту, однак не без скандалу: в соцмережі вже існував акаунт з назвою @x, і його власник, Gene X Hwang, заявив, що керівництво платформи забрало в нього доступ до профілю без будь-якого попередження чи фінансової компенсації. Пояснюючи зміну назви та логотипу, Ілон Маск сказав, що Twitter не відповідає теперішнім масштабам соцмережі – нібито така назва була актуальною раніше, коли платформа в основному працювала з коротким форматом твітів на 140 символів. Зараз Twitter пропонує різноманітні види контенту, тому X відображає “всеосяжність” ресурсу.

Деякі аналітики вбачають в ребрендингу позитивний сигнал бізнесам, які потенційно можуть придбати рекламу на платформі. Мовляв, в такий спосіб Twitter говорить, що він відкритий до змін і нових співпраць. Цей крок також може свідчити про намагання адміністрації спростити для користувачів пошук соцмережі в пошукових системах. Або ж Маску просто захотілося яких-небудь змін, щоб засвідчити, що у Twitter новий власник. Однак бізнес-експерти поставилися до ребрендингу скептично, припускаючи, що нехтування зусиллями щодо досягнення впізнаваності бренду “синьої пташки” зіграє не на користь збільшенню прибутків від реклами.

Суперечливими також стали деякі оновлення функціонала платформи. Наприклад, ще з 2000-х в Twitter діє процес верифікації акаунта, в результаті якого можна отримати синю галочку. Це досить корисна функція, яка дозволяє відрізнити реальні профілі відомих людей від фейкових. Ілон Маск відмовився від вибіркової верифікації та запровадив платну підписку на Twitter Blue – тепер синю галочку можна отримати за 8 доларів на місяць. Власники платних акаунтів мають доступ і до ряду переваг, серед яких можливість редагування твітів та їхнього покращеного просування. Нововведення призвело до того, що звичайні користувачі створили безліч анонімних акаунтів, зокрема з іменами зірок та політиків, та придбали для них галочку верифікації. Розслідування Tech Transparency Project показало, що синю галочку здатні отримати також терористичні організації: платні акаунти створюють терористи “Хезболли”, хусити та подібні їм угруповання. Сині галочки отримали й державні ЗМІ Ірану, Росії, представники їхньої влади, які знаходяться під санкціями США. Це потенційне порушення, адже американцям заборонено проводити будь-які фінансові операції з тими, хто включений до санкцій. У X зреагували на звіт, вказавши, що вони “детально з ним ознайомилися і за потреби вживатимуть заходів”.

Потім X зробив дві стрічки для читання: в одній можна читати твіти від тих, на кого підписаний, а в іншій популярні твіти. Проте складно сказати, чи твіти від різних акаунтів просуваються однаково. Зокрема через те, що Ілон Маск наказав інженерам збільшити охоплення його твітів у соцмережі у тисячу разів. Окрім цього, Маск додав можливість бачити кількість переглядів кожного твіту для будь-якого користувача (не лише автора, як це було колись), мотивуючи зміну тим, що кількість вподобань не відображає загальних масштабів взаємодії авдиторії.

Більшість користувачів сприйняла це рішення негативно: хтось жалівся на невдалу позицію лічильника переглядів поряд з вподобаннями, ретвітами (поширеннями) та коментарями – в результаті лічильник перемістили в кінець списку; хтось сказав, що така велика кількість показників під кожним твітом засмічує стрічку й нагадує статистичний звіт в Google Sheets. Та й взагалі збільшення кількості метрик суперечить боротьбі соціальних мереж зі зменшенням впливу віртуальних вподобань на емоційний стан людей, адже деякі користувачі приділяють “інтернет-схваленню” занадто багато уваги й відчувають додатковий тиск перед публікацією контенту.

Це виставило X у невигідному положенні в порівнянні зі, скажімо, Instagram, який давно практикує політику приховування точної кількості вподобань, тому Ілон Маск теж планує прибрати лічильник вподобань з основної стрічки, а з ним й лічильники ретвітів та коментарів. В оновленому дизайні платформи в стрічці відображатиметься лише лічильник переглядів, а для того, щоб переглянути інші показники, потрібно буде перейти безпосередньо на твіт або провести пальцем вправо, щоб відповісти, чи вліво, щоб вподобати. Ідея, знову ж таки, дискусійна: з одного боку вона відповідає боротьбі із залежністю від вподобань, а з іншого – ускладнює розуміння користувачами твітів та тем, які обговорюються найбільше.

 Свобода слова?

Ілон Маск позиціонує себе “абсолютистом свободи слова”. Він заявляв, що придбав Twitter з метою перетворення платформи на середовище, де можна вільно обговорювати широкий спектр переконань у здоровій манері. Через це він був категорично проти систематичного модерування контенту: в перші дні після купівлі платформи, за словами колишнього керівника відділу довіри та безпеки Twitter Йоеля Рота, Маск наказав зупинити модерування будь-якого вмісту.

Згодом компанію покинули топкерівники, що займалися безпекою в соцмережі. Бізнесмен також звільнив цілий відділ етики штучного інтелекту, працівники якого були відповідальні за недопущення рекомендації користувачам шкідливого чи образливого контенту. Не можна стверджувати, що у Twitter не було проблем з фейковими новинами до правління Маска, проте у 2023 році, за даними Єврокомісії, частка фейків в X була більша, ніж у будь-якій іншій соціальній мережі. Причиною цього також стали російсько-українська війна та ізраїльська військова операція в Секторі Гази. За словами комісара ЄС Віри Юрової, охоплення на твітах прокремлівських акаунтів значно зросли.

Окрім фейків, в X процвітає мова ворожнечі, яку частково підтримує сам Ілон Маск. У 2023 році він заявив, що неправильне використання займенників відносно трансгендерних людей не суперечить політиці платформи. Після цього він опублікував у своєму акаунті відео, в якому представники спільноти помітили ознаки трансфобії. 15 листопада того ж року Маск вподобав твіт одного з користувачів, який написав, що “єврейські спільноти поширюють ненависть до білих людей”. Власник платформи відповів “Ви сказали істинну правду” й згодом додав, що виступає проти Антидифамаційної ліги (єврейської організації, яка бореться з антисемітизмом) та “будь-яких груп, які пропагують антибілий расизм, антиазійський расизм або расизм будь-якого роду”.

Згодом громадська організація Media Matters for America помітила, що оплачувана брендами реклама в X з’являється поруч з дописами, які возвеличують Гітлера, нацистів та заперечують Голокост. Після розголосу низка великих компаній, таких як Apple, Disney, IBM, Paramount та Comcast зупинили фінансування рекламних інтеграцій на платформі. Маск подав судовий позов проти Media Matters for America, звинувативши організацію в “маніпуляції даними” та бажанні “знищити X”. Президент Media Matters Анджело Карузоне назвав позов несерйозним і звинуватив Маска в намаганні “залякати критиків X”.

Історія з розслідуванням і втратою рекламодавців змусила власника X повернутися до часткової модерації контенту, а також оновити можливості для розміщування реклами. З лютого 2024 бренди здатні самі обирати, біля яких акаунтів вони хочуть показувати рекламні оголошення. Ілон Маск заявляє, що після початку його керівництва частка мови ворожнечі, спаму та ботів “зменшилася як мінімум на 90%”. Проте експерти та маркетологи кажуть, що для таких заяв немає жодних доказів.

На додаток X активно перешкоджає незалежним аналітикам в намаганні отримати необхідну для такого аналізу інформацію. Водночас дослідники з Університету штату Орегон та інших організацій виявили, що мова ворожнечі зросла з моменту купівлі Маском Twitter. Автори наголошують, що акаунти, які пишуть твіти з образливим контентом в адрес темношкірих, азійців, ЛГБТК людей та інших соціально вразливих груп значно активізувалися після приходу Маска й не збираються сповільнюватися. У дослідженні також вказано, що платформа не досягнула успіху у боротьбі з ботами.

Не залишаються осторонь і прихильники теорій змов. Незадовго після початку свого правління в Twitter Маск провів амністію акаунтів, які були заблоковані здебільшого через поширення дезінформації чи заклику до насильства. На думку Маска, “вони не порушували закон та не брали участі в поширенні спаму”. Дослідження BBC показало, що після розблокування переважна більшість таких акаунтів… продовжила публікувати дезінформацію та заклики до насильства.

Наприклад, акаунт онлайн-інфлюенсера Ендрю Тейта, який зараз налічує близько 5 млн підписників, розповсюджує мізогінію. Зокрема, Тейт вважає, що жінки несуть відповідальність за те, що стають жертвами зґвалтування. Наразі він затриманий в Румунії через звинувачення в торгівлі людьми та зґвалтуванні. Розблокували також сотні акаунтів, власники яких підтримують теорію змови про “несправедливі” результати виборів президента США у 2020 році. Насамперед йдеться про прихильників Дональда Трампа, які заявляють, що політик переміг на виборах Джо Байдена зі значним відривом. У листопаді 2023 Twitter припинив підтримку своєї політики щодо дезінформації про COVID-19. Як наслідок, в соцмережу повернулися спеціалісти з сумнівною репутацією, що поширювали оманливі твердження про небезпеку вакцин. Натомість, незалежні науковці та досвід 5 мільярдів людей продемонстрував, що вакцини від Covid безпечні, а побічні ефекти трапляються вкрай рідко.

Реакція користувачів

Авдиторія Twitter, м’яко кажучи, незадоволена періодом керівництва Ілона Маска та більшістю його рішень. Рейтинг репутації від Axios Harris показав, що станом на 2023 рік Twitter Маска є четвертим найненависнішим брендом в США. Не всі оновлення реалізовуються успішно, супроводжуючись технічними неполадками, як це було з введенням лімітів на кількість переглянутих твітів. Користувачі також розкритикували ребрендинг платформи, говорячи, що тепер своєю назвою та логотипом соціальна мережа нагадує порносайт. Літера X часто використовується в назвах ресурсів з контентом для дорослих, відсилаючи до позначки відповідного вікового рейтингу (X-rated tag).

Скандали, поширення теорій змов, підігрування мові ворожнечі та впровадження непопулярних рішень призвели до того, що на кінець жовтня 2023 вартість Twitter становила $19 млрд – це на 55% менше, ніж коли Ілон Маск придбав платформу. Однак мільярдер не відмовляється від ідеї перетворення X в “суперзастосунок, в якому буде все”.

Святослав Сапєгін, магістрант факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.