Журналіст vs інфлюенсер: чи можуть інфлюенсери стати альтернативою традиційним медіа

Катерина Денега

Опубліковано: 12-09-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

В епоху соціальних мереж та цифрових технологій з’являються нові професії, а також нові творці контенту. Щороку перегляд новин в соціальних мережах зростає, а разом з тим популяризуються інфлюенсери. Вони здатні створювати тренди, впливати на суспільну думку, а також охоплюювати багатомільйонну аудиторію. Традиційні медіа стикаються з викликами, зумовленими змінами споживання інформації. Проте, чи зможуть інфлюенсери замінити професійних журналістів у створенні та поширенні новин?

Відмінність між журналістами та інфлюенсерами

Щоб краще зрозуміти відмінності між  журналістом та інфлюенсером виділимо найголовніші аспекти:

  • Мета журналістики – подати правдиву, достовірну, неупереджену інформацію.
  • Мета інфлюенсерів – просування брендів, вплив на думки, поведінку та рішення аудиторії через контент, який вони створюють.

Стандарти в журналістиці. Професійні журналісти дотримуються етичних та професійних норм, які є затвердженні на законодавчому рівні. Перш ніж опублікувати новини їх перевіряє редакція, яка забезпечує достовірність та якість інформації. У свою чергу інфлюенсери діють як незалежні особи, які не мають наглядових органів, поширюють власну думку, а також є випадки поширення неперевіреної та неправдивої інформації.

Тематика. Робота журналіста полягає у написанні матеріалів на різні теми: від буденного життя до політики та економіки, розслідувань, інтерв’ю та серйозних аналітичних матеріалів. Інфлюенсери поширюють своє буденне життя, моду, розваги, хоча деякі охоплюють і політичні чи соціальні теми.

Платформа та читачі. Здебільшого журналісти поширюють інформацію на таких медіа-платформах: радіо, онлайн-медіа, телебаченні, газетах. Інфлюенсери використовують соціальні мережі (TikTok, Instagram, YouTube ), завдяки цьому вони можуть мати величезні аудиторії, які перевершують охоплення звичайних медіа.

Інфлюенсери як поширювачі новин

Переваги

  • Широка аудиторія.
  • Миттєвість.
  • Подача інформації у простішій формі.
  • Комунікують з аудиторією «на рівних», можуть використовувати неформальну мову та створюють ілюзію близькості, що викликає довіру.
  • Незалежність. Позиціонують себе як незалежні медіа, вільні від корпоративних інтересів або політичних тисків, що також викликає довіру. Проте це також має негативну сторону у тому випадку, якщо буде опублікована фейкова інформація.

Недоліки

  • Низький рівень медійних стандартів, особливо перевірки фактів. Поширення фейків та дезінформації.
  • Подача інформації через призму своїх особистих переконань.
  • Залежність від алгоритмів та популярності.

Чи можуть інфлюенсери стати альтернативою журналістам?

Інфлюенсери мають більшу перевагу у розповсюдженні інформації серед своїх підписників. Вони можуть швидко поширювати новини серед молодіжної аудиторії, яка не завжди цікавиться новинами. Проте, їм бракує аналітичного підходу, об’єктивності та журналістських навичок. Але інфлюенсери можуть допомогти журналістам, якщо будуть поширювати правдиву і перевірену інформацію.

Мабуть, це був би крутий тандем.

Для прикладу візьмемо інфлюенсерку Аліну Шаманську у якої 1.3 млн підписників у Instagram

Скрін профілю Аліни Шаманської в Instagram

та 94.3 тисячі на YouTube.

Скрін профілю Аліни Шаманської в YouTube

Вона активно розповідає про події на фронті, життя під час війни, публікує збори коштів для ЗСУ, а також  для тих хто постраждав під час війни, підтримує волонтерські ініціативи.

Завдяки численній кількості аудиторії, яка за нею спостерігає інформація про ситуацію в Україні поширюється далеко за її кордонами.

Дописи на сторінці Аліни Шаманської в Instagram.

Варто зазначити, що ця інфлюенсерка не веде особисті розслідування, а висвітлює новини, поширюючи інформацію, яку повідомили медіа. У таких умовах можна сказати, що діяльність інфлюенсера доповнює журналістику, але аж ніяк не замінює її.

Якщо ж говорити про журналістів, то гарним прикладом буде Віталій Портников, який на своєму прикладі показує, що робота журналіста є незамінна. Він не лише розповідає про події, які стосуються війни, а й розбирається в них глибше, проводить розслідування та аналізує ситуацію. Його детальні дослідження теми війни можна переглянути на YouTube-каналі.

Експертна думка

Салла-Роза Лейнонен, продюсер фінського телеканалу Yle, зазначає, що інфлюенсери в соціальних мережах можуть створювати відчуття близькості з аудиторією, якої часто бракує традиційним медіа. Вона досліджувала, як журналісти можуть навчитися від інфлюенсерів кращої взаємодії з аудиторією, а особливо з молоддю, зберігаючи водночас свою незалежність та об’єктивність. Це свідчить про те, що обидві сторони можуть обмінюватися корисними практиками, не протиставляючись одна одній.

За даними European Journalism Observatory, незважаючи на те, що блогери та інфлюенсери можуть пропонувати альтернативні думки й цікаві підходи, вони не мають тієї глибини знань і навичок, як журналісти. Також, Майк Шнайдер, керівник відділу маркетингу Muck Rack підкреслює, що журналісти забезпечують більш об’єктивну інформацію, тоді як інфлюенсери часто залежать від брендів з якими співпрацюють.

Отже, інфлюенсери є потужним засобом поширенням інформації, особливо для молодіжної аудиторії. Проте вони не можуть повністю замінити журналістів, оскільки їм бракує журналістського досвіду, етики та аналітичних здібностей. Однак дві професії можуть чудово співіснувати: журналісти – досліджувати і писати, інфлюенсери – поширювати, але однозначно останні не зможуть замінити професійну журналістику.

Катерина Денега, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.