Медіа під впливом штучного інтелекту: нові реалії
Марина Тимченко
Опубліковано: 20-09-2024
Розділи: Нові технології медіа.
0
Світ змінюється на наших очах, і однією з сил, що його змінює є штучний інтелект. ШІ проникає у всі сфери нашого життя, і медіа не є винятком. Від написання новин до персоналізації контенту – штучний інтелект стає невід’ємною частиною нашого інформаційного поля. Ще кілька десятиліть тому люди й уявити не могли, що новини зможуть писати машини. Однак сьогодні штучний інтелект активно використовують в медіа-індустрії, змінюючи звичні для нас формати споживання інформації: від соціальних мереж до новинних порталів. Сьогодні ШІ-алгоритми здатні створювати відеоролики, писати новини та аналізувати громадську думку.
Facebook одна з найбільших соціальних мереж у світі, активно використовує штучний інтелект для покращення користувацького досвіду. Все починається зі збору даних. Facebook отримує від самих користувачів всю необхідну інформацію, включаючи їхню поведінку, інтереси, демографічні дані та взаємодію з контентом. На основі цього створюються детальні профілі. Багатьох з нас вже не здивує реклама туристичної компанії, запропонована фейсбучиком напередодні відпустки. Жінкам – рекламу товарів для дому, а чоловікам – рекламу автомобілів. Це безневинні приклади. На ряду з цим ШІ може використовуватися для цілеспрямованого поширення дезінформації та маніпуляції громадською думкою. Наприклад, під час політичних кампаній алгоритми можуть створювати та поширювати таргетовани новини, спрямовані на дискредитацію опонентів або маніпулювання поглядами.
Ринок реклами у соціальних мережах Facebook та Instagram забезпечує майже весь дохід Meta. Покази реклами та середня ціна за рекламу для Meta зросли на 10% у річному обчисленні за квартал, повідомила компанія.
Associated Press, одне з найавторитетніших інформаційних агентств світу, доручило штучному інтелекту створення коротких новин про фінансові результати компаній. Довірив ШІ обробляти величезні масиви даних, виявляючи ключові показники та формуючи лаконічні повідомлення. У виконанні цих завдань, ШІ можна порівняти з армією фінансових аналітиків. Які не знають втоми, працюють цілодобово і без вихідних. Які здатні видавати новини практично миттєво після того, як компанія опублікує свої фінансові результати.
Наприкінці кожної такої історії є примітка, в якій пояснюється роль технологій у її написанні.
Експеримент BuzzFeed. Статті в написанні яких безпосередню участь приймав Buzzy (творчий помічник ШІ). Суть експерименту полягала в тому, щоб зібрати відповіді реальних людей на запитання про подорожі і на їх основі згенерувати статті. Здавалося б, ідеальне рішення: живий досвід плюс потужність алгоритмів. Однак, створені Buzzy путівники, виявилися досить примітивними та одноманітними. Тексти переповнені шаблонами та повторюваними фразами. Найчастіше зустрічаються такі конструкції як “тепер знаю, що ви думаєте” та “прихований дорогоцінний камінь”. Спроба BuzzFeed автоматизувати процес створення туристичних путівників виявила як можливості, так і обмеження сучасних технологій.
Співпраця людини і ШІ – це, безумовно, цікавий експеримент. Але, чи може він ознаменувати нову еру у медіа? Чи це лише черговий хайп, що минає? Хоча ШІ й здатний описати краєвиди, розповісти про історію міста, може створити текст, який буде граматично правильним і логічним, він не зможе передати відчуття, яке виникає при першому погляді на захід сонця над морем. А чи зможе він описати смак кави в маленької кав’ярні так, щоб читач відчув її аромат, чи передати тепло посмішки незнайомця у далекої країні?
Звичайно, співпраця з ШІ може полегшити виконання великої кількості рутинних операцій, таких як: збір інформації, переклад текстів, створення графіків, діаграм тощо. Але творча частина, яка робить текст живим і цікавим, залишається прерогативою людини. Це ж стосується і питання відповідальності. Хоча штучний інтелект ухвалює рішення, базуючись на безмежних обсягах даних, останнє слово залишається за людиною. Саме людина створює алгоритми, встановлює правила, визначає цілі. Штучний інтелект – це інструмент, створений людиною. І саме людина визначає, як цей інструмент буде використовуватися.
Марина Тимченко, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка