Реаліті-шоу «Холостяк»: вже на часі чи ще ні?
Діана Горон
Опубліковано: 16-11-2024
Розділи: Огляди, аналітика.
0
1 листопада на телеканалі «СТБ» вийшов 13-й сезон «Холостяка» — одного з найпопулярніших українських телепроєктів на романтичну тематику. Головним героєм цього разу став ветеран російсько-української війни, громадський діяч і письменник Олександр Будько (позивний «Терен»). Це перший сезон «Холостяка», який знімали після повномасштабного вторгнення, і перший, коли учасниці заздалегідь знали ім’я головного героя.
Анонс запуску нового сезону проєкту викликав неоднозначну реакцію у користувачів соцмереж. Одні писали, що обов’язково дивитимуться шоу, оскільки воно популяризуватиме інтеграцію поранених військових у цивільне життя. Інші вказували на недоречність існування подібних проєктів під час війни: «Одні в окопах і збирають на тепловізор, а інші мільйони будуть витрачати на шоу і дівчат», «Дивно все це, два світи…, в країні війна, а тут проєкт “Холостяк”». Організатори проєкту ж, крім нової історії кохання, обіцяли сформувати «національну культуру, дружню до ветеранів та ветеранок». Що з цього вийшло, читайте у матеріалі Медіакритики.
Вибір головного героя цьогорічного сезону — перше, на що варто звернути увагу. Олександру — 28 років, він — з Рівного. До повномасштабної війни хлопець працював баристою, мріяв стати дизайнером. Після 24 лютого 2022 року Будько вступив до лав добровольчого батальйону «Карпатська Січ». Під час боїв на Ізюмському напрямку (Харківська область) втратив обидві ноги. Вже через три місяці після поранення Терен став на протези. Восени 2022 року він презентував свою першу книгу «Історія впертого чоловіка», а згодом запустив інклюзивне тревел-шоу на YouTube «Відвал ніг або All інклюзив», у якому разом з відомими українцями перевіряє міста на доступність для людей з інвалідністю. Своє рішення взяти участь у шоу він коментував так: «Я хочу показати, що люди, які отримали важкі поранення внаслідок війни, живуть своє найкраще життя і мають абсолютно рівні можливості, а часом навіть більші, тому що ці люди зараз ще більш ініціативні і хочуть брати можливості від життя».
Ймовірно, творці реаліті-шоу розуміли, що перезапуск проєкту під час війни може відбутися лише за певних умов. Однією такою умовою стало обрання серйозного головного героя, чий образ відповідатиме реаліям воєнного часу і виконуватиме соціальну функцію. Під цю роль ідеально підійшов Олександр Будько — людина, яка втратила обидві ноги, але не віру у себе та майбутнє. У шоу він часто з’являється у кадрі в шортах, не ховаючи протези за штанами. Також хлопець багато говорить про досвід, отриманий у зоні бойових дій, і каже, що хотів би ще раз пережити перший бій, зокрема через емоції, які його тоді переповнювали і друзів, які на той момент «ще були живі».
Іншим не менш важливим чинником було мовне питання. До 2021 року шоу було російськомовним. У дванадцятому сезоні, який знімали ще до повномасштабної війни, однак транслювали вже після її початку, лише 2 з 25 учасниць розмовляли українською мовою. З цієї причини телеканал «СТБ» вирішив дублювати українською всіх російськомовних учасниць і самого холостяка теж. Тоді це викликало радше негативну реакцію у глядачів. У новому сезоні ж все однозначно — як Терен, так і всі дівчата, розмовляють виключно українською мовою.
Щодо учасниць, то вони цьогоріч абсолютно різні за типажем та своєю функцією. Як заведено на шоу «Холостяк», кожна героїня несе у собі певний архетип, з яким глядач може себе асоціювати. У цьому контексті варто відзначити Світлану, чия поява є цілком доречною на проєкті такого типу. Дівчина 7 років була у складі ЗСУ і працювала військовою журналісткою. У другій серії шоу глядачі дізнаються, що у березні 2022 року вона втратила свого чоловіка-військового. Ситуація, в якій опинилася Світлана, відома незбагненній кількості українських родин. А тому важливо, щоб тема втрати і горювання не замовчувалася, а проговорювалася, особливо на таких масштабних медіамайданчиках, як телепроєкт «Холостяк».
Ще одна учасниця, чия присутність у шоу доносить до суспільства важливі меседжі, є Інна. Дівчина не змогла прийти на вечірку знайомства, бо везла автівку на Харківський напрямок, а тому з’явилася одразу в другій серії реаліті. Таке порушення правил може свідчити про бажання творців проєкту наголосити на значущості волонтерів сьогодні та пріорітетності їхньої справи над іншими. Та і сам тандем ветерана російсько-української війни і волонтерки, яка активно допомагає війську, видається чи не найбільш слушним.
Однак СТБ не був би собою без скандалів. Так, блогерка Марічка Довбенко, яка покинула шоу після першої ж вечірки, опублікувала на своєму ютуб-каналі «У ЛІЖКУ» вже два ролики, у яких разом з учасницями попередніх сезонів «відкриває правду про шоу “Холостяк”». До слова, Довбенко покинула шоу, бо Терен дізнався, що вона надіслала анкету ще до того, як автори оголосили про його участь у проєкті. Хоча сама Марічка запевняла Олександра в протилежному. Сумнівною є й присутність у цьогорічному сезоні 24-річної Анастасії, яка називає себе тарологинею і «володаркою жіночої енергії». Адже думки, які вона поширює у шоу, мають здебільшого псевдонауковий характер і додають абсурдності сезону.
«Холостяк» загалом має репутацію шоу, яке поширює сексизм та патріархальні установки. Борючись за увагу чоловіка, дівчата часто принижують одна одну, сваряться і плетуть інтриги. Внутрішня мізогінія, якою наповнені випуски реаліті-шоу, контрастує з тим фактом, що після завершення проєкту деякі дівчата продовжують спілкування між собою. Позиціонування формату дещо змінилося у 2020 році, коли на українські екрани вийшов проєкт «Холостячка», де у головній ролі була жінка, а саме акторка Ксенія Мішина, за чию увагу змагалися чоловіки. Водночас варто зауважити, що такому продюсерському рішенню передувало десять успішних сезонів традиційного «Холостяка».
Ще одним неоднозначним аспектом вищезгаданого медіапроєкту є мотивація людей брати у ньому участь. Якщо на шоу йдуть, щоб знайти своє кохання, то вдається це одиницям. Так, з 28 сезонів американського «Холостяка» разом досі залишаються лише чотири пари. В українському ж форматі серед усіх 12 сезонів жодна пара наразі не зберегла свої стосунки. Попри таку необнадійливу статистику, учасники та учасниці цієї програми не залишаються ні з чим, адже здобувають популярність і впізнаваність у медіа. Так, у переможниці торішнього сезону Катерини Лозовицької кількість підписників в інстаграмі наразі перевищує 200 тисяч.
Та повернімося до цьогорічного сезону. Попри те, що тривалість показу одного епізоду «Холостяка» на телебаченні сягає 6-7 годин, мільйони українців продовжують його дивитися. Так, другий випуск романтичного реаліті зібрав майже три мільйони глядачів і ввійшов у топ-5 телепрограм п’ятниці. Рейтинги цього шоу передусім свідчать про те, що масовий український глядач має запит на такі романтичні медіапродукти, навіть під час повномасштабної війни. Тож залишається сподіватися, що творцям «Холостяка» вдасться наповнити цей сезон глибшими сенсами, ніж це було у попередніх, і що окрім розважальної функції, проєкт продовжуватиме виконувати ще й соціальну.
Діана Горон, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка