Чи витримають заклади журносвіти перевірку реальністю медіа?
Діана Бізюк
Опубліковано: 19-05-2025
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Щороку українські факультети журналістики випускають сотні дипломованих фахівців — але скільки з них справді готові до реалій сучасних медіа? У світі, де новини створює не лише журналіст, а й алгоритми, де формат TikTok-конспекту витісняє аналітику, освіта має не просто встигати, а забігати наперед. Чи встигає? І чи здатна підготувати молодь до викликів цифрової ери, де головною зброєю стає критичне мислення?
Ми проаналізували кількадесят публікацій, присвячених проблемам журналістської освіти в Україні, зокрема тексти, опубліковані впродовж останніх десяти років. Попри те, що частина з них була створена значно раніше, порушені в них питання залишаються актуальними й сьогодні. Це свідчить про системність і глибину проблем, які роками залишаються без належного вирішення — від застарілих підходів у викладанні до нестачі практико-орієнтованого навчання.
Перепони та виклики у підготовці професійного журналіста
Журналістська освіта в Україні перебуває в стані трансформації, однак залишається низка викликів, які заважають підготовці конкурентоспроможних фахівців. Сучасний медіаринок вимагає не лише глибоких теоретичних знань, а й практичних навичок, проте університетська освіта часто не встигає адаптуватися до нових реалій.
Однією з головних проблем є те, що журналістику у вузах викладають більше як науку, а не як практичну професію. Як зазначає головна редакторка українського бюро «Радіо Свобода» Інна Кузнєцова, студенти отримують багато теоретичних знань, але недостатньо практичного досвіду. Окрім цього, система освіти є негнучкою й не адаптується до швидких змін у медіасередовищі. Викладачі часто не є мотивовані змінювати підходи, що призводить до застарілості програм.
Основними перепонами та викликами у підготовці професійного журналіста можна виділити наступні:
- Відрив освіти від реального ринку праці. Багато студентів випускаються з дипломами, але без розуміння реальної журналістики.
- Застарілі методики викладання. Лекційний формат без практичних навичок не готує журналістів до роботи в мультимедійному середовищі.
- Недостатня інтеграція сучасних технологій. Брак курсів із цифрової журналістики, роботи з даними, фактчекінгу та аналітики.
- Відсутність партнерства з редакціями. Журналістика — це про досвід, але українські виші рідко забезпечують студентам реальні практичні можливості.
- Низька якість мовної підготовки. Журналісти повинні вільно володіти англійською, щоб користуватися міжнародними ресурсами та працювати з іноземними джерелами.
- Відсутність навичок перевірки джерел та опору маніпуляціям;
- Слабкі навички ведення інтерв’ю та дикторської майстерності
- Відсутність вмінь працювати із сучасними цифровими форматами подачі інформації
- Нестача знань про державне управління та законодавчі аспекти медіа.
Членкиня Комісії журналістської етики Діана Дуцик каже : “Питань, які потребують перегляду і реформування в системі журналістської освіти, досить багато. Треба змінювати філософію самої журналістської освіти”.
Галина Шумицька, декан філологічного факультету УжНУ, вважає, що зараз потрібно говорити глобально, освітянам та ринку бракує реального діалогу й готовності брати на себе відповідальність: «Доки представники медіаіндустрії будуть вказувати на відсутність практики серед освітян, а освітяни будуть вказувати пальцем на міністерство, то проблема не вирішиться».
«Ми як освітяни знаходимося десь між молотом і ковадлом. Молот — це медійний ринок, тому що після нас він ще доковує наші кадри, і тому що він постійно нас кує по тім’ячку, мовляв, ви те не так зробили, те не так зробили. З іншого боку — ковадло, яке, на жаль, звідси пішло, — це Міністерство освіти, участь якого тут не менш цікава і важлива, тому що якщо медіаринок потребує універсального журналіста, тематичну спеціалізацію, і ми, можливо, хотіли би це все дати, то, по-перше, міністерство накладає свої обмеження різними ступенями, і, по-друге, є ще холодна вода, яка в цьому ковальському процесі теж присутня, — це наші рідні університети. Вони нас постійно охолоджують…» — розповідає завідувачка кафедри нових медіа факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Наталя Габор.
Зрештою викладачі вишу намагаються вирішити проблему через майстер-класи, проводити які запрошують випускників. Попри це, за словами пані Габор, медіаринок, замість сприяти процесу та розвивати партнерство, лиш постійно нарікає.
Вона додає: «Розумієте, для танго потрібні двоє, а в нас виходить, що наша співпраця виглядає так: ми готуємо, вони споживають, мають до нас претензії. Це, знаєте, як у сім’ї, коли батько завжди правий і завжди має претензію до мами, яка, бідолашна, виховує сама і завжди не так виховала. Тому хотілося би співпраці».
Головна редакторка інтернет-видання «Освіторія.Медіа» Олена Павлова відзначила, що українській журналістській освіті бракує гарного викладання англійської мови.
«Через це картина світу студентів будується з російськомовних джерел, а отже, є неповною. Якщо замість непотрібних теоретичних занять додати години англійської мови, молоді журналісти зможуть дивитися лекції найкращих викладачів і журналістів-практиків на онлайн-платформах. А викладачі – проконтролювати, що вони їх переглянули й виконали завдання», – каже редакторка.
Якою має бути якісна журналістська освіта?
Для того щоб досягти якісної журналістської освіти необхідно запровадити такі реформаційні заходи, як:
- Баланс теорії та практики. Ідеальне співвідношення — 30% теорії, 70% практики. Теорія дає фундамент, але без практики вона залишається відірваною від реальності.
- Гнучка програма. Журналістика змінюється швидко, тож програми мають оновлюватися щороку.
- Міждисциплінарність. Журналісти повинні знати історію, політологію, соціологію, філософію, психологію — це розширює їхнє розуміння суспільства та допомагає аналізувати події.
- Розвиток критичного мислення. Важливо навчати студентів розпізнавати маніпуляції, перевіряти факти та розуміти медіавпливи.
- Інтеграція сучасних технологій. Курси з візуального сторітелінгу, подкастингу, мобільної журналістики, розслідувань за відкритими даними мають стати нормою.
Ігор Паславський, доцент кафедри Української преси ЛНУ ім. І.Франка, у статті ”Осучаснення журналістської освіти в Україні та її адаптація до потреб редакційних колективів” зазначає: “Журналістська освіта, в ідеалі, це самоосвіта, безперервна системна освіта впродовж усього періоду продуктивного життя. Публіцист, який перестав вчитись, вичерпується, повторюється і скочується до пафосного формування прописних істин. Він втрачає здатність привертати й утримувати увагу читача, перестає бути цікавим для аудиторії. Журналіст, який більше пише, нiж читає, щодня впевнено крокує у професiйне небуття, віддаляється від епіцентру уваги реципієнта і колись вдячноï своєї аудиторії…”.
Вимоги до сучасного журналіста
Серед основних вимог до сучасного українського журналіста можна виділити декілька:
- Уміння працювати в різних жанрах та форматах.
- Досконале володіння українською мовою та знання англійської.
- Вміння працювати з відкритими даними.
- Критичне мислення та фактчекінг.
- Навички цифрової безпеки та вміння працювати з аудиторією в соцмережах.
І.Паславський дає таке визначення: « Сучасний журналіст – це не лише автор тексту чи ефірної передачі, він ще й організатор медійних матеріалів, літературний та змістовий редактор текстів дописувачів і особа, яка здійснює фактчекінг. Сучасний журналіст є широкопрофільним, універсальним фахівцем, який спроможний запропонувати фото-, теле-, радіо- та газетний матеріал, а в малочисельних колективах здійснити первинну верстку друкованого видання, вичитати текст як коректор та ревізійний коректор. Цей широкий спектр його професійних компетентностей, навиків та вмінь творчий працівник редакцій не втілює в практику щодня, але в медійних колективах районного та міського рівнів, у яких кадрова чисельність є мінімальною, журналіст змушений виконувати безліч редакційних завдань, ази яких від опанував на факультеті журналістики».
«Як практик із великим досвідом співпраці зі студентами, претензій до них я маю багато, — зазначає шеф-редакторка групи видань «Детектор медіа» Наталія Лигачова, – Але водночас я вважаю, що якщо в людини є хист до журналістики, вона себе проявить незалежно від того, чи здобуває профільну освіту, чи ні. Тож я як роботодавець скоріше була би рада бачити серед молодих співробітників людей, які мають фундаментальні знання з якоїсь галузі – політології, соціології, економіки тощо… А навчитися журналістиці такі молоді люди могли би на курсах, в короткотермінових медіашколах, як це працює в багатьох країнах. Але якщо таки обирати студенту журналістський бакалаврат, тоді треба насамперед вивчати мови, літературу, психологію, філософію, логіку… І проходити практику, робити студентські медіа, але постійно не працювати, як це зараз у нас практикує багато хто вже мало не з першого курсу. Під час навчання все ж таки треба, перш за все, отримати глибокі знання».
«Університет готує теоретика, який здатен навчатись. А редакції треба людина, яка розуміє інформаційну картину дня чи хоча б тижня, технологію виробництва, що таке тайм код, як вмикається диктофон і що робити, якщо сіла батарейка, володіти сучасною мовою. Але добре, що випускники готові експериментувати й що їм це цікаво. Вони мобільні, добре знають соцмережі, вміють шукати інформацію. І англійською володіють уже краще, хоча часом мають проблеми з українською…», – говорить інформаційна продюсерка регіональних каналів холдингу «Медіа Групи Україна» Олена Цинтил.
«Весь світ живе в епоху інформаційних воєн, тому підготовка журналістів має бути такою ж серйозною, як вишкіл армії, – уважає Олена Павлова. — Потрібно формувати навички 21 століття, так звані 4 “К”: креативність, командна робота, критичне мислення та комунікація. Треба прищеплювати цінності, а не просто вчити історії журналістики, й готувати студентів до викликів часу». Редакторка «Освіторії« додає, що під час війни студентів треба вчити також надавати медичну допомогу й тому, як діяти при затриманні.
«Важливо розуміти, що ми вже відійшли від чистого репортерства і стали журналістикою особистостей. Якщо людина хоче бути конкурентоспроможною і заявити про себе в журналістиці, вона мусить бути особистістю», – розповідає в інтерв’ю для агенції інформації та аналітики «Гал-інфо» завідувачка кафедри радіомовлення і телебачення ЛНУ ім. Івана Франка Парасковія Дворянин.
Парасковія Ярославівна зазначає, що багато студентів приходять на навчання з ентузіазмом, але з часом втрачають інтерес через рутину та відсутність практичної реалізації знань. Вона вважає, що університети повинні не лише передавати знання, але й надихати студентів, підтримувати їхній інтерес та мотивацію.
То ж яка модель навчання найефективніша?
У світі сьогодні існує дві основні моделі підготовки журналістів.
- Класична бакалаврська освіта, де журналістика є основною спеціальністю. Такий підхід домінує в університетах США — наприклад, Walter Cronkite School of Journalism, яка готує студентів до роботи в новинах ще з перших курсів.
- Міждисциплінарна модель — спочатку бакалаврат з іншої сфери (наприклад, політологія, філологія, економіка та ін.), а вже потім — магістратура з журналістики. Саме так навчають у багатьох країнах ЄС. В Україні цю модель підтримують, зокрема, Український католицький університет (УКУ) та НаУКМА.
Порівняння моделей навчання
Стан української журналістської освіти: що змінилося
Модель журналістської освіти в Україні поступово трансформується. Попри традиційну структуру лекційно-семінарського формату, нові проєкти та ініціативи наближають навчальні програми до міжнародних стандартів. Що ж змінюється – і які моделі працюють у світі.
За останні роки відбулися деякі позитивні зміни:
- Університети почали активно співпрацювати з редакціями.
- Впроваджуються курси з цифрових технологій.
- Дедалі більше уваги приділяють практичним навичкам.
Незважаючи на війну, українські університети продовжують працювати й навчати журналістів — попри втрату аудиторій, часткове руйнування освітньої інфраструктури та виїзд студентів за кордон.
Виживання системи — без перебільшення диво. Попри безліч труднощів, деякі зрушення таки відбуваються:
- З’являються партнерства з редакціями та платформами (наприклад, курси у співпраці з Deutsche Welle Akademie; Школа журналістики і комунікацій УКУ).
- Активно впроваджуються курси з цифрових медіа, інтенсивні тренінги з фактчекінгу та верифікації даних (за участі Internews Ukraine чи Lviv Media Forum та ін.).
- Магістерські програми, як-от «Журналістика» у ЛНУ ім. Івана Франка, відкривають більше можливостей для практики й міждисциплінарності.
Але залишаються й проблеми. Наприклад:
- Методики викладання часто залишаються застарілими: лекція-конспект досі є основою у багатьох аудиторіях.
- Фінансова підтримка для технічного забезпечення недостатня: бракує сучасної техніки, камер, монтажних комп’ютерів.
- Міжнародна інтеграція — слабка. Програм обміну мало, а англомовних курсів майже немає.
Журналістська освіта в Україні потребує кардинальних змін. Вона має відповідати реальним викликам професії, забезпечувати студентів необхідними знаннями та практичними навичками, інтегрувати сучасні технології та працювати в тісному зв’язку з медіа індустрією. Лише тоді вона зможе готувати журналістів, які не лише отримують дипломи, а й дійсно впливають на суспільство.
Діана Бізюк, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка