VR-журналістика – майбутнє, що стає сьогоденням
Анастасія Павліченко
Опубліковано: 04-01-2021
Розділи: Нові технології медіа.
0
Віртуальна реальність (Virtual reality, далі – VR) – технологія, що облетіла й вразила весь світ. І не перестає вражати: у червні 2020 року інженери з Чиказького університету придумали, як генерувати у віртуальної реальності температурні відчуття, використовуючи особливості людського організму. Тож невдовзі у VR можна буде відчути спеку і холод. Коли такі технології вже на порозі, їхнє впровадження у різні професійні галузі – питання часу. Мова піде про одну з таких – VR-журналістику.
У чому суть VR-технології
Якщо коротко і спрощено, то VR – стерео-зображення, які генерує комп’ютер. Такі «зображення» повністю змінюють навколишнє середовище користувача. Перебування користувача у VR пояснюється концептом «Шести ступенів свободи» (Six Degrees of Freedom або 6DoF). Американський сайт Techopedia пояснює суть цього концепту так: є певна кількість осей, за якими тверде тіло може без проблем переміщатись у тривимірному просторі. Простір визначає певну кількість параметрів, які зі свого боку встановлюють конфігурацію механічної системи. Тіло може переміщатися в трьох вимірах по осях X, Y і Z, а також змінювати орієнтацію між цими осями.
Найкраще «Шість ступенів свободи» ілюструє принцип побудови деяких відеоігор, у яких відсутня гравітація та/або є вільні польоти, тобто гравець може вільно рухатися і обертатися в тривимірному просторі.
VR-журналістика
Одні з перших журналістських VR-проектів ще у далекому 2012 році запустила Нона Де Ла Пена – журналістка, викладачка та продюсерка. Вони називались «Сирія» та «Голод у Лос-Анджелесі». На сайті Ted можна знайти доволі широке інтерв’ю, у якому Нона Де Ла Пена детально розповідає із чого вона починала. Доволі цікава її фраза, яка ідеально пояснює суть VR-журналістики: «…Отже, як бачите, основні принципи журналістики тут не змінюються, правда? Ми дотримуємося тих же принципів, що й завжди. Різниця лише у відчутті перебування на місці подій: спостерігаєте ви за припадком зголоднілої людини чи опиняєтеся посеред бомбардування. Це те, що привело мене до ідеї створення таких сцен і до рішень щодо їх втілення».
Після такого вражаючого старту, коли люди змогли пройнятись новими, хоч і не надто позитивними емоціями, VR-журналістику перестали вважати марною тратою коштів, про що теж зауважила у своєму інтерв’ю Нона, а ідею підхопило багато медійників.
Україна відзначилась фільмом «Чорнобиль», який створив Кирил Покутний. Чудовими прикладами є проекти Франческо Марконі й Тейлор Накагава, які заручились підтримкою команди нейрофізіологів із нью-йоркської компанії Multimer й створили фільми, з різними сюжетами: боротьба проти ISIS в Іраку, культурний парад у Новому Орлеані, дослідження торгівлі в Таїланді та вивчення біологічного різноманіття під водою (більше прикладів у статті на detector.media). Або ж Aftermath VR зі своїм фільмом «Євромайдан», який немало означає для України.
Чи можливо подивитись такі відео без спеціальних окулярів? Звісно. За допомогою мишки, підключеної до ноутбука можна «роздивлятись» усі сторони, затискаючи ліву клавішу і проводячи від одної частини екрану до іншої.
З мобільним телефоном усе цікавіше – можна побачити всі частини відео тоді, коли користувач повертає екран у різні боки. Проте, звісно ж, найзручніше та найцікавіше глядачу буде з шоломом віртуальної реальності (тобто ті ж «окуляри») від компанії, наприклад, HTC, моделі Vive.
Проблеми VR-журналістики
Насамперед, це:
– доволі дорога техніка;
– відсутність кваліфікованих журналістів;
– «строгі правила» фільмування (насамперед, етичні).
Найдешевші камери для фільмування у форматі 360 градусів стартують від 200$, а багатьом це не по кишені. А щодо журналістів – вони повинні вчитись спеціальному стилю, щоб у результаті вийшла справжня віртуальна реальність, в якій користувач не буде обмеженим у діях та зможе відчути себе свідком події.
А от щодо «строгих правил» можна детальніше почитати у статті Тома Кента «An ethical reality check for virtual reality journalism», який розглядає доволі багато етичних проблем цього виду журналістики. Доволі цікавими є його слова: «…Також виникає питання, чи можуть VR-репрезентації страждань спрощувати переживання жертв, зводячи їх до ще одного відволікання від буденності, в яке глядач занурюється на кілька хвилин. Коли глядач кладе окуляри назад на полицю, то чи коректно жах сцени відкладається в його свідомості»? Тобто тут постає питання етики та можливого стресу для нервової системи людини, саме тому VR-журналістика повинна бути лаконічною та акуратною у певних відвертих сценах. Наприклад, при показі війни.
Отже, VR-журналістика – це наразі доволі суперечливий формат для журналістів. Маючи безліч плюсів, вона має й не менше мінусів. Проте, враховуючи стрімкість розвитку нинішньої ери технологій, слід готуватися до того, що усі недоліки віару будуть поступово виправлятися, а VR-журналістика ставатиме нашим повсякденням.
Анастасія Павліченко, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка