Як ZIK і Zaxid.net стають «загубленими» у гонитві за рекламодавцем

Опубліковано: 25-05-2015

Розділи: Нові технології медіа.

0

Позиціонуючи себе спершу як західноукраїнські регіональні сайти, ZIK і Zaxid.net із часом втратили цю особливість. Женучись за трафіком й рекламодавцем, ці платформи збільшили кількість відвідувачів, однак відійшли від свого першочергового завдання, а разом з тим й втратили конкретну, чітко окреслену нішу в українському інтернет-просторі.

Відвідуючи сьогодні сайти Zik і Zaxid.net, можна дізнатися чимало важливого про перебіг війни на Донбасі, землетрус у Непалі, пожежу в Баку, новоприйняті закони, думки європейських експертів, події в Росії тощо. Не дарма рубрикація обох платформ передбачає широкий спектр різнотематичних публікацій для найвибагливішого читача. Тут є й економіка, і культура, й політика, і спорт, і суспільство, й міжнародні новини. Проте першочергово ці сайти створювалися як регіональні – західноукраїнські.

Обидва сайти є частинами великих місцевих медіагруп. Інформаційне агентство «Західна інформаційна корпорація» разом із однойменним телеканалом належить медіахолдингу Петра Димінського, бізнесмена, політика, президента футбольного клубу «Карпати». Zaxid.net входить до медіахолдингу міського голови Львова Андрія Садового, хоча юридично оформлений на його дружину.

Творець ZIK і Zaxid.net Ігор Балинський вважає, що сьогодні ці медійні проекти відійшли вбік від первинних концепцій. Створений у 2004 році ZIK мав стати «західноукраїнським новинним порталом №1». А від появи Zaxid.net у 2007 році очікували створення «західноукраїнського дискусійного майданчика», на якому глобальні (українські, європейські, світові) проблеми розглядалися б через львівський контекст. Ігор Балинський каже, що ZIK і Zaxid.net спершу концептуально формувалися довкола трьох речей: якість, збалансованість і дискусійність.

У розділах «Про нас» обидва сайти ще тримаються своїх першочергових версій. ZIK нагадує, що він «перше інтернет-агентство у Західній Україні», а Zaxid.net пишається своїм званням «перше аналітичне інтернет-видання Львова». Однак тримаються цих концепцій вони лише на словах, бо їхній контент свідчить про зовсім інше. На думку Ігоря Балинського, переломний момент стався кілька років тому.

Якщо переглянути архіви цих сайтів, наприклад, за травень 2010 року, можна побачити чималу кількість новин про Львів, Львівщину із вкрапленням подій із різних міст Західної України. Загальноукраїнські новини подаються у випадку важливості, широкого резонансу та з прив’язкою до регіону.

Нині «регіональності» на цих сайтах помітно поменшало. Якщо переглянути їхні новини за 11-18 травня 2015 року, то найбільше «вистрелили» матеріали загальноукраїнського або й навіть міжнародного контексту. На Zaxid.net це тексти про технічний дефолт Укрзалізниці (45 тисяч переглядів), зловживання Порошенка (18 тис.), розширення бойових дій на Донбасі (17 тис.), новина про вибори президента в Польщі (15 тис.), аналітичний матеріал про вибори в Польщі (13 тис.), суперечка МВС і Каськіва про розкрадання бюджету (12 тис.), евакуація бронетехніки з Артемівська (11 тис.), прийняття закону про декомунізацію (9 тис.). Із регіональних новин найпопулярнішими стали лише ті, про які журналісти Zaxid.net повідомили або першими, або із важливими уточненнями, або із привабливим заголовком: масове отруєння у Львові (34 тис.), смерть 11-річної дівчинки (12 тис.), зміни для пільговиків від 1 червня (10 тис.)

На ZIK новини, які найбільше розійшлися, відслідковувати зручніше: достатньо натиснути кнопку «популярні» (однак ця рубрикація групує за популярністю новини лише останніх трьох днів). Серед них матеріали: про полонених росіян (21 тис.), танки поблизу Маріуполя (18 тис.), новини про те, що Ебаноідзе покинув Мін’юст (14 тис.), США планує профінансувати зброю для України (13 тис.), а «Динамо» здобуло перемогу (10 тис.). Регіональні новини також губляться в інформаційному потоці цього сайту, популярними їх назвати важко: фестиваль сценічного мистецтва у Франківську (7 тис.), у Львові дитину вдарило струмом (5 тис.), у Золочеві водій побив даївців (3 тис.)

Редакція ZIK наголошує, що це інтернет-видання – серед 15-ти найвідвідуваніших в Україні. Про регіональний вектор уже не йдеться. Натомість для потенційних рекламодавців тут же надаються середні показники за добу: 150-200 тис. відвідувачів (хостів), 800 тис. – 1 млн переглядів сторінок (хітів). Імовірно, що ці дані ZIK або давно не перевіряв, або свідомо завищує. За останні дні рейтинг bigmir.net показує кількість хостів сайту в середньому 82 тис., а хітів – лише 155 тис.

Zaxid.net нині має схоже становище: 80 тис. хостів, але 173 тис. хітів. Різницю відвідуваності легше прослідкувати за 30 днів: відношення ZIK/Zaxid.net становить 2 078 506 /2 021 314 (хостів) й 3 922 674/4 448 567 (хітів). Із цих даних можна зробити висновок, що за вказаний період на ZIK частіше заходили нові (у межах доби) відвідувачі – хости, натомість на Zaxid.net більше користувачів заходили кілька разів – хіти. Про це свідчить й індекс перебування читача на сайті: 1,8 у ZIK та 2,3 у Zaxid.net. Цікаво ще й те, що понад 30% аудиторії цих інтернет-видань – це одні й ті ж люди, які водночас відвідують обидва сайти.

Як ZIK, так і Zaxid.net проходять у топ-30 найбільш відвідуваних сайтів України. У загальному рейтингу ZIK посідає 26 місце, а Zaxid.net – 21 місце. У регіональному рейтингу Zaxid.net третій, а ZIK дев’ятий. Із такими даними можна сміливо шукати рекламодавців. От лише виникає проблема: як презентувати рекламодавцю свою аудиторію, якщо Zaxid.net має лише 10% відвідувачів із західної України, а ZIK iще менше – 7% (за даними рейтингу bigmir.net)?

До прикладу, Zaxid.net на сторінці «Рекламодавцям» подає опис своєї аудиторії. Тут написано, що читачі сайту хочуть «дізнаватись першими про події не тільки зі Львова, але зі всіх областей Західного регіону» (про загальноукраїнські чи міжнародні новини мова не йде). ZIK більше характеризує не аудиторію, а рекламодавців, які вже користуються послугами інформагентства: «як підприємства середнього бізнесу Західної України, так і великі мережеві бренди».

За словами редактора й медіаменеджера Тамари Бабакової, нині в українських ЗМІ прослідковується прикра тенденція – інтерес рекламодавця переважає над інтересом читача. Медіа змушені постійно доводити рекламодавцям, що з ними варто співпрацювати. Для цього вони демонструють кілька критеріїв, зокрема й із Google Analytics: унікальність відвідувань, тривалість перебування, показники відмов (виходу з сайту), глибина відвідувань (кількість переходів у межах сайту). Тамара Бабакова вважає, що для ефективної реклами варто добре розуміти як рекламодавця, так і читача, щоб взаємно пропонувати їх один одному. «Якщо у вас невелика аудиторія у 20 тисяч людей, але 90% із них у Львові, а половина робить прямі переходи на сайт, – можете сміливо йти до львівського рекламодавця. Це доказ того, що людям подобається ваш продукт», – каже вона. Зараз ані Zaxid.net, ані ZIK не можуть собі такого дозволити, адже їхня аудиторія нечітка й розсіяна по країні.

Ігор Балинський говорить, що нині ці сайти виживають за рахунок дотацій та ситуативної реклами. На його думку, у погоні за останньою вони готові штучно накручувати трафік за рахунок новинних агрегаторів – таких як Ukr.net. Аби потрапити до «головних подій дня» журналістам ZIK і Zaxid.net доводиться відшуковувати контент, який задовольнятиме якомога ширшу аудиторію; використовувати інтригуючі заголовки; писати про «чорнуху» й псевдорезонансні події. Рекламодавець не до кінця розуміє, за що він платить сайту: за місце під банер чи за чітко окреслену, стійку аудиторію. А ZIK і Zaxid.net тим часом не створюють унікальний контент, а борються за трафік та увагу рекламодавця.

Сьогодні ZIK і Zaxid.net можна назвати «загубленими» сайтами. Їхній контент подекуди виглядає абсурдним. Разом із новинами про події на Донбасі, думками експертів із ЄС, обговоренням новоприйнятих законів ці сайти в одній стрічці пропонують читачам й вузько регіональні новини (здебільшого взяті з прес-релізів Львівської міської ради) про перекриття чи ремонт доріг, зміни в русі громадського транспорту Львова тощо. За словами медіаексперта Отара Довженка, головна проблема не в тому, що ці два сайти переорієнтувалися на іншу аудиторію, а в тому, що «у Львові, де є давня традиція порівняно якісної журналістики, нині немає нормального видання про події й місті й регіоні». Намагаючись захопити якомога більше відвідувачів, ZIK і Zaxid.net втрачають зв’язок зі «своєю» аудиторією, не можуть реально оцінити власні можливості в медіабізнесі та стають причиною занепаду західноукраїнської журналістики.

 

Юлія Сабадишина, Школа журналістики УКУ

Comments are closed.