Українські політики в соціальних мережах: рекорди і тенденції
Опубліковано: 11-07-2015
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Соціальні медіа стають потужним чинником впливу на український політикум і кидають виклик політикам.
Популярність та охоплення соціальних мереж в Україні невпинно зростає, але ще швидше зростає їхня важливість як середовища політичної дискусії. Сторінка в соціальній мережі для громадського діяча, політика та будь-якої публічної особи стає засобом комунікації, поширення ідей, джерелом офіційної інформації тощо. В умовах «фейсбукізації» політики, коли один допис або коментар може стати потужним поштовхом чи, навпаки, катастрофою для політичної кар’єри, політики дедалі уважніше ставляться до позиціонування в соціальних мережах.
Інфографіка побудована за моніторингом, проведеним 5-11 червня 2015 року. Актуальні показники постійно змінюються.
Призначення Міхеїла Саакашвілі головою Одеської обласної державної адміністраці спровокувало стрімке зростання кількості читачів офіційної сторінки політика у фейсбуку: невдовзі показник перевалив за півмільйона. Ставши українським політиком, колишній грузинський президент Саакашвілі став найпопулярнішим українським політиком у фейсбуку. Про нього багато говорять і спекулюють; виникла, наприклад, ситуація з фейковим твітером Саакашвілі, створеним мешканецем Челябінська, що навіть відповів на твіт Медведєва. Попри те, що, за результатами дослідження, користувачі соціальних мереж здебільшого розглядають їх як спосіб проведення вільного часу, офіційні сторінки-пабліки та особисті екаунти політиків є популярнішими за представництва багатьох популярних представників індустрії розваг. Хоча на перших місцях усе-таки музиканти.
Лише гурт «Океан Ельзи» та співачка Ані Лорак перевершують політиків за кількістю вподобань. Екс-учасниця гурту «ВІА Гра», співачка Вера Брежнева не надто відстає від Петра Порошенка. Проте у твітері у Святослава Вокарчука читачів удвічі більше, ніж у президента. Кількість користувачів фейсбука, зацікавлених Арсенієм Яценюком, перевищує аудиторію гурту «Бумбокс» та співачки Тіни Кароль. Юлія Тимошенко поступилась за кількістю фанатів футболісту Андрію Шевченку. Західноукраїнці Садовий та Притула мають однакову кількість прихильників; «Скрябін», Олега Скрипку, Лободу та Івана Дорна слухають більше, ніж Тягнибока. А ось Микола Азаров та Сергій Тігіпко практично на одному рівні зі студією «Квартал 95». Перший за кількістю шанувальників український письменник у фейсбуку Сергій Жадан не зміг перевершити Миколу Катеринчука і Віктора Балогу, дещо обігнавши представника «Правого сектору» Дмитра Яроша. Публічна сторінка письменниці Оксани Забужко не перетнула позначки 25 тисяч лайків.
Приватні сторінки політиків у фейсбуку дещо відрізняються від пабліків: вони забезпечують ближчий контакт із аудиторією, дають змогу вести неформальну комунікацію. Актуальний рейтинг приватних сторінок політиків у фейсбуку і у твітері можна побачити на watcher.com. Лідерами за кількістю фоловерів є Арсен Аваков, Дмитро Тимчук, Семен Семенченко, Олег Ляшко і Мустафа Найєм. Серед митців і журналістів, які не беруть участі в політичному житті, до статусу стотисячника наближаються Роман Скрипін (70 тисяч фоловерів), Майкл Щур (57 тисяч) та Ірена Карпа (52 тисячі). Мало хто з політиків веде свою сторінку особисто, хоча часом саме це приваблює читачів (яскравим прикладом є сторінка Лесі Оробець).
Окрім фейсбука, актуальними інструментами комунікації для українських політиків є твітер (рейтинг твітер-користувачів є на Watcher, проте там немає мікроблогів Порошенка та Саакашвілі), меншою мірою – Вконтакті, Однокласники, Instagram та Google Plus.
Найбільше переймається комунікацією з аудиторією в цих соціальних мережах команда Петра Порошенка: сторінки у твітері (546 тисяч читачів), Вконтакте (402 тисяч учасників), Однокласниках (більше 10 тисяч учасників), Інстаграмі (37 тисяч підписників) та Google+ (29 тисяч підписників) є офіційно верифікованими та постійно наповнюються. Активним в Інстаґрамі є також Віталій Кличко: він має 29 підписників і є другим після Порошенка. У Вконтакті другим після Порошенка є Дмитро Ярош, чия сторінка має понад шістдесят тисяч підписників, третім – Арсеній Яценюк. Зате в Google+ Віталій Кличко має цілих два мільйони підписників. Хоча ці соціальні мережі й не мають такого очевидного та безпосередньо впливу на громадську думку та ЗМІ, як фейсбук, їхня аудиторія поки що не повністю сегментована, тож політики мають великі шанси першими застовпити цю територію.
Олександра Давиденко, Школа журналістики Українського католицького університету