Не всі на одне лице! Або чому журналісту не варто керуватися стереотипами про азійських артистів
Вікторія Стень
Опубліковано: 10-02-2023
Розділи: Стандарти якісної журналістики.
0
Брати інтерв’ю у світової знаменитості дуже престижно, але водночас вимагає великої відповідальності. Однак деколи журналісти забувають про важливість попередньої підготовки до ефіру чи інтерв’ю. Якщо раніше усіх знаменитостей азійської зовнішності порівнювали з актором Джекі Чаном, то зараз для значної частини молодіжної аудиторії обличчя Азії – це гурт BTS. І нехай, якщо так говорять у своєму особистому житті. Але це дозволяють собі журналісти в ефірі! Розглянемо випадки журналістського недбальства, що межує з дискримінацією, на прикладі k-pop артистів (виконавців корейської поп-музики).
- BTS – південнокорейський чоловічий гурт, заснований у 2013 році компанією BigHit Entertainment. Слова пісень BTS часто зосереджують увагу слухача на його особистість, соціальні проблеми, зачіпають теми психічного здоров’я, шляху, який мусить пройти людина, щоб прийняти та полюбити себе.
Випадків неповаги до артистів іншої раси чи національності (у нашому випадку корейців) є безліч. Часто це трапляється із американськими журналістами, хоча, здавалося б, США одна з найбільш толерантних країн, де активно борються з расизмом.
Так, одним з найбільш обговорюваним в індустрії k-pop випадком неповаги стало інтерв’ю Access з гуртом Monsta X.
У той день гурт давав концерт у межах туру HeartRadio Jingle Ball 2018. Виконавці дуже раділи, що вони перші, хто з усіх k-pop груп мали можливість виступати на стадіоні Madison Square Garden в Нью-Йорку. Однак радість тривала недовго, оскільки один із журналіст вирішив спитати їх про гурт BTS і їхню номінацію на Grammy. Фанати Monsta X були розлючені такою неповагою. Фанати BTS теж були невдоволені, вони стверджували, що некоректно питати за інший гурт, який не має ніякої причетності до події. У Monsta X був зірковий час, а журналіст перервав їхню хвилинку радості. По обличчях самих учасників зрозуміло, що їм незручно, але із ввічливості привітали BTS з номінацією. Припускають, що журналіст просто хотів підняти перегляди за рахунок популярності BTS. Але, судячи по кількості дізлайків на відео – глядачам це не сподобалося.
Переклад:
«Перша к-поп група, яка виступає на Madison Square Garden?
Так!
Чи ви чули, що BTS номіновані на Grammy сьогодні?
Дійсно? Вау, наші вітання.. Ми дійсно пишаємось, як корейські виконавці, вони всі друзі, якщо ви розумієте.
Чи є щось, що ви б хотіли зробити, може наступного року ви отримаєте номінацію на Grammy?
Сподіваємось…»
Схожа ситуація трапилась з колегами і друзями Monsta X – гуртом Seventeen під час інтерв’ю для радіостанції Sirius XM. Їм теж поставили не дуже коректне питання «Дебютувавши, чи думали ви, що станете такими, як BTS, «ми будемо того самого рівня, що BTS». Знову таки, ті самі запитання про BTS. Складається враження, що журналісти не готувались взагалі і єдине, що знали про гурт, це те, що вони корейці. Якби інтерв’юер бодай трохи готувався до інтерв’ю, він би знав, що гурт Seventeen дебютував у 2015, коли BTS навіть близько не були такими всесвітньо популярними, як зараз. Тобто вони ніяк не могли дебютувати з думкою, що «ми хочемо бути з ними на одному рівні». Тому відповідь Вернона була саме такою.
Переклад:
«Я маю на увазі, створюючи групу, ви не очікували «добре, ми будемо тут в США, як BTS. Ми будемо на тому ж рівні, що і вони»
Коли ми дебютували, BTS не були тими BTS, якими вони є сьогодні».
Гурту BTS, до речі, теж перепадає некоректних коментарів від журналістів. На жаль, від українських також. Головний вокаліст гурту – Чонгук, виступав на церемонії відкриття FIFA 2022, і українські коментатори Megogo і Суспільне Київ в ефірі українського марафону дозволили собі недоречні коментарі, називаючи Чонгука китайцем та ледь не відверто принижуючи його виступ. А журналісти Суспільне Київ навіть сплутали його з жіночим гуртом Blackpink!
Звичайно, що фанати домоглися вибачень, але це не відміняє самого факту непідготовленості і неповаги журналістів
Ще одне улюблене запитання журналістів під час інтерв’ю з k-pop артистами це «звідки ти так добре знаєш англійську?». Взагалі-то, не всі корейські виконавці народились і жили все життя в Південній Кореї. Багато з них народились і жили в США, Канаді, Австралії та Європі, просто з часом повернулися на батьківщину займатися музикою. Тому такі питання – ще одна ознака непідготовленості журналіста до інтерв’ю. Хоча, здавалося б, що тут складного: вся інформація є в публічному доступі й ознайомитись з нею можна в два-три кліка.
Переклад:
«Твоя англійська така хороша!
Я народилась в Америці.
Твоя англійська дуже хороша!
Я знаю! Дякую велике! Я сказала, що родилась в Америці».
Переклад:
«У тебе є трохи англійський акцент.
Так, я з Австралії»
Отож, маємо не один приклад журналістської непідготовленості, що призводить до неприємних казусів. Ким би не був респондент, якої би раси чи національності – до нього завжди потрібно ставитись з повагою і не задавати недоречних питань, придуманих за п’ять хвилин до початку запису або навіть під час нього. K-pop як жанр музики стає дедалі популярнішим, тому окрім пошуку цікавих питань, слід як мінімум ознайомитись із явищем загалом і з інформацією про конкретну знаменитість зокрема. Ну і звісно позбавлятися стереотипів у дусі «всі азіати на одне лице».
Вікторія Стень, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка