Навіщо журналістам сторіс в інстаграм  або  як побудувати якісну SMM-стратегію

Вікторія Дітчик

Опубліковано: 11-03-2023

Розділи: Інтерв'ю.

0

Прогрес цифрових технологій та стрімкий розвиток соціальних мереж дав підґрунтя для нових можливостей. Ледь не щодня ми спостерігаємо за народженням нових соціальних мереж, тож вкрай необхідно розвиватися та заявляти про себе на різних платформах. Неля Серебро – керівник відділу SMM digital-агенції Netpeak, розповіла «Медіакритиці» про нові тенденції в SMM та дала поради про розвиток сторінок ЗМІ соціальних мережах. 

Неля Серебро. Фото з інстаграм

Як змінився напрям SMM під час війни?

По-перше, він подорослішав, став впливовим, відчув власну силу та відповідальність перед суспільством. Маркетинг у соціальних мережах став осмисленим, ґрунтовним та емпатичним. Звісно, не у всіх акаунтах, але більшість українських брендів та лідерів думок переосмислили формат ведення акаунтів та змінилися у кращий бік. Став професійним. Саме соцмережі допомогли забезпечити оперативну дистрибуцію новин та консолідувати суспільство.

По-друге, саме завдяки соцмережам відбувся феномен української благодійності та волонтерства — як масштабні суми зборів на десятки мільйонів гривень, так і щоденні мікродонати стали можливими завдяки репостам та простій швидкій звітності.

До того ж, SMM став складнішим, тому що змушений боротися з обмеженням алгоритмів соціальних мереж, які маркують переважну більшість контенту про війну «чутливим» і обмежують покази профілів, починаючи від тимчасового блокування і аж до цілковитого видалення акаунтів.

Які нові тенденції з’явилися в SMM напрямі за час війни?

Передусім головні тенденції — це гучний голос українського бренду у світі, особиста відповідальність за власні вчинки та сила п’яти рукостискань.

В Instagram нове дихання отримали Stories — вони стали інструментом репортажного жанру, тому що дають змогу послідовно фіксувати події, додавати художні деталі та розвивати сюжетні лінії. Це відбувається з допомогою фото-, відео-, текстового формату, активних посилань та інтерактивних елементів всередині інтерфейсу соцмережі. Саме Stories — основний канал переглядів, куди доречно інтегрувати Reels та дописи.

TikTok — це короткі замальовки про щирість, гумор та самоіронію. У цій соцмережі неможливо бути занадто серйозним, «застібнутим на всі ґудзики». Тому TikTok під час війни — головний відповідальний за ментальне здоров’я українців, за жарти крізь сльози, за сатиру воєнного часу.

Помітна особливість, про яку наразі говорять психологи: формат ведення особистих акаунтів вказує на спосіб переживання стресу. Наприклад, хтось фокусується на розповсюдженні фото чи відео результатів вибухів, понівечених життів і руйнівної сили війни — це своєрідний спосіб висловити емоції, знайти підтримку й опору серед підписників. Хтось навпаки — йде в гостинг, різко перестає тривалий час будь-що публікувати та спілкуватися із підписниками. Дехто відчуває провину за публікацію будь-чого, окрім війни, а дехто, попри все, старається знайти в публікаціях баланс між горем, жагою до життя та об’єднанні зусиль для допомоги. Саме тому в період війни з’явилося так багато нових проєктів — від комерційних до креативних — бо коли як не зараз.

В чому особливість комунікації в соцмережах під час воєнного часу?

Доречність. Стислі та влучні формулювання думок. Емоціональний сторітелінг через історії людей.

Як ніколи набула важливості типографіка (оформлення тексту). У людей, які вже рік живуть у режимі перманентного стресу, послабилися когнітивні властивості. Стало складніше обробляти великий потік інформації. Тому не дивно, що нам складно згадати, що ми щойно прочитали (й тим паче зафіксувати висновки). Отже, для комунікації, що наближає до результату, вкрай важливо дотримуватися візуальної ієрархії елементів, принципів змістовної контрастності, керувати увагою читача, спрощувати кількість тексту без втрати його якості.

Кілька корисних порад, як розвивати SMM саме для ЗМІ?

  1. Знати «в обличчя» власну цільову аудиторію. Розуміти, з якою метою вона приходить у соцмережі й за яких мотивів залишається там. Який саме різновид контенту поширює, а який блокує. На чому зупиняється, а що свайпає. Відповіді на ці питання — ключ до успіху.
  2. Під кожну соцмережу — окремий формат, контент-план та цілі. Умовно кажучи, не можна один пост дублювати скрізь. Потрібна чітка відповідь на питання, чому людина витратить час на цю сторінку.

Які канали для комунікації потрібно розвивати для медіа насамперед. Чи потрібно створювати одразу всі сторінки на всіх можливих соціальних платформах, чи варто сконцентруватися на одній платформі?

Варто сконцентруватися на меті, критеріях оцінки результату та наявних ресурсах. Якщо маєте велику команду й необмежене фінансування, звісно, можна вести всі соцмережі. Але важливо розуміти, який коефіцієнт корисної дії отримаєте з кожної соцмережі. І лише за ієрархією пріоритетів варто розвивати сторінки в соцмережах. Спершу відповідь на питання «Навіщо?», а потім усе інше.

Як побудувати бренд-стратегію, яка потрібна кожній медіаорганізації для успішного розвитку?

Звернутися по допомогою до фахівців. Бажано, щоб це були компанії не лише з досвідом генерування креативних ідей, а й котрі мали б бізнесовий бекграунд розвитку проєктів в онлайні. Це необхідно для того, аби скласти зрозумілу дорожню мапу для досягнення результату.

Наприклад, ми в агенції під час створення стратегій спершу робимо глибинний аналіз і лише на його основі формуємо позиціонування бренду, стиль поведінки в різних каналах та розраховуємо необхідний маркетинговий бюджет для досягнення цілей. Як доводить практика, такий спосіб несе часові витрати в короткостроковій перспективі, але економить час та гроші в довгостроковій.

Яка із соціальних мереж на сьогодні найефективніша для залучення аудиторії?

Та, якою регулярно користується ваша цільова аудиторія.

Скільки дописів на день потрібно публікувати?

З того часу, як стрічки стали алгоритмічними, кількість контенту не важлива — важлива його якість через призму залученості аудиторії. Якщо ви продукуєте кілька постів і десяток Stories на день, то це прямий шлях до вигорання аудиторії (простими словами втрата інтересу людей до вашого профілю). А профілі, на які аудиторія не реагує, соцмережі ховають до самого низу видачі.

Тому варто комбінувати безплатний та платний постинг, аналізувати реакцію аудиторії за даними статистики профілю та на основі цього будувати контент-план.

Які робочі інструменти в SMM не варто використовувати для розвитку соціальних мереж медіа?

Не варто використовувати ті інструменти, у яких редакція не розуміє їх функцію. Будь-який інструмент — це лише форма подання інформації. Змістом та метою керує журналіст.

Чи варто розвивати ТікТок для сторінок медіа?

Варто за умови, що ви розумієте, з якою метою, з ким ви будете там комунікувати.

Також в Tik Tok добре почувають себе ті акаунти, команда яких «легка на пійдом», а ще не соромиться бути собою з усіма помилками та неідеальністю. Якщо у вашій компанії звична справа кілька тижнів затверджувати ідею відео, а потім ще місяць вносити правки — TikTok не для вас. Ліпше зробіть потужний зручний мобільний застосунок.

Спілкувалась Вікторія Дітчик, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.