Мережа як поле для творчої реалізації

Марта Пересада

Опубліковано: 21-10-2013

Розділи: Нові технології медіа.

0

Все більшої популярності набувають тематичні онлайнові спільноти, що гуртують людей за інтересами та надають можливість творчої співпраці.

Миттєво об’єднавши людей з усіх куточків світу у одному віртуальному просторі, інтернет став відкритим форумом, де кожен може поділитись думками та отримати на них відгук та знайти однодумців. Сьогодні він також є платформою для продуктивної співпраці й обміну ідеями. Для людей творчих професій це дало змогу реалізувати свій потенціал, представляючи свої можливості та шукаючи зацікавлених у їхній праці на пряму.

Майданчик для самовираження

Нині у мережі доволі популярні платформи, що позиціонуються як відкритий майданчик для демонстрації, обміну або продажу ідей та творчих робіт, спробувати себе у яких можуть як професіонали, так і аматори.

Найбільшим та найпопулярнішим нині прикладом таких ресурсів є DeviantArt. Він був створений у 2004 році як мережа для художників та дизайнерів з усього світу, де б вони представити зразки власної творчості. Засновники сайту із самого початку відмовились від обмежень робіт за якістю чи інших подібних фільтрів, а навпаки намагалися створити  якомога відкритішу спільноту. Від так невдовзі вона перетворилась у соціальну мережу, що об’єднує креативних людей різного віку, роду діяльності та професійного рівня, мета якої – надати можливість молодим авторам представити свої роботи, отримати відгуки на них, знайти покупців чи роботодавців.

Нині на сайті зареєстровано понад 28 мільйонів користувачів. Більшість із них – аматори, люди, які роблять перші кроки у візуальному мистецтві або ніколи не займалися ним цілеспрямовано, розглядаючи його лише як хобі. Це створює певні упередження щодо можливості знайти професійні роботи серед купи неякісних чи відверто бездарних речей. Проте засновники DeviantArt радять не забувати про явище наставництва у мережі. Користувачі коментують роботи одне одного, більш вправні та досвідчені вказують на помилки новачкам, що дозволяє останнім піднімати свій творчий рівень. Авжеж любителі, які досягають рівня професіоналів – явище не масове, проте варте уваги. Головна перевага соцмережі у тому, що вона дає шанс хорошим, проте нікому невідомим художникам бути поміченими.

Пошук колег та роботодавців

Окрім DeviantArt нині функціонує чимало онлайнових ресурсів, що об’єднують дизайнерів, фотографів та художників, однак при цьому більш орієнтовані на професійний рівень. Серед таких ресурсів нині найбільші Behance, Design related, Design21sdn, Coroflot, Krop, Shownd, Portfoliosfriend та інші. Усі вони пропонують користувачам створити  онлайн-портфоліо на сайті та публікувати власні роботи, а також забезпечують контакт між авторами та роботодавцями чи покупцями.

Найпопулярніший у цій категорії ресурс Behance, створений у 2006, пропонує представити свій доробок професіоналам у різних сферах діяльності від дизайну одягу до цифрового арту та фотографії й також має розділ із роботодавцями. Профіль у Behance можна синхронізувати із соціальними мережами, як-от Twitter, Facebook і Linkedin. У Facebook до прикладу, функціонують групи користувачів Вehance із окремих країн, зокрема з 2011 року функціонує сторінка української спільноти користувачів Вehance. Також учасники Behance у різних країнах організовують офіційні заходи та неформальні зустрічі.

Фінансова підтримка ідей

Ще один вид мережевих ресурсів спрямований, на фінансування творчості – це краутфандингові (crowd funding) спільноти, завданням яких є пошук коштів на реалізацію творчих проектів. Вони як правило гуртуються навколо певних видів діяльності, як от малий бізнес, музична чи кіно-індустрія, хоча є і ті, які не обмежують напрямки проектів. Популярними серед краутфандингових ресурсів нині є 40Billion, ArtistShare, FundAnything, Indiegogo, Kickstarter, Pozible, Boomstarter, тощо. Як правило вони працюють за такою схемою: автори презентують у спільноті свої ідеї, вказуючи необхідну для їх втілення суму коштів та термін, за який вони повинні бути зібрані, а зацікавлені користувачі надсилають пожертви починаючи від найменших сум і до великих вкладів. Після реалізації чимало авторів в той чи інший спосіб виявляють подяку, тим хто долучився, однак це не обов’язково. Проте якщо проект не встигає зібрати повну кількість коштів на реалізацію, їх зазвичай доводиться повертати.

Найвідомішою краутфандинговою мережею нині вважається Kickstarter, що збирає кошти на реалізацію різноманітних творчих проектів, як от створення відеоігор, зйомка незалежного кіно, видання книг, коміксів, тощо. Загалом, за три роки існування ресурсу, завдяки йому було втілено понад 20 000 проектів, на що було зібрано понад 200 000 000 доларів. Втім, критики мережі вказують на те, що одним із секретів успішності проектів Kickstarter є відбір та просування модераторами сайту насамперед лише тих ідей, які обіцяють стати прибутковими.

В Україні найбільшим ресурсом такого типу є сайт Велика ідея. Він підтримує як творчі ідеї, такі як видання книг чи організація музичних та фестивальних заходів, так і цікаві проекти екологічного або соціального спрямування. Завдяки спільнокошту Великої ідеї було профінансовано зокрема мистецький проект «Грицько Чубай. П’ятикнижжя», створення онлайн-журналу «Коридор», проведення кінофестивалю «Ровер» та інші креативні починання.

Окрім тематичних сайтів та спільнот, автори також продовжують ділитися власною творчістю на сторінках блогів, соцмереж та персональних сайтів.

Comments are closed.