Web 3.0 – нова ера інтернету: як вона вплине на журналістику

Вікторія Дітчик

Опубліковано: 28-02-2024

Розділи: Нові технології медіа.

0

За останні десятиліття інтернет відігравав роль каталізатора швидкого та непередбачуваного розвитку. Від перших електронних листів до відеоконференцій, від інтернет-магазинів до блокчейн технологій. Сьогодні ми стоїмо на порозі нової ери – Web 3.0. Ця технологія обіцяє стати наступним етапом у розвитку інтернету, де безпека, прозорість та децентралізація гратимуть ключову роль. Але перш ніж зрозуміти, що таке технологія Web 3.0 та як вона може вплинути на журналістику, варто пригадати про Web 1.0 та  Web 2.0 .

За визначеннями різних дослідників, ера Web 1.0 тривала до кінця 90-х рр., це були переважно статичні сторінки із завантаженою інформацією. Здебільшого це був текст, де можна було читати новини чи статті, слухати чи завантажувати музику, відео, але  не можна було взаємодіяти користувачам з контентом. Крім того, власники сайтів централізовано контролювали створення, зберігання та публікацію контенту.

Ера Web 2.0 є дотепер, ця технологія призначена для більш активної взаємодії користувачів.  Зокрема поява соціальних мереж, дала можливість розміщувати контент не лише власникам сайтів, а й звичайним користувачам. Ми почали користуватися Facebook, YouTube, писати пости та завантажувати фото, набирати мільйони пошукових запитів у Google. Ділитися особистою інформацією з великою кількістю сайтів, реєструвати акаунти, вводити дані банківських карток, здійснювати покупки.

Коли власники ресурсів розуміли, що зібрані дані можуть стати цінним ресурсом для персоналізації контенту та прискорення ефективності рекламних кампаній, вони активно використовували ці знання для монетизації.  Web 2.0 став періодом, коли таргетована реклама стала ефективним інструментом, а поняття приватності стало менш актуальним, оскільки користувачі були готові обмінюватися своєю особистою інформацією за можливість скористатися соціальними мережами, інтернет-магазинами та іншими функціями. Постійний розвиток, створення нових технологій та вдосконалення засобів захисту користувачів допомогли інтегрувати новик вектор напрямлення – Web 3.0.

Що таке  web 3.0 та яка різниця між  web  2.0

Gavin Woods, співзасновник блокчейн-протоколу Ethereum, першим ввів термін Web 3.0. Ця нова технологія буде відрізняється від своїх попередників, по-перше, тим, що він не буде залежати від централізованих серверів, що перебувають у власності конкретних осіб або компаній. Натомість його існування буде базуватися на розподіленій базі даних, розміщеній на спеціальних вузлах (нодах). Будь-хто може стати власником такого вузла. Жодна компанія не матиме повноважень вилучати контент самостійно, оскільки копії бази даних будуть зберігатися тисячами користувачів по всьому світу одночасно.

Тобто, якщо в технології Web 2.0 інстаграм, а точніше компанія Meta захоче видалити ваш акаунт та фотографії, вона це  точно може зробити, оскільки повністю контролює сервер. У той час, у технології Web 3.0, яка використовує блокчейн, видалення інформації  буде відхилено, оскільки дані зберігаються децентралізовано. 

Як web 3.0  може допомогти журналістиці

Hans Brorsen співзасновник  The Daily Ledger, стартапу, який використовує технологію блокчейн для боротьби з дезінформацією в онлайн-виданнях,  провів дослідження. Яке дослідило, як ЗМІ можуть використовувати технологію блокчейн.  Він характеризує  web 3.0 як «ідеальний спосіб для видавців новин увійти в нову еру» і вважає, що web 3.0  забезпечить нові технологічні рішення для медіаіндустрії.

Цю технологію Web 3.0  вже перейняли до себе деякі новинні видання. Наприклад журнал TIME, який випустив свій перший децентралізований номер журналу в 2022 році. А також  найбільша безкоштовна газета Франції 20 minutes, примірники першого випуску були розповсюджені у найбільших містах Франції.

Web 3.0 і боротьба з дезінформацією

Основним нововеденням цієї технології є боротьба з дезінформацією. Web 3.0 може допомогти  журналістам перевіряти правдивість інформації за допомогою нових інструментів. Наприклад, Hans та Jens Brorsen  створили спеціальне програмне забезпечення Media Authenticity Protocol, яке допомагає виявляти фейкові новини.

Для журналістів технологія web 3.0  може означати  як  кращий спосіб для взаємодії з своєю аудиторією, забезпечить цифрову безпеку , а також допоможе підвищити  медійну залученість видання.

Отже, сьогодні ми стоїмо на порозі великого технологічного революційного стрибка – переходу до Web 3.0. Ця нова епоха обіцяє перевернути уявлення про інтернет, відкривши перед нами двері до надійного, прозорого та децентралізованого медіасередовища.

Вікторія Дітчик, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.