Букток в Україні: феномен, що повертає моду на читання

Вікторія Стень

Опубліковано: 07-04-2025

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Останніми роками соціальні мережі, зокрема TikTok, стали важливими платформами для популяризації літератури. Книжковий сегмент TikTok, відомий як «букток» (BookTok), набув значної популярності, впливаючи на читацькі вподобання та ринок книговидання. В Україні букток також відіграє важливу роль у розвитку культури читання, особливо серед молоді.

Букток — це спільнота книголюбів у TikTok, які діляться враженнями від прочитаних книг, обговорюють літературні новинки, створюють рекомендації, тенденції та беруть участь у книжкових челенджах. Цей феномен став глобальним, і його вплив на книговидавничий ринок є дуже значним. Книги, які отримують популярність у буктокерів, часто стають бестселерами, а автори здобувають нових читачів.

В Україні букток почав активно розвиватися після 2020 року, але пік популярності укрбукток отримав після повномасштабного вторгнення, що також сприяло розширенню розвитку українського книговидання. Українські блогери створюють контент рідною мовою, розповідаючи про нові та класичні книги, обговорюючи їхній вплив та ділячись емоціями щодо прочитаного.

Український букток стимулює зростання інтересу до читання серед молоді. За даними опитування U-Report Ukraine, Українського інституту книги та Міністерства культури та інформаційної політики, близько 52,8% української молоді читають книги щодня або декілька разів на тиждень. Це свідчить про активне залучення молодого покоління до читання, що частково можна пов’язати з впливом буктоку. Букток також впливає на популярність окремих авторів та жанрів. Наприклад, відео з рекомендаціями книг українських авторів, таких як Іларіон Павлюк, Артем Чех, Максим Кідрук, Софія Андрухович та Оксана Забужко, сприяють їх популяризації серед молоді. Крім того, букток сприяє відкриттю нових імен у літературі, даючи можливість молодим авторам заявити про себе.

Фішка буктоку в тому, що популяризація книги йде власне через читачів, тобто блогери діляться враженнями, які викликала та чи інша книга, а це зацікавлює читачів нового покоління в рази більше, ніж сам сюжет. Тобто, це цікавість переважно на емоційному рівні. Відмінністю букток від традиційних книжкових рецензій є використання таких форматів, як гумористичні відео, книжкові меми, огляди книг через емоції та естетично оформлені бібліотеки.

Варто також додати, що букток це не просто місце, де діляться рецензіями на твори, а й є осередком пошуку людей за інтересами. Наприклад, видавництво Vivat часто робить подвійні знижки для друзів або родичів, або навіть допомагає знайти «книжкового друга» чи «пару». А Readeat створила список бажанок, яким можна ділитися з друзями чи пересічними читачами і деяким справді відправляли бажанку. Також це і про тисячі створених артів до книг, плейлістів та переданої атмосфери прочитаного. Користувачі діляться не лише своїми думками, а й своєю творчістю і баченням книг.

Основні тренди українського буктоку

  1. Українська класика: Користувачі все частіше звертаються до класичних творів українських письменників, надаючи їм нового значення та популяризуючи їх серед молоді. А видання активно перевидають класичні твори у нових красивих видання, як наприклад, серія «Класика» від видавництва Vivat або «Неканонічний канон» від Віхоли.
  2. Емоційні книги: Саме емоціями зараз можна зацікавити читача: здивування, щастя, сльози – це все, що зараз потрібно читачу під час прочитання майбутнього хіта продаж.
  3. Фентезі та фантастика: Ці жанри особливо популярні серед молоді. Великою популярністю користуються твори Сари Дж. Масс, Голлі Блек та Лі Бардуго. Серію книг Сари Дж. Масс «Двір шипів і троянд» знають на кожному кутку буктоку.
  4. Книжкові челенджі: Користувачі змагаються у кількості прочитаних книг, беруть участь у тематичних марафонах і створюють унікальні рубрики, що заохочують до читання. Блогери активно розповідають про ініціативи та акції книжкових видань у своїх блогах
  5. Актуальні соціальні теми: Книги, що порушують важливі питання, такі як війна, ідентичність, фемінізм, історична пам’ять, екологія та права людини, знаходять особливий відгук серед українських читачів.

У січні цього року Суспільне підрахували кількість бестселерів у кожному видавництві. У цьому аналізі переважає книги авторки Коллін Гувер, але український письменник Іларіон Павлюк є її гідним конкурентом на українському ринку літератури.

Український букток продовжує розширювати свою аудиторію, залучаючи нових читачів і блогерів. У майбутньому можна очікувати ще більшої співпраці між книговидавцями та буктокерами, появи нових форматів контенту та активного розвитку книжкових онлайн-спільнот.

Букток — це не просто тренд, а важливий елемент сучасної книжкової культури, який змінює уявлення про читання та допомагає книгам знаходити свого читача. Завдяки цій платформі українська література отримує нове життя, а культура читання стає доступнішою та цікавішою для молоді.

Вікторія Стень, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.