Електрокари як тренд екожурналістики: чим «живе» ця галузь в Україні

Гліб Гаврилов

Опубліковано: 03-03-2025

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Тисячі оголошень з продажу електрокарів. Швидкісні зарядні станції на парковках торгових центрів, біля автомийок та сервісів техобслуговування. Усе це – реалії автомобільного життя наприкінці 2024 року, а якщо бути точнішими – інтеграції електрокарів в українське сьогодення.

Виглядає все доволі оптимістично і повноцінно. А чи було так завжди? Згадаємо 2017-й. Мінімум електромобілів, одиниці станцій швидкісної зарядки (у великих містах) та відсутність інфраструктури сервісів (окрім недешевих офіційних дилерів). А ще втричі менший запас ходу самих електромобілів, що змушувало автомобілістів бути залежними від розетки. Минає 7 років. Відносно невеликий проміжок часу для автоіндустрії, але вже зараз «електрички» стали частиною життя багатьох автовласників в Україні.

З кожним роком електрокари стають доступнішими для гаманця, ліквіднішими для подальшого продажу і практичнішими з точки зору щоденного використання. Так придбати вживану «електричку» зараз можна вже не від 10-11тис.$ як у 2017-му, а від 6000$. Електромобіль – вже не кіт в мішку, з появою сервісів, що спеціалізуються на електрокарах поломки в таких машинах не сприймаються за проблему і потенційні покупці вживаних автівок не бояться дивитись у бік електро, адже впевнені – якщо виникне технічна несправність, її можна будетбезстресово вирішити. Запас ходу сучасних «електричок» теж став більшим. Так, якщо за 12-15 тис.$ 7 років тому ви могли придбати Nissan Leaf з реальним запасом ходу у 100 км, то зараз за ті самі кошти на авторіа пропонуються Renault Zoe зі збільшеними батареями (300 км запас ходу), або Tesla Model 3 (самий низ ринку і машини з більшим пробігом), тут вже запас ходу 400 км. Це набагато зручніше і з практичної точни зору не зобов‘язує вас щоденно заряджати машину.

Тобто за ці 7 років ми прийшли від іновації та новинки з певними недоліками до автомобіля, який можна інтегровувати у своє життя, який буде заощаджувати щоденні видатки на пальне та з кожним кілометром «шепотіти»: «я дбаю про нашу планету, ми з тобою зробили правильний вибір». Навіть враховуючи блекаути, що були відчутні в усіх регіонах взимку 2022-2023 років та зараз, наприкінці 2024 року, кількість електрокарів на наших дорогах не зменшується. Щодня, їдучи вулицями Львова, постійно бачиш в потоці транспорту електромобілі. На паркінгу швидкісних зарядок – теж «електрички». Повертаючись ввечері додому, під моїм будинком на 10 припаркованих машин – дві електро і одна гібридна. Важко сказати чи це усвідомлений вибір автомобілістів з дбайливої точки зору до планети, чи це потреба у заощадженні, чи бажання спробувати щось нове. Утім поява та інтеграція електрокарів в нашому суспільстві говорить про те, що електромобілі стають трендом. Люди пробують альтернативний вид автівок і, судячи по збільшенню ринку електрокарів, цей вид багатьом довподоби.

Зараз електрокари – це повноціннний ринок , який налічує щонайменше 100 000 одиниць електромобілів в Україні і втричі більше гібридних автівок. Темпи зросту продовжуються й зараз.

І ця трансформація, точніше розвиток ринку електромобілів, створює потребу в інформуванні, огляданні та критиці цього ринку. Тому якщо серед автомобілів електрокари щорічно займають все більший відсоток ринку, то і профільні медіа про електрокари теж все більше знаходять своє місце під сонцем.

Подивіться самі – тематичні автомобільні нові медіа на своїх сайтах мають окремі розділи або мітки «електро», де активно наповнюють цю рубрику новинами електрокарів, тест-драйвами та оглядовими матеріалами. Навіть консервативні автоблогери, які всім серцем вболівають за ринок двигунів внутрішнього згорання і відверто симпатизують старій школі автомобілів (бензиновим чи дизельним агрегатам), оглядають «електрички» проводять їх тест-драйви, порівняння та огляди. Що також підкріплює факт інтеграції «зеленого подиху» у автомобільне сьогодення України.

Але давайте від загального – до конкретного. Пропоную оглянути 2 великі автотематичні медіа України та один нішевий відеоблог, що виключно про електрокари і подивитись як вони бачать галузь електромобілів та що розповідають нам про електротранспорт.

InfoCar

InfoCar – максимально різносторонній ресурс. Від інших автотематичних медіа він відрізняється широкою кількістю новинних рубрик, інтерактивним каталогом нових автомобілів з реальними цінами і комплектаціями, що доступні зараз в Україні та відеоконтентом, систематизованим за різними тематиками.

Рубрика #ЩоПочому оглядає реальні пропозиції автомобілів, що продаються зараз дилерами в Україні. Цей розділ  стосується усього ринку автомобілів, а не лише електрокарів, та навіть тут за другу половину 2024-го з 20 опублікованих матеріалів 4 розповідали про електрокари та гібриди. Матеріали об‘ємні. Записані у відеоформаті та тривають близько години часу кожен. Ведучі розповідають про особливості конкретних моделей електромобілів та порівнюють плюси та мінуси моделей, розбираючись чи відповідає ціна якості, а також «розкручують» дилерів на додаткові бонуси для покупця.

«ІнфоКар» – це завжди про ґрунтовну підготовку до матеріалу, який видають. Тут немає «копіпастних» новин з інтернету. Натомість – тексти і відео, насичені подробицями про авто, починаючи від реальних технічних характеристик, закінчуючи практичними кейсами експлуатації і відповідність реальних показників автомобілів до заявлених даних. У рубриці #ЩоПочому ведучі не бояться задавати незручні запитання представникам брендів та будують з ними діалог, виявляючи в ході розмови особливості автомобіля, який оглядають (і позитивні, і негативні).

Рубрика тест-драйвів від «ІнфоКару» фокусується на оглядах сучасних автомобілів – фактично новинок, які от-от виходять на український ринок, тож багато уваги приділяється електромобілям і гібридам. І хоча ведучі об‘єктивні скептики (перевіряють рекламні заяви автовиробників на власному досвіді), вони розповідають про усі нові опції, зокрема й екологічні, та навіть про такі, що на разі працюють в тестовому режимі або ще не зовсім ідеальні, даючи шанс на життя ідеям, що пропонують нам автовиробники.

З практичної точки зору матеріали «ІнфоКару» бездоганні (суб‘єктивно). Ресурс проводить детальні тести-драйви на 30-50-70 хвилин екранного часу. При огляді новинок ведучі розповідають про авто буквально все: технічні характеристики, про комплектації, цінову політику та порівнюють з конкурентами. Найважливіше, що можна виділити для нашої теми – ІнфоКарівці постійно дають корисну інформацію про екологічну складову навіть бензинових автівок. Так, розповідають про особливості сучасних двигунів, що заощаджують пальне і зменшують викиди вуглекислого газу в атмосферу. Про інтегровані технології, наприклад систему старт-стоп, яка автоматично глушить двигун, коли ви стоїте на світлофорі та автоматично заводить авто, коли рушаєте з місця. Про те, чи відповідають тестовані машини сучасним екологічним стандартам.

Також за 2024 рік серед тест-драйвів ресурсу суттєво збільшились огляди гібридних автівок та електрокарів. Складно сказати чи більше висвітлення теми електрокарів є свідомим вибором редакції, скоріш це умови ринку сучасних автомобілів, коли виробники збільшують долю випуску саме електромобілів. Але так чи інакше, це непогана тенденція, яка поступово вкорінюється у наше автомобільне життя і ще раз підтверджує той факт, що «зелені» автівки (і не тільки електро, а в принципі ті, що за дбайливість до планети) стають трендом, а недосконалі моделі, у яких використовуються застарілі технології – аутсайдерами й інтерес автомобілістів до таких моделей вже не надто високий.

Оскільки ведучі «ІнфоКару» зосереджені на тестах новинок автомобільного ринку, вони добре орієнтуються в сучасних технологіях, в тому числі і еко, які дедалі більше почали з’являтись в автомобілях, тож редакція проводить прекрасний порівняльний аналіз між моделями в яких представлені ті чи інші нововведення та ділиться об‘єктивними враженнями з глядачем. Самі ж тест-драйви систематизовані на конкретні розділи, які винесені у зручні тайм-коди з назвами розділів, таким чином реципієнтові не обов‘язково дивитись весь випуск, натомість можна легко знайти тему, яка цікавить. Підсумовуючи, за другу половину 2024-го редакція InfoCar-у зняла 11 оглядів та тестів електрокарів та гібридів, що є третиною від загальної кількості випущених відеооглядів.

Окрім тест-драйвів, оглядів і презентацій InfoCar розповідає й про ринок електромобілів, й загалом висвітлює еко-автомобільну тематику у текстовому форматі на своєму сайті. Здебільшого текстові матеріали стосуються новин. Це короткі повідомлення про те, що відбувається у світі автовиробників, які технології впроваджують конкретні бренди та які новинки випускають. Такі новини несуть у собі виключно інформаційний характер. Редакція коротко та оперативно у вигляді жанру класичної новини подає нам інформацію, пов‘язану не лише з новинками ринку, але й оглядає зміни у законодавстві та локальні новини, що стосуються українських водіїв. Розділ «електромобілі» на сайті існує вже понад 16 років, перша публікація тут з‘явилась у червні 2008-го і станом на кінець 2024 року рубрика налічує понад 900 сторінок текстових новин «зеленого» автотематичного спрямування.

«Автоцентр»

«Автоцентр» – сайт однойменного українського друкованого автотематичного журналу. Як і InfoCar це давній гравець на автомобільному медіаринку. Журнал видається з березня 1997-го, а сайт існує з 1998 року. Основний профіль матеріалів – новини автомобільного ринку України та світу, а також тест-драйви. «Автоцентр» має широку добірку рубрик, оглядає новини автомобільного світу, правові аспекти, тестує нові та вживані автомобілі, а також приділяє увагу практичним порадам для автомобілістів. Те, що ми перелічили – основні рубрики, які систематизовані підрубриками, завдяки яким можна швидко знайти матеріали тих підтем, які шукає читач.

На сайті «Автоцентру» нас цікавить розділ «електромобілі». Тут редакція публікує і новини, пов‘язані з електрокарами, і анонси, огляди новинок, а також матеріали практичного спрямування (поради та лайфхаки обслуговування чи експлуатації, огляди вживаних автівок разом з автоекспертами та автомеханіками).

Зауважу, що у «Автоцентру» доволі мало матеріалів, присвячених електромобілям. Все-таки більше редакція приділяє увагу тест-драйвам та оглядам народних та масових автомобілів, якими «електрички» ще не стали. Тож рубрика електромобілів оновлюється не так часто, як хотілося би. Наприклад, якщо брати період другої половини 2024 року, то в цьому розділі опубліковані лише 17 матеріалів «зеленої» тематики.

Оскільки більшість матеріалів – новинні, редакція напряму залежить від подій, які відбуваються в автомобільному світі і якщо в грудні автовиробники не роблять ніяких анонсів і презентацій, які стосувались би електрокарів, то і «Автоцентр» не публікуватиме нічого у цій рубриці. Такий висновок зроблений через несистематичне наповнення цього розділу сайти і нерівномірну часову подачу матеріалів. Наприклад, у червні 2024-го портал опублікував 13 матеріалів про «електрички» (а з липня по грудень усього 4). Не дивно, адже на початку літа починаються автомобільні виставки на яких виробники і презентують свої новинки або пропонують потенційним покупцям нові опції вже існуючих моделей автівок. Як наслідок – у «сезон новин» редакція частіше публікує матеріали, аніж у «не сезон». А що ж стосовно тест-драйвів? «Автоцентр» на відміну від «ІнфоКару» активно публікує тести не лише нових, але і вживаних авто, приділяючи чимало уваги електромобілям. Так, у рубриці нових авто за другу половину 24-го року, редакція випустила 26 повноцінних тест-драйві 12 з яких були присвячені електромобілям і гібридам.

Важко оцінити, наскільки редакція впливає на вибір їх читача пересідати на «зелені» транспортні засоби, утім журналісти розповідають свій досвід експлуатації тестових автомобілів, доступно пояснюють технічні характеристики та особливості оглядуваних авто, а також детально пояснюють практичні моменти використання електрокарів та гібридів і їх переваги в порівнянні з класичними автомобілями.

«Автоцентр» – про об‘єктивність. Кожен тест-драйв – це сотні кілометрів знайомства, оцінки автомобіля та справедливе порівняння з конкурентами або іншими машинами, на яких їздили журналісти. Подекуди це навіть тестування машини впродовж декількох місяців та перевірка реальних характеристик на їх відповідність заявам автовиробників. Одним з таких нещодавніх матеріалів можу виділити статтю про новинку від Nissan – гібридну модель X-Trail на якій «Автоцентр» проїхав понад 10 000 км, аби виявити реальний розхід пального при міській експлуатації в Києві.

На прикладі цього ж автомобіля в іншому матеріалі редакція розібрала особливості в обслуговуванні гібрида, руйнувала застарілі стереотипи про дороговизну техобслуговування та висвітлила ціни на кожен з розхідних матеріалів, що потребує заміни.

Ще один практично корисний формат огляду – тестування вживаної машини і перевірка її у сервісі, де експерти (автомеханіки) дають оцінку автомобілю та розповідають про технічні характеристики з точки зору практичності та ресурсності. Одним з таких прикладів є матеріал про Nissan Leaf 2 покоління з пробігом. Машина не нова, тож вже можна говорити про сильні та слабкі сторони в технічному плані. Цей матеріал підготували як текстово, так і у відеоформаті. Другий варіант на мою думку є більш вдалим завдяки тому, що майстри наглядно демонструють те, про що говорять, а оскільки далеко не всі розуміють принципи роботи підвіски, системи рекуперації та інших технічних моментів, завдяки візуальній складовій інформація засвоюється простіше і зрозуміліше.

Саме доступність подачі викладу, її структурованість та зрозумілість створюють невидимий місток між ресурсом та його читачами. Говорити простими словами про складні речі або ж наочно пояснювати те, про що говорите – запорука успіху. Особливо у нішевих виданнях, де вистачає профільної термінології. Саме таким шляхом і рухається «Автоцентр», намагаючись спростити подачу матеріалу. Це відчутно. Адже якщо порівнювати тест-драйви «ІнфоКару» та «Автоцентру», в першому ми відчуємо експертність, виражену у досконалому підході до створення сценарію та розповіді про машину до дрібниць. А у другому ресурсі – доступну подачу матеріалу, орієнтовану на масового читача, навіть зовсім далекого від автомобільного світу.

Нішевий YouTube канал про електромобілі

А чи існують в Україні автомобільні медіа, які висвітлюють виключно нішу електрокарів? Звісно так, утім авдиторія таких ресурсів значно вужча, тож бути повноцінним конкурентом «ІнфоКару» чи «Автоцентру» вони навряд чи зможуть. Разом з тим, такі медіа все одно займають нішу автомобільної журналістики та знаходять своїх поціновувачів.

Одна з амбасадорок електрокарів – Марина Китіна. Блогерка веде YouTube канал виключно про електромобілі, випускаючи регулярні новинні дайджести, огляди, тест-драйви, репортажі з автовиставок та потужностей автомобільних концернів. Канал унікальний своєю ідеєю. Розповідати лише про екологічний транспорт – сміливе рішення, адже ринок електромобілів не лише новий та невеликий, але й незрозумілий для багатьох автомобілістів. Тому популяризація електрокарів серед українського глядача – це тривалий процес. Автолюбителі приходять відносно повільно до цього типу транспорту, відповідно залучити велику аудиторію на канал непросто і для цього потрібен час.

Марина Китіна не позиціонує себе автомобільним журналістом, називає себе більше ентузіастом у цій галузі та ставить на меті збудувати велику електромобільну спільноту завдяки своїй YouTube діяльності. Суб‘єктивно – їй це вдається. Вже неодноразово зустрічав інтерв‘ю з Мариною Китіною у неавтомобільних медіа.

Утім, якщо дивитись об‘єктивно у проєкту є недоліки, хоча ні, скоріше особливості у подачі матеріалу. Якщо дивитися тест-драйви, то тут більше про власні враження від машини, опис ергономіки, керованості, комплектацій та цін. Звісно, авторка охоплює й технічну складову тестованих «електричок», але після перегляду тестів ІнфоКару чи Автоцентру, де журналісти приділяють багато уваги технічним особливостям та конструктивним дрібницям, відчувається дещо інша подача. Якби у тестах і оглядах більше було інформації про технічні особливості – цінність таких медіапродуктів тільки зростала би.

З іншого ж боку, ця особливість може бути й сильною стороною. Канал Марини – це жіночий погляд на електрокари, тому допускаю, що частині аудиторії може бути набагато зрозуміліше і доступніше подивитись тест-драйв Nissan Leaf від Марини Китіної, у якому буде приділена увага деталям ергономіки водійського простору, аніж слухати про технічні особливості системи рекуперації та збільшений ресурс гальмівних деталей, про що розповідав «Автоцентр».

Разом з цим, якщо брати випуски автоновин чи огляди технологій – Марина багато розповідає про технічні особливості. Так один з останніх випусків був присвячений автопілотам Tesla та інших електрокарів, де оглядалися принципи роботи з технічної точки зору.

Інший напрямок – огляд українських електромобільних реалій. Так, Марина розповідає про інфраструктуру швидкісних зарядних станцій для електро, а також про маловідомі, але разом із тим найбюджетніші електрокари, що представлені в Україні.

Окрім класичних тест-драйвів, Марина робить випуски, присвячені брендам автоконцернів. Їх сучасній історії, позиціонуваннню, огляду технологій, що застосовуються, а також по інтеграцію інновацій в модельний ряд автівок. Тобто левова частка випусків на каналі не схожа на класичні огляди чи тести електромобілів. Тут більше про дослідження брендів, інтервʼю з представниками компаній та огляд ринку електрокарів загалом.

На каналі Марини достатньо матеріалів й стосовно брендів чи моделей електрокарів, які представлені на українському ринку, але не набувають широкого розголосу. Чи знали ви, що Україна виробляє свої електрокари? Я от не знав. Але після перегляду відеопепортажу з заводу LUAZ дізнався, що Луцький завод збирає такі автівки. Щоправда розробка тут не українська, а китайська. Тим не менше, інші автомобільні медіа не розкривали у своїх випусках цю історію, а на каналі Марини вийшов репортаж з підприємства, інтервʼю з представником компанії, а також огляд «свіжоспечених» автівок, що вже зійшли з конвеєру.

Ще одним з вдалих прикладів можна назвати огляд комерційного вантажного електротранспорту. Марина оглядає 2 автівки від китайського бренду. Матеріал теж можемо назвати унікальним, адже як правило контенту про комерційний транспорт (ще й електро) на українському YouTube немає.

Є випуски й суто технічного спрямування. Так, цього року один з відеомаетріалів був присвячений конструктивній складовій електромобіля. Простими словами ведуча розповідає про технічні особливості електродвигунів, принципи роботи трансмісій, ресурс вузлів та про особливості обслуговування.

Підсумовуючи, можемо назвати цей канал нішевою історією. Говорити виключно про ринок електромобілів наважиться далеко не кожен, адже у вузькоспеціалізованих проєктах складно масштабовувати авдиторію. Втім ця відносно невелика кількість глядачів може бути дуже лояльною спільнотою, об‘єднаною їх спільним інтересом – блогом про екектрокари.

Як автотематичні медіа говорять про електромобілі

Якщо брати ресурси «ІнфоКар» та «Автоцентр», які ми з вами оглянули, можемо виділити такі зміни. Електрокари наразі не стали домінуючою темою в українському автомобільному просторі. Поки аудиторія охочіше читає/дивиться тест-драйви найпоширеніших та найліквідніших автомобілів, якими станом на 2024-й електромобілі не стали. Якщо ж брати загальний модельний ряд у автовиробників, бензинові двигуни переважають. Тож і читачі дивляться здебільшого на продукти, що домінують на ринку.

Разом із цим публікацій про електрокари і гібриди в нішевих автовиданнях стає суттєво більше, ніж раніше. З‘являються вже і матеріали про вживані електрокари, поради експлуатації електромобілів та інші тематичні відео навколоелектромобільної тематики. Читаючи ІнфоКар та Автоцентр, складається враження, що ринок електроавтівок – зрілий і досконалий, адже підтем всередині електромобільної тематики, що оглядається в цих виданнях чимало.

Профільних великих медіа, які розповідають нам виключно про електрокари на разі немає. Саме тому ми і оглянули YouTube блог Марини Китіної, ентузіаста «зеленого» автотранспорту. Тематика її відео не перегукується з двома попередніми медіа. Це максимально нішеві відеоролики, які висвітлюють положення речей українського ринку електромобілів та не бояться оглядати продукти маловідомих брендів.

А що далі?

Які перспективи ринку електрокарів та гібридів і чи буде «зеленої» тематики найближчим часом більше у автомобільних нових медіа?

Однозначно так. Все дуже просто. Враховуючи законодавчі вимоги до автовиробників, пов‘язані з екологічною складовою автівок і тренд на свідоме та зелене споживання ресурсів, можемо прогнозувати лише розвиток ринку електромобілів та, як наслідок, розвиток автотематичних медіа, які про електромобілі і за електромобілі. Зазвичай, в законодавчих змінах, що регулюють ринок автовиробників, зокрема двигунів внутрішнього згорання, в авангарді стоять європейські країни. Франція, Німеччина, Швейцарія та навіть Польща дуже вимогливі до автоконцернів і щодекілька років піднімають норми до екостандартів автівок. Так на стару і неекологічну машину ви сплатите більший податок та збільшену вартість автоцивілки. На дизельній машині вже не заїдете в центральну частину великого міста в Європі. Такі зміни стимулюють автомобілістів дивитись у бік електромобілів, або, як мінімум, гібридів.

Так, поступово і відбувається електрокаризація населення. Європейські зміни поступово доходять і до України. Вже з 2025 року парламентарі розглядають відмову від екологічних стандартів нижче, ніж Євро-6. Це означає, що завозити з-за кордону автомобілі, старші 2015 року стане неможливим. А станом на кінець 2024 року в Україні діють пільги на ввезення електрокарів, тож покупець не сплачує ані ПДВ, ані акциз, які є обов‘язковими платежами, якщо ввозите бензинову/дизельну машину з-за кордону.

І чим зручніше та економічно привабливіше буде виглядати електромобіль для пересічного громадянина, тим більше «за» буде у потенційного покупця щодо покупки «зеленого» транспортного засобу. А чим більшим стане ринок електрокарів в наших реаліях, тим більше людей буде дивитись в бік електро, з‘єднюючою ланкою з якими можуть стати автомобільні нові медіа. А тоді автотематичні видання не матимуть іншого виходу, як не говорити про електромобілі, бо це – прямий запит від аудиторії.

Гліб Гаврилов, магістрант факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.