Ейджизм у житті та медіа: проблема, яку час вимітати з-під килима

Аліна Черник

Опубліковано: 16-02-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Джерело: The Village

Дискримінацію за віком хтось назве вигадкою, а хтось проблемою, що переслідує протягом всього життя. «У вашому віці буде важко адаптуватись», «Мені потрібен старший, більш досвідчений лікар», «Ми надаємо перевагу молодому колективу», «Сонечко, це надто відповідально для твоїх років» – маркери ейджизму, що трапляється не тільки в робочій сфері. І ЗМІ тут не виняток.

Що це і звідки взялося?

Поняття ейджизму уособлює дискримінацію чи стереотипне ставлення до людини через її вік, як літній, так і молодий. Як часто вам траплялися вакансії, де шукали саме молодих людей з певним досвідом роботи? Або ж лише особи від 35 років, бо посада відповідного статусу? Пам’ятаймо, що згідно із законодавством у рекламі про вакансію або прийом на роботу заборонено зазначати вік кандидата, стать, приналежність до будь-якої конфесії, громадських організацій, відповідність раси.

Лікар-психолог Любов Сощенко розповідає: «Ейджизм має два компоненти – поведінковий і психологічний. У поведінці проявляється така психологічна захисна реакція, як заперечення того, що все змінилося, й це екзистенційно страшно і вимагає нових пристосувань. Наприклад, іноді хочеться заперечити те, що підліток – це вже не маленький слухняний карапуз, а люди похилого віку вже не такі активні і здорові, як ми звикли. З такого погляду ейджизм здається спробою зупинити час, зафіксувати його. А це, як ми знаємо, неможливо. От і легше навісити ярлик «молоде-зелене», «підростеш-зрозумієш», «старпер» і т.ін.».

Медіа, що використовують елементи ейджизму у своїх матеріалах, сприяють нормалізації та закоріненню подібних суджень, що є неприпустимо. Це викликає зневіру у себе, демотивацію, посилює соціальну нерівність та відчуття непотрібності.

Де проявляється?

У моніторингу Інституту масової інформації йдеться, що 48% українських онлайн-медіа вживають у своїх матеріалах висловлювання, що розцінюються як сексизм та дискримінація за гендерною ознакою. Неодноразово трапляються публікації і з проявами дискримінації та стереотипного ставлення через вік.

«Лідером з порушення етичних стандартів став сайт ТСН, який засуджує відомих жінок за те, що вони одягаються в “одяг для молоді” й показують частини тіла», – ІМІ.

З недавніх публікацій ТСН бачимо, що тенденція незмінна:

Не проти підняти статистику ціною порушення етичних стандартів і 24 канал:

До цієї ж категорії можемо віднести публікації NV:

Інтернет-видання «Главред» теж відзначилось високою концентрацією ейджизму. Варто зайти у рубрику «Мода та краса», аби зібрати підбірку найбезглуздіших порад та стереотипів.

Спочатку читачкам радять не молодитись після 50, а потім читаємо: «А ось дрібний принт у буквальному сенсі творить чудеса – і в плані стрункості, і в плані віку». Ба більше, ніяких рваних джинсів, високих підборів, поменше футболок та забудьте про сумку в колір зі взуттям. Схоже, що ледь не все навколо старить жінку. На думку авторок, потрібно викинути весь «молодіжний» одяг і не привертати до себе зайвої уваги, підкреслюючи тіло. Бонусом напевно вийде матеріал про те, як жартівливо відповідати на питання про вік. Подібні висловлювання негативно впливають і на репутацію самих медіа, що в більшості пропагують культ молодості. Вміння прийняти кількість прожитих років та акцентувати на плюсах значним чином залежить від думки суспільства. Та якби важко не було, ламати систему, що працює проти тебе, потрібно.

Ще у 2018 році в The Guardian вийшла стаття про 69-річного чоловіка з Нідерландів, що просив суд зробити його молодшим на 20 років. Причина такого рішення – дискримінація через вік під час працевлаштування та в Tinder. Якби офіційно Емілю Рательбанду було 49 років, то якість його життя покращилась би в багатьох сферах: від роботи до іншої машини. Натомість чоловік був готовий відмовитись від пенсії та апелював до права зміни статі. І хоч суд відхилив прохання через права і обов’язки громадян, які наступають в певному віці, ситуація показова.

Про ще один чудовий приклад, що стосується висвітлення теми віку, писало The Village: «Старші жінки в рекламній кампанії Helmut Lang». Бабусі з Уельсу знялись для модного дому Helmut Lang сезону осінь-зима 2018/2019. Вони не маскують свій вік, а елегантно підкреслюють – і виглядає це чудово. У невеличкому відео жінки також розповіли про те, чим раніше займались та які мають хобі зараз. Бо будь-який вік немає правил, як його потрібно проживати. Це вибір кожної людини, що випливає з її внутрішнього стану. Такі меседжі в медіа просувають правильні наративи та однозначно мають масштабуватись.

 Як боротись з проявами ейджизму у свій бік?

Усвідомити, що скільки б років вам не було, завжди знайдеться той, хто вважатиме вас занадто зрілим чи юним. І саме вам потрібно, перш за все, прийняти свій вік та усвідомити всі його переваги. У будь-якій сфері, зокрема робочій, можна вдало комбінувати плюси різних життєвих відрізків, що знизить рівень конкуренції та покращить кінцевий результат. Медіа, своєю чергою, мають змогу внести корективи у ставлення людей до ейджизму, аби 60-річна жінка асоціювалась не лише з бабусею, а й людиною, що цілком здатна змінити своє життя на 180 градусів.

Якщо ви помітили ознаки ейджизму, сексизму, стереотипи чи інші речі, пов’язані з порушенням етичних стандартів у ЗМІ, Інститут масової інформації рекомендує звертатись у Комісію з журналістської етики чи Медіачек.

Аліна Черник, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.