Феномен TikTok: як юна соцмережа обігнала найвідоміших медіагігантів

Тетяна Петрів

Опубліковано: 08-04-2021

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Хто би міг подумати 15 років тому, наскільки глибоко вкореняться соцмережі у життя більшості з нас! Зараз ми проводимо у них значну (або навіть більшу) частину дня, адже вони стали не тільки розвагою та засобом зв’язку, але й робочим інструментом.

За даними «Українського спектру» найвідомішими платформами серед українців є Instagram, YouTube, Telegram та Facebook. Проте минулого року в гонитві за користувачами стрімкого розвитку набула соцмережа TikTok. І на думку багатьох експертів може потіснити колишніх гігантів. Чому TikTok здобув таку популярність серед молоді? У чому особливість нової платформи? І чим TikTok-блогери відрізняються від інших? Спробуємо розібратись.

Розвиток TikTok: від запуску до виходу на світовий ринок

  • TikTok вперше було запущено у вересні 2016 року в Китаї. Спочатку вона була локальною тамтешньою соцмережею, проте за рік почала розширення до Індонезії.
  • Вже в січні 2018 року мобільний додаток TikTok посів 1 місце серед завантажень мобільних застосунків у Таїланді, а в червні 2018 сягнув 500 мільйонів щомісячних користувачів у всьому світі.
  • Стрімкий розвиток платформи стався у серпні 2018 року, після об’єднання двох платформ TikTok та Musical.ly. Остання вже мала соціально-медійну платформу, яка здебільшого була націлена на підлітковий ринок Сполучених Штатів. Метою об’єднання було створити більшу відеоспільноту і, відповідно, зібрати більше користувачів.
  • І вже наступного місяця TikTok продовжив розширення на ринку, вийшовши з 30% до 42% ринкових завантажень серед соціальних мереж. Зараз соцмережа стала найпопулярнішим відеохолдингом серед молоді.

Від соцмережі для дітей до прибуткової платформи

Ще на початку 2020 року TikTok вважався платформою для дітей і це насправді було так. Юна аудиторія записувала короткі відеоролики зі своїми пустощами, а старших користувачів було знайти досить важко. Проте після глобальної рекламної кампанії туди ринуло чимало дорослих. Рекламу платформи TikTok можна було зустріти на YouTube та Instagram. Відомі блогери рекламували мобільний додаток і таким чином допомогли розвитку платформи. Вже через рік TikTok став однією із найпопулярніших платформ і дав можливість для швидкого розвитку новим обличчям – тіктокерам.

Є попит – є пропозиція. Більше контенту – більше переглядів

Рецепт успішності на платформі був простий: чим більше знімаєш, тим більше в тебе переглядів. Завдяки своїм алгоритмам та індивідуальному підходу до кожного TikTok давав можливість новим користувачам швидко розвиватись. За допомогою лайків, поширень та часу перегляду відео в рекомендаціях формувалась стрічка на будь-який смак.

У відеострічці TikTok можна натрапити як і на відомих людей, так і на користувачів, які зареєструвались буквально 5 хвилин тому. Одне 15-ти секундне відео може зробити тебе відомим. Цікавим прикладом такої несподіваної популярності є хлопець з ніком @ivvkom, який зняв відео з назвою «Жабка дня» і воно миттєво стало популярним. Він вирішив робити такі відео щодня і його аудиторія навіть називає його жаб’ячим амбасадором.

Скрін з акаунту @ivvkom

Зараз алгоритми дещо змінилися, оскільки користувачів щодня більшає, а модератори платформи фільтрують відео, які потрапляють в мережу. Сьогодні вже є багато нових обличь, які стали відомими завдяки платформі TikTok і успішно розвиваються в блогерській сфері. Зараз на піку популярності серед російських тіктокерів @dina (20,4 мільйони підписників), @danya_milokhin (11,9 млн) та серед українських @ba.bich (9,9 млн) і @lianayel (5,5 млн).


Акаунти в TikTok @dina та @lianayel

TikTok-блогери та TikTok-будинки

Загальною назвою «тіктокер» може називати себе кожен, хто із певною регулярністю викладає відео на платформі, але серед них є ті, що здобули велику аудиторію завдяки своїй непересічній творчості. І щоб іще активніше розвиватися створюють так звані TikTok-будинки – місце, куди приїжджають блогери для того, щоб знімати разом відео та обмінюватись аудиторією. Наприклад, зараз таких «будинків» у російському сегменті TikTok є більше десяти і всі вони активно розвиваються. Найвідомішими з них є @dream_team_house (9,8 мільйонів підписників), @the.yolohouse (8,3 млн), @xoteam (5,1 млн), @thehypehouse.rus (4 млн), @superhouse_ru (3,8 млн) та @magicfivehouse (1,6 млн).

Акаунт в TikTok @dream_team_house

TikTok і нові тренди

TikTok став відомим також завдяки своєму «швидкому» контенту. 15-ти секундні ролики з яскравою картинкою під швидку музику привчають нас до динамічності медіапродукту, тобто нам вже важче сприймати матеріал, який хронологічно довгий або великий за об’ємом. Тому зараз спостерігаємо, як ЗМІ намагаються подавати новини дедалі стисліше та робити відповідні заголовки, що привертають увагу, але не завжди відповідають змісту. Хоча ця тенденція з’явилась ще від появи соцмереж, ТікТок прискорив ці процесси.

Сьогодні TikTok став однією із найпопулярніших платформ, яка диктує тренди не тільки всередині платформи, але й за її межами. А от чи закріпляться ці тренди на інших ресурсах – наразі питання залишається відкритим.

Тетяна Петрів, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.