Гендер через екран: Як TikTok, YouTube та подкасти переписують правила для поколінь Z та Альфа
Вікторія Стень
Опубліковано: 10-04-2025
Розділи: Огляди, аналітика.
0
У світі медіа соцмережі відіграють ключову роль у формуванні уявлень про гендерні ролі серед молоді. Покоління Z та Альфа, які виросли в епоху цифрових технологій, активно споживають контент на платформах, таких як TikTok, YouTube, Instagram та інших, зокрема подкаст-платформах. Саме на цих медіаресурсах сформувалися основні канали для обговорення та формування гендерних уявлень, що значно впливає на сприйняття молоддю гендерних ролей та ідентичностей.
Дослідження показують, що це явище не обов’язково є деструктивним. Наприклад, у науковій статті, опублікованій у Feminism and Psychology, стверджується, що соціальні медіа створюють «інтерактивну та швидку природу», що призводить до «ширшої співпраці, особливо щодо тем», про які не завжди говорять у школі.
TikTok, з його короткими відео, пропонує молодим людям можливість швидко отримувати інформацію та ділитися власними думками. На цій платформі часто обговорюються питання, пов’язані з гендерною рівністю, стереотипами та ролями. Користувачі створюють відео, які кидають виклик традиційним уявленням про гендер, що сприяє формуванню більш гнучкого та різноманітного сприйняття гендерних ролей серед молоді.
Український сегмент TikTok має доволі непогану кількість блогів на тему сексуальної освіти. Чого тільки вартий блог «У трусах» Анастасії Забели, яка активно розповідає базову інформацію щодо формування дорослої зрілої людини, яку так потрібно знати молодшому поколінню, так і цікаві факти, які здивують навіть дорослих.
YouTube зі свого боку надає можливість для більш глибокого занурення в тему гендерної освіти. Багато каналів присвячені розбору гендерних стереотипів, аналізу соціальних норм та обговоренню питань рівності. На YouTube можна знайти відео, які детально пояснюють, як медіа формують гендерні стереотипи та як це впливає на суспільство. Наприклад, «Смішно не буде», де феміністка й блогерка Настя говорить про гендерні стереотипи, дискримінацію, сексуальну об’єктивацію, ейджизм. Вона висміює неграмотних псевдопсихологів з ТікТоку, розповідає про гендерні стереотипи в підручниках, коментує жарти про жінок і фемінізм. Такі матеріали допомагають молоді критично оцінювати інформацію та розуміти механізми впливу медіа на формування гендерних уявлень.
Чи замінюють медіа традиційну гендерну освіту в школах?
Зростання впливу медіа на формування гендерних уявлень серед молоді викликає питання про роль традиційної гендерної освіти в школах. У цьому контексті медіа, особливо соціальні мережі, значною мірою заповнюють цю прогалину. Молодь має доступ до різноманітних точок зору, не лише від науковців або освітніх установ, а й від людей, які переживають реальні проблеми з гендерною ідентичністю. Вони можуть побачити досвід інших, що допомагає їм краще зрозуміти себе і своє місце в цьому світі.
Однак цей процес також має свої ризики.
По-перше, медіа можуть стати джерелом дезінформації або викривлених уявлень. Часто те, що пропонують соціальні мережі, не має наукової бази або навіть може бути спрямоване на провокування конфліктів та поляризацію суспільства. Оскільки медіа, зокрема TikTok і YouTube, є платформами з великим впливом, вони можуть формувати світогляд молоді без належного критичного аналізу.
По-друге, хоча медіа дають молоді можливість навчатися, вони не завжди надають достатньо інформації для глибокого розуміння та аналізу складних гендерних питань. У цьому контексті школа має виконувати важливу роль у наданні систематизованої, академічної та всебічної освіти з цих тем.
Вікторія Стень, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка