«Холостяк» та «Маска»: як побратими закордонних шоу приживались в Україні

Вікторія Горайчук

Опубліковано: 14-11-2021

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Купівля закордонних форматів та їх адаптація під своїх глядачів стала цілком звичною практикою для українських телеканалів. Майже кожне розважальне телешоу має свій аналог закордоном. Чим же український варіант відрізняється від оригіналу і як адаптували продукт під українську аудиторію. Спробуємо розібратися на прикладі «Холостяка» та «Маски».

«Холостяк»»/«Холостячка»

Американський “Bachelor”, прототип українського шоу, запустили у 2002 році. Нині шоу налічує 25 сезонів та кілька спін-оффів («Холостячка»(18 сезонів), «Холостяк у раю» «Холостяк у раю: після раю», «Холостяк: зимові ігри» «Холостяк: літні ігри» та інші).

1 американський рік за 9 українських

Американську “Bachelorette” запустили менше ніж за рік після виходу «Холостяка». Тоді як різниця між українськими аналогами становить понад 9 років: березень 2011 року «Холостяк» і жовтень 2020 року «Холостячка». Український проєкт не поспішає випускати численні спін-оффи, як його американський аналог.

Таємничість героя

Поміж закордонних проєктів «наш» «Холостяк» вирізняється насамперед тим, що учасниці не знають чоловіка, за серце якого боротимуться. Щоправда, таке рішення творці проєкту ухвалили тільки з другого сезону, обґрунтовуючи це тим, що так дівчата приходитимуть на проєкт за почуттями, а не за популярністю «нареченого».

Розкриття образу

Шоуранерка «Холостяка» і «Холостячки» Ксенія Бугрімова ще у 2011 році, після появи проєкту на телеекранах коментувала різницю з закордонними втіленнями формату. Серед основних відмінностей вона назвала те, що в українському варіанті детально розкривають особистість чи радше образ учасниць.

«Оскільки наш глядач більш примхливий, він нічого не приймає на віру, то його довіру необхідно завоювати».

Хоча, після виходу на екрани, деякі учасниці заявляли, що їхні екранні образи були сфабриковані, вигадані та зовсім не збігаюлися із реальністю.

Тривалість випуску

Також в інтерв’ю 2012 року Ксенію Бугрімову запитали про різницю у хронометражі між американським шоу, яке триває 1,5 години (без реклами) і українським – тоді це було 4 години без рекламних вставок.

«У нас происходит такое количество событий за неделю, которые претендуют на полноценных 3-4 часа прайма. Если бы такое количество событий происходило и у американцев, наверняка они бы также увеличили хронометраж. От сезона к сезону у них довольно типично развиваются события».

 

Суворі американські правила

Учасницям американського «Холостяка», такого легкого до перегляду шоу, зовсім не легко даються його зйомки. Дівчата мусять підкорятись суровому переліку правил, в якому серед очевидних, на кшталт попередження спойлерів, спілкування з пресою, постійного перебування перед камерами, можна побачити й дуже дивні. Наприклад, учасниці мають поїсти перед побаченням, аби під час нього не відволікатись на їжу, а зосередитись на розмові.

Поменшало поцілунків

Під час вечірок дівчат також обмежують в прийомі алкоголю, не більше двох напоїв на годину. Перед зйомками здають кілька тестів – і це не лише про COVID-19. Йдеться про тести на виявлення венеричних захворювань, адже на проєкті трапляються інтимні стосунки. До того ж шоуранерка відзначила відмінність, що в оригінальному шоу поцілунки траплялись на кожному побаченні, тоді як в українському варіанті таке правило прибрали. Також учасниці доводять свою психологічну стабільність і зустрічаються з приватним детективом, аби канал знав будь-які таємниці, про які могла б довідатись преса.

Учасниці американського шоу “Bachelor”

Учасниці українського шоу “Холостяк”

Самі собі стиліст, перукар і візажист

Американські учасниці реаліті-шоу послуговуються власним гардеробом (до якого теж, до речі, є перелік вимог), макіяж та зачіски теж роблять самі, натомість українські учасниці переважно користуються послугами стилістів.

Загалом можна зробити висновок, що завдяки менш суворим правилам українські учасниці ближче, наскільки це можливо, до тієї «казкової романтики», аніж їхні американські колеги.

«Маска»/«Маскарад»

Шоу «Маскарад» на каналі 1+1 дебютувало 3 жовтня 2020 року, а шоу «Маска» на ТРК «Україна» 16 грудня 2021 року. Дебютували та одразу втрапили в скандал.

Звинувачення у плагіаті

Творців Маскараду звинуватили в плагіаті. Шоу «Маска» є адаптацією «Masked Singer» від компанії «Fremantle». За права на франшизу в Україні змагалось три канали, серед яких «1+1» і «Україна». Умови останнього здались дистриб’юторові привабливішими. Опісля «плюси» повідомили, що купили права на формат румунського шоу «Mysteries in the spotlight».

Після прем’єри дистриб’ютор «Маски» звинуватив “1+1” в тому, що їх проєкт більше схожий на «Masked Singer» аніж на «Mysteries in the spotlight».

«Ми відверто дуже розчаровані діями «1+1». Незважаючи на запевнення, які вони надали нам та власнику формату «The Masked Singer» MBC, про те, що вони вироблятимуть оригінальну версію «Mysteries in the Spotlight», цілком очевидно, що насправді шоу, яке вони виробили, набагато ближче до «The Masked Singer», ніж до «Mysteries in the Spotlight». Ми передамо це питання на розгляд до FRAPA, індустріальної асоціації, що займається захистом форматів, щоб отримати їхній висновок щодо дій «1+1», а потім скоординуємо наші наступні спільні кроки з нашими партнерами ТРК «Україна» та МВС».

«Плюси» відповіли, що робили шоу відповідно до купленого формату, а також додали чимало креативних та творчих рішень. Зокрема, серед решти костюмованих шоу вони виділяють «Маскарад» через поділ на дві команди, що створює атмосферу суперництва і підігріває цікавість аудиторії.

Натомість Міжнародна асоціація з визнання та захисту форматів FRAPA проаналізувала скандал довкола цих шоу та у своєму звіті вказала, що проєкти ідентичні на 73% відсотки. Основна відмінність полягає лише у тому, що в «Маскараді» є поділ на команди, а в «Масці» нема. Також організація відзначила деякі незначні відмінності, як от діджитал-співведучий і ліпсінк батли між учасниками.

Ведучий шоу «Маскарад» Юрій Горбунов і його віртуальний колега Лайк

Правила голосування

«Маска», а точніше франшиза «Masked Singer», хоч і нещодавно на медіаринку, але вже має свої адаптації у багатьох країнах світу. Якщо говорити про відмінності українського варіанту від закордонних, то варто згадати про системи оцінювання. В одних варіантах шоу голоси глядачів важать 50%, в інших голосують лише гості у студії, а в деяких – ­ всі телеглядачі. В українській версії участь у голосуванні беруть гості у залі та журі.

Суворі правила… знову

Як і в американському «Bachelor», учасники шоу «Masked Singer» у Штатах мають підкорятись суворому переліку правил. Та на відміну від українського «Холостяка» «Маска» послаблень не отримала. Зіркові учасники шоу знімаються у цілковитій таємниці. Зйомки, репетиції, все відбувається з посиленою охороною. Про особистість, яка ховається під маскою знає лише дуже обмежене коло людей, аж ніяк не всі працівники шоу.

Отже, можна помітити, що підходи до втілення закордонних проєктів на українському ТБ різняться. Український «Холостяк» не має таких суворих правил, як його американський колега, тому видається ближчим до «казкової романтики». Але, незважаючи на здобуту популярність, проєкт довго не був готовий до запуску «Холостячки» і не поспішає зі спін-оффами.

«Маску» створювали з мінімальними відхиленнями від франшизи. Це можна пояснити зокрема тим, що формат цього шоу є доволі новим у світі і ті, хто купують права на нього поки що не ризикують експериментувати. Натомість втілення «Маскараду» є досить далеким від заявленого дистриб’ютором формату. Але воно відрізняється як від інших українських шоу, так і від закордонних, як мінімум появою віртуального співведучого.

Вікторія Горайчук, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.