Контрнаступ російського контенту: чому він знову в українських трендах?

Марина Онищук

Опубліковано: 02-05-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

По-справжньому український контент панував у пісенних чартах та трендах «Youtube» недовго. Цей період тривав перші два-три місяці повномасштабної війни, коли тренди були переповнені україномовними відео та піснями.

Таку статистику наводить соціальна група «Рейтинг», за їх данними на літо 2022 року:

  1. Більше 40% опитаних взагалі перестали дивитися російські серіали, ще чверть не дивилися раніше і зараз не дивляться. Загалом майже 70% не дивились російські серіали протягом останніх півроку і ця цифра зросла втричі. Тільки 15% продовжують дивитись російські серіали як і раніше.
  2. Більше 40% опитаних взагалі перестали слухати російську музику, ще 18% не слухали раніше і зараз не слухають. Загалом майже 60% не слухали російську музику протягом останніх півроку і ця цифра зросла майже вп’ятеро. Тільки чверть продовжують слухати російську музику як і раніше.
  3. До початку повномасштабного вторгнення частіше за інших російські серіали дивилися старші опитані, жінки, мешканці сходу та півдня. Музику слухали молодь та представники середнього покоління, чоловіки. Сьогодні російські серіали дещо частіше інших дивляться представники середнього покоління та жінки. Натомість щодо музики, то значно вирізняються у частоті споживання представники молоді, середнього покоління та чоловіків (третина у цих категоріях надалі продовжують слухати музику російських виконавців).

Наразі важко оцінити зміну статистики, яку наведено вище. Проте її чітко можна відслідкувати зайшовши в сервіси українського «Ютубу».

На скріншоті контент з топ-10 трендових відео в Україні за 20 квітня. У трендах достатньо російського продукту, який спрямований на старше та зовсім молоде покоління. Російські «мильні» серіали завжди були атрибутом українських трендів, проте їх присутність під час повномасштабної війни вражає. Це говорить про те, що старше покоління, розуміючи ситуацію в країні, продовжують фінансувати країну-терориста. «Youtube Shorts» це аналог «Tik Tok», частина дітей серед користувачів цих платформ досить значна. Тобто, українські діти хоч і не живуть у середовищі насиченому російською мовою та пропагандою, проте можуть отримувати і те і інше у достатніх кількостях з коротких «шортсів» Youtube. Мільйонні перегляди на такому контенті – не рідкість.

Ось такий випадок нещодавно стався з трендами музичної платформи «Spotify». На другому місці українського чарту опинилась пісня «Да, я русский» з альбому «Сделано в России». Хто і в якому стані слухав цю пісню сказати важко, а проте кількість таких співгромадян була достатньою для потрапляння цієї пісні у топи.

То чому ж українці продовжують споживати цей другосортний контент? Відповідь на це запитання має багато складових.

У першу чергу, головною причиною є небажання чи неспроможність громадян шукати український контент, який задовольнить смаки аудиторії. Російські інфопродукти лізуть з усіх щілин, бо генеруються у більших в рази кількостях аніж українські. Все ж, варто пам’ятати, що населення сусіда-агресора у майже 4 рази перевищує населення України, а тому і авторів контенту там більше.

Другою причиною можна назвати втому від війни. Це ні для кого не секрет – українці втомились. В недавньому інтерв’ю бразильським журналістам підтвердив навіть президент Володимир Зеленський. Цитата: « Щодо втоми від війни, брехати не буду, вона є». Хоча ще рік тому він це заперечував.

Декому хочеться згадати «пісні молодості», які частіш за все були російськими. Дехто просто не бажає відмовити собі у певному контенті, адже українцям і так доводиться відмовлятись від багатьох речей.

Третьою причиною можна назвати невизнання частиною українців шкоди від російського інфопродукту. Значна частина наших громадян продовжує спілкуватись російською мовою, слухати і дивитись російський контент саме по причині того, що не розуміють який від цього «профіт» росіянам.

«Економічна правда» оприлюднила статистику заробітків окупантів на українських переглядах за 2023 рік.

Як бачимо, це немаленькі кошти. Нагадаємо, що не монетизуються саме російські перегляди, проте виплати авторам із Росії надходять у повному обсязі за ті стрімінги, які були зроблені за межами країни-терориста.

Марина Онищук, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.