Ким працювати після факультету журналістики? Підбірка професій, якщо традиційна журналістика надокучила

Юліанна Севч

Опубліковано: 20-03-2025

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Традиційні уявлення про журналіста — це особа, яка займається збором, перевіркою та представленням інформації громадськості через різноманітні медіаформи, як газети, журнали, радіо, телебачення та інтернет. Навіть серед студентів факультетів журналістики може сформуватися думка, що журналіст це виключно той, хто або пише в газетах та інтернет-виданнях, або виступає на телебаченні чи говорить по радіо. Але сучасна журналістика розвивається дедалі більше, а поруч з нею виникають багато суміжних професій, які ви можете обрати для себе, якщо традиційна робота медійника вас не влаштовує.

  1. Копірайтер

Копірайтер — це людина, яка пише тексти для реклами, маркетингу, сайтів, соцмереж, email-розсилок тощо. Головне завдання — створювати тексти, що продають, привертають увагу, викликають емоції та мотивують до дії.

Наразі навіть копірайтер має багато підвидів. Основні з них це SEO-копірайтинг (Search Engine Optimization), Рекламний копірайтинг, Технічний копірайтинг, Контент-копірайтинг, Корпоративний копірайтинг. Головне для копірайтера знати правила мови, уникати канцеляризмів, вміти писати легко і зрозуміло, хто буде читати текст, що їх цікавить, які у них болі та потреби, мати базові знання SEO — як працюють ключові слова, заголовки, метаописи.

 Де вчитись копірайтингу?

Найголовніше це практика: писати для сайтів, вести блог або навіть просто пробувати оптимізувати свої пости в соцмережах.

А також наразі є добірка безплатних курсів та ресурсів українською мовою для вивчення копірайтингу: 

  • Copywriting School від STUD-POINT. Безплатний онлайн-курс, що охоплює основи копірайтингу та побудову кар’єри в цій сфері. Програма включає теми структури тексту, видів копірайтингу, сторітелінгу та взаємодії з аудиторією.
  • Курс «Копірайтинг» на платформі Campster. Цей курс допоможе узгоджувати дії з клієнтом, розуміти потреби потенційних клієнтів та перетворювати написане слово на заклик до дії. Після успішного завершення курсу учасники отримують сертифікат українською та англійською мовами.
  1. Smm-спеціаліст (Social Media Marketing)

На сьогодні спеціалістом може бути кожен, навіть без профільної освіти. Головне — бажання вчитися, постійно розвиватися та практикуватися.

SMM-фахівець — це людина, яка відповідає за розвиток бренду в соціальних мережах: Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter, YouTube та інших.

Основними завданнями зазвичай є створення контенту (тексти, фото, відео), адміністрування соцмереж (ведення сторінок, відповідь на коментарі), розробка контент-стратегії й т.ін.

Де вчитись SMM?

Наразі є купа безплатних відеоуроків на платформі YouTube, але улюбленим для багатьох залишається Дія.Освіта “Як стати SMM-менеджером і просувати бренди в соцмережах”.

  1. PR-менеджер (Public Relations)

PR-менеджер (спеціаліст зі зв’язків з громадськістю) відповідає за імідж компанії, взаємодію з медіа, клієнтами та партнерами. Це творча, динамічна професія, яка вимагає комунікаційних навичок, аналітичного мислення та стресостійкості.

Основними завданнями є написання пресрелізів, статей, новин, організація пресконференцій, подій, рекламних кампаній, управління кризовими ситуаціями (антикризовий PR).

PR допомагає вибудовувати довірчі стосунки з клієнтами, партнерами та громадськістю, формуючи позитивний імідж компанії та сприяючи її просуванню на ринку. PR-менеджер відповідає за стратегічну комунікацію, яка визначає, як компанія взаємодіє з аудиторією. Він задає правильний тон повідомленням, формує ключові меседжі та обирає ефективні канали для їхньої подачі. Завдяки професійно вибудованій PR-стратегії бізнес може не лише зміцнити свою репутацію, а й ефективно реагувати на кризові ситуації, залучати нових клієнтів і підтримувати лояльність наявних.

Де вчитись PR?

Книги про PR:

  • “PR. Зв’язки з громадськістю” – Денні Рубін
  • “Код зламу. Як розповідати історії” – Крістофер Локхед
  • “Made to Stick. Чому одні ідеї виживають, а інші – ні” – Чіп Хіз, Ден Хіз                                                          

Найголовніше у кожній професії це набратись досвіду. Бо в сучасному світі без нього нікуди, і навіть ніякий диплом в цьому не допоможе. Наразі найактуальнішим є вести власний блог чи соцмережі, просувати особистий бренд. Блогерам набагато легше стати тим самим спеціалістом в smm, оскільки їх професія — це те саме, що блог, який вони ведуть.

Для студентів доступно багато стажувань та волонтерських проєктів у сферах журналістики та соціальних комунікацій, щоб набратись досвіду. Або ви можете почати з реєстрації на фріланс-біржах: Freelancehunt, Work.ua, Upwork.

Юліанна Севч, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.