Медіапроєкти як інструмент для збереження соціальної пам’яті

Ольга Мунтян

Опубліковано: 17-05-2023

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Медіапроекти можуть мати різні цілі: інформувати аудиторію, навчати, розважати, досліджувати проблеми тощо. Їх можна використовувати як для комерційних, так і для некомерційних цілей.

Насамеред, варто звикнути до думки, що медіпроєкти мають важливу роль у сучасному світі. Вони дають можливістю відображати різноманітні сторони життя, виклики та здобутки, проблеми, з якими стикається сучасне суспільство. Також медіапроекти можуть використовуватись як інструмент популяризації та збереження культурної спадщини. Вони здатні доступно розповідати про історію різних культур та традицій, у тому числі народну музику, танці, звичаї та ремесла. Такі проекти особливо важливі для збереження культурної різноманітності, яка стає загрозою в умовах глобалізації та стандартизації.

Збереження соціальної пам’яті через медіапроекти може допомогти в розвитку толерантності та розуміння міжнаціональних та міжкультурних відносин. Наприклад, відеопроекти, що розповідають про життя та культуру інших країн, можуть допомогти розширити світогляд та розуміння інших культур.

Роль медіапроєктів в російсько-українській війні: як не забути

Минуло більше року з початку повномасштабного вторгнення росії на територію України. За цей час відбулось чимало подій, які назавжди закарбувались в пам’яті та серцях українців. Цілодобово впродовж року українське суспільство мало змогу стежити в режимі онлайн за війною завдяки основному джерелу інформації – медіапроєктам. Особливо важливими є медіапроекти про конфлікти та кризові ситуації, в нашому випадку – російське вторгнення в Україну, оскільки вони допомагають людям зрозуміти ситуацію, побачити різні точки зору та висловити свою думку. За теорією соціальної пам’яті, людське суспільство зберігає свою історію та культурні цінності через меморіали, пам’ятники, музеї та інші символічні форми вираження. Однак з розвитком медіатехнологій та збільшенням кількості медіапроєктів, медіа також стали важливим інструментом збереження пам’яті про людську долю.

Медіапроєкти про війну в Україні та життя українців у воєнних умовах є основним інструментом для боротьби з пропагандою та дезінформацією, які часто використовує країна-агресор. Якісні концепція та втілення медіапроектів допомагають зменшити вплив пропагандистських засобів масової інформації та надати громадськості об’єктивну та правдиву інформацію. До того ж, така інформаційна платформа може відігравати важливу роль у забезпеченні прозорості та відкритості влади та державних інституцій, що є важливим для демократичного суспільства. Вона допомагає звернути увагу до проблем та викликів, з якими стикаються українські захисники, мирні мешканці з деокупованих та окупованих територій, волонтери.

Медіапроекти про життя під час російсько-української війни

  1. «Авіапрорив на Азовсталь. Небо» – документальна трилогія Артема Шевченка «Воєнна розвідка України: на морі, у небі, на землі» за підтримки ГУР. У фільмі розкриваються невідомі деталі унікальної повітряно-десантної спецоперації ГУР в оточеному ворогом Маріуполі. Сім бойових вильотів до міста Марії: кожен — як останній.
  2. Фотопроєкт (медіапроєкт) «Вірити. Любити. Чекати» – історії родин, які чекають, або вже ніколи не дочекаються своїх рідних – захисників з Азовсталі. Це – потік думок, звернень та сподівань українців, які прокидаються та засинають з думками про своїх рідних, коханих. Мета подібного проекту – показати, що захисники Азовсталі є звичайними людьми, які мають родину, друзів, коханих. У них є майбутнє, минуле, та й теперішнє.
  3. «The undeniable street view» – UNITED24– це сайт, на якому можна “пройтися” містами України, що постраждали від російських атак. Можна побувати в Києві, Ірпені, Харкові, Ізюмі, Чернігові та Сумах. На відміну від GoogleStreetView, сайт показує, як виглядають міста України безпосередньо після вторгнення росії. Є можливість задонатити на відбудову.
  4. «Як ми йдемо крізь вогонь» – 100 ключових фотографій за рік великої війни. TheUkrainians із найкращими фотодокументалістами країни зібрали добірку світлин про рік, що минув.
  5. «Хроніки війни. Інформаційний фронт» – проект BihusInfo, де зібрані репортажі про життя людей, які побували в російській окупації та відчули всі наслідки війни. У проекті показано життя мирних жителів, українських захисників з передової, а також відображено проблеми, з якими вони стикаються щоденно.

Медіапроекти допомагають людям зрозуміти глибину конфлікту та наслідки війни, що допомагає у підвищенні свідомості та залученні громадськості до проблеми. Вони надають інформаційну підтримку для мирних жителів та військових на передовій лінії, допомагаючи їм розуміти, що відбувається в країні.

Якісні медіапроекти про російсько-українську війну, яка триває, стануть дуже важливими для збереження пам’яті про цей важкий період історії. Такі проекти можуть включати інтерв’ю з учасниками війни, відео- та фотоархіви, аналіз суспільно-політичної ситуації тощо. Вони допомагають зберігати пам’ять про те, що сталося, та надають можливість побачити цю історію з об’єктивної перспективи.

Також це можливість для ветеранів та постраждалих від війни – платформа дозволяє поділитися своїми історіями та досвідом, що допомагає їм проходити через труднощі та отримувати підтримку від громадськості. Медіапроекти про Україну та українців потрібні, щоб суспільство завжди пам’ятало, якою ціною здобувається незалежність та перемога.

Ольга Мунтян, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.