Об’єкт міжнародного захоплення: аналізуємо промови Володимира Зеленського

Ніколетта Мірявець

Опубліковано: 24-02-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Цей текст є частиною моєї бакалаврської роботи, яка охоплює детальний аналіз комунікаційної стратегії Володимира Зеленського. Метою мого дослідження є не політична оцінка діяльності чинного Президента України, а насамперед дослідження його комунікаційної стратегії у міжнародній площині.

Найбільш продуктивним для Володимира Зеленського з точки зору громадської підтримки були 2022-2023 роки. Згідно з дослідженням Київського міжнародного інституту соціології у 2021 році Володимиру Зеленському довіряло 27% опитаних, а у 2022 році — 84%. Однак у 2023 році кількість українців, які довіряли чинному Президенту знову знизилась. Лише 62% опитаних висловили свою довіру до очільника України.

фото взято з КМІС

Саме перед та протягом 1 року повномасштабної російської агресії відбулися зміни у комунікаційній стратегії чинного Президента. Взаємодія з іноземною та українською спільнотами відбувалася здебільшого онлайн. Функціонал соціальних мереж дозволяв оперативно поширювати важливу інформацію у зручному для користувачів режимі, а тому став чи не найважливішим інструментом у такому спілкуванні. Звернення, промови, фотозвіти, які були опубліковані на віртуальних майданчиках, мали на меті привернути увагу іноземної аудиторії до подій в Україні. Згідно з дослідженням Pew Research Center у березні 2022 року американці довіряли Володимиру Зеленському більше ніж власному Президенту. 72% респондентів відповіли, що впевнені в українському очільнику. Натомість про Джо Байдена так відгукнулися лише 48% опитаних.

фото взято з Pew Research center

Для того, щоб дізнатися, чому міжнародна спільнота так прихильно ставиться до особи Володимира Зеленського ми проаналізували виступи Президента України, які було опубліковано у його соціальних мережах. Саме завдяки їм відбувається знайомство іноземних журналістів, громадян та державних осіб з діяльністю українського очільника. Методом рандомної вибірки, ми обрали 4 промови, які було опубліковано у телеграм-каналі Володимира Зеленського протягом першого року повномасштабної війни.

4 березня 2022 року Володимир Зеленський звертався до народів Європи. Розпочав свій виступ тезою, яка мала на меті створити атмосферу єдності між ним, як представником українського народу, та європейськими слухачами: «Бажаю здоров’я народе Європи. Так у нас в Україні вітаються військові, які захищають нашу Європу, українську Європу, яка є частиною вашої сім’ї». Такі висловлювання допомагають спроєктувати пережитий досвід української нації на присутніх та сприяють свідомому слуханню останніх. Опісля Президент України додав: «Сьогодні ми всі військові. Кожен воює на своєму місці. І діти, які захищають нас посмішками». Таке співставлення різних тем «військова служба» та «діти» мало викликати водночас подив та співчуття у іноземної аудиторії. А єдність, яку описує у своїй промові чинний Президент, мала б підкреслити силу українського народу та викликати захват у слухачів.

Позаяк Володимир Зеленський був обмежений у часі й мав для виступу усього 3 хвилини, то вирішив використати їх таким чином: 1 хвилину присвятив вшануванню пам’яті всіх загиблих, які боронили Україну, другу — вшануванню загиблих цивільних та дітей, а третю використав для свого заклику-промови. Такий розподіл хронометражу мав підкреслити цінність та важливість кожного українця, хто загинув від російської агресії, та тих слів, які лунатимуть після вшанування. А той факт, що оратор вирішив пожертвувати своєю можливістю виступити, мав допомогти закріпити доблесний і благородний образ очільника України серед присутніх, що вдало контрастувало з іміджем президента рф.

фото з сайту Офіса Президента

20 червня 2022 року Володимир Зеленський виступав перед Африканським Союзом. Під час своєї промови намагався оперувати такими висловами, які б найкраще продемонстрували причиново-наслідкові зв’язки між війною в Україні та проблемами на Африканському континенті: «ціни у ваших магазинах — це через війну в України», «чи чули ви про це від своїх російських партнерів з якими тримаєте близьку комунікацію?». Ці приклади мали б спонукати аудиторію до рефлексій та у майбутній перспективі до переоцінки власних дій. Також Президент України використовував такі образи під час свого виступу, які б підкреслювали спільність українського та африканського минулого й теперішнього: «за моєї каденції затверджена перша стратегія розвитку стосунків між Україною та державами Африки», «ваші студенти навчалися у наших університетах», «більше ніж триста українських блакитних шоломів виконували завдання у шістьох місіях ООН в Африці». Відчуття єдності та спогади про минулі досягнення, добробут мали пробудити в аудиторії приємну ностальгію та стати тригером до змін, які б спонукали її до активної допомоги Україні у війні з росією.

6 вересня 2022 року Зеленський виступив на зустрічі з керівниками великого бізнесу в межах відкриття Нью-Йоркської фондової біржі. Під час свого виступу проводив такі паралелі та порівняння, які б відгукнулися саме цій аудиторії та створили б відчуття єдинства між американським та українським народами: «історія успіху у Європі тепер просто неможлива без України», «саме від нашої стійкості, а вона є, залежить стійкість Європи». Відчуття спільних досягнень та значущості формуватиме у слухачів образ сильної та міцної України, яка є гідним партнером.

Також упродовж усього виступу Володимир Зеленський використовував тези, які б спонукали присутніх інвестувати в Україну: «ми вже маємо дуже вигідні логістичні й торговельні звʼязки з ринком ЄС», «будь-яка компанія, яка матиме змогу поставити на свій продукт позначку Made in Ukraine, автоматично стане частиною нашого життя», «ви отримуєте переваги, яких не знайдете в жодній іншій країні поряд із ринком Європейського Союзу».

Оперування саме такими термінами, які відгукнуться чітко окресленій аудиторії, матиме успіх позаяк вони адаптовані під потреби, уподобання та «болі» вузького кола осіб. Використання реальних фактів для аргументації своєї позиції лише підсилюватиме ефект від таких метафор. Сукупність цих методів спонукатиме присутніх замислитись про капіталовкладення в нашу державу, що й було наскрізною метою виступу.

фото з сайту Офіса Президента

18 січня Володимир Зеленський виступив на Всесвітньому економічному форумі у Давосі. На початку свого спіту проінформував присутніх щодо загибелі екіпажу міністрів України та обстріл житлового будинку в Дніпрі. Промова була емоційна та стисла через попередньо згадані події: «світ не встигає реагувати на виклики», «ми щодня захищаємо цінності, які деякі союзники сприймають як даність». Такі слова мали на меті пробудити свідомість іноземного суспільства та наголосити на реальній загрозі з боку рф. Президент України закликав присутніх до конкретних дій задля припинення війни. Також протягом усього виступу намагався створити атмосферу єдності: «усі наші швидкі рішення дали позитивний результат», «світ переміг нацизм, апартеїд, пандемії, байдужість до кліматичних змін, фінансові кризи й кремлівський штам». Відчуття спільності має спонукати міжнародну аудиторію до ширшої підтримки України у війні з рф.

фото взято з медіа «Главком»

Меседжі, які використовує Володимир Зеленський під час комунікації з іноземною аудиторією, часто дублюються. Наприклад, наскрізною темою проаналізованих промов є європейсько-українське та загалом світове єднання, допомога Україні, формування негативного образу рф. Характерними рисами його спічів є відкритість до діалогу, особистісно-дружній стиль спілкування, гнучкість, актуальність та адаптивність. Підібрані сенси, які заховані між рядками промов, допомагають формувати потрібний імідж та бачення України в очах світової спільноти. Підтвердженням цьому є те, що після виступу Президента України 13 жовтня 2022 року на пленарному засіданні Парламентської асамблеї Ради Європи, ця організація визнала наявний в Росії режим терористичним. Це перша на той час міжнародна спільнота, яка ухвалила таке рішення.

Ніколетта Мірявець, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.