Соціальні мережі, фоловерський бум та війна: яку функцію відіграють цифрові платформи Президента України
Ніколетта Мірявець
Опубліковано: 19-02-2024
Розділи: Огляди, аналітика.
0
У 21 столітті немає нічого страшнішого, ніж розгніваний користувач соціальних мереж. Їх бояться, бо вони об’єднують та гуртують довкола себе величезну масу однодумців, які за потреби можуть стати впливовою силою. Один твіт став поштовхом до початку Революції Гідності в Україні. Одне фейсбук-повідомлення про смерть Халед Саїда — до зміни влади Єгипту. Еволюція, яку пройшли нові технології та сучасні засоби комунікації, надала людям з різних куточків можливість бути почутими. Мрії про загальні свободи стали нашою цифрою реальністю.
Цей текст є частиною моєї бакалаврської роботи, яка охоплює детальний аналіз комунікаційної стратегії Володимира Зеленського. Метою дослідження є не політична оцінка діяльності чинного Президента України, а його комунікаційної стратегії у міжнародній площині.
Аналітична компанія InMind провела на замовлення міжнародної організації Internews дослідження, аби з’ясувати з яких джерел під час війни українці отримують інформацію. 76% стверджують, що споживають новини з соціальних мереж, а 30% — з телебачення. Згідно з результатами аналізу, головним джерелом новин для українців у 2023 році були телеграм-канали.
Українські сучасні реалії стали тригером до трансформації та переоцінки можливостей соціальних платформ у нашій країні. Розважальну функцію таких майданчиків витіснило спільне бажання перемогти в російсько-українській війні. Функціонал соціальних мереж почали використовувати для інформаційної боротьби з агресором. Під час дефіциту електроенергії та відсутності мобільного зв’язку набули популярності телеграм-канали, де в текстовому форматі повідомляли про актуальні події в державі. Коли виникала потреба закрити збір на екіпірування, автомобілі чи інші речі для наших захисників, то ми активно послуговувалися перевагами stories в інстаграмі для поширення таких даних. Короткі дописи у фейсбуці ж стали офіційним джерелом інформації на яке орієнтуються як ЗМІ, так і громадяни.
Невеликий текст, яскрава картинка та доступність контенту в соціальних мережах стала причиною експлуатації саме цих майданчиків для якісного поширення новинної інформації в умовах війни. Люди поза межами нашої країни отримали можливість дізнатися в режимі реального часу, що відбувається в Україні. Медіа діджиталізували та переформатували свій новинний контент у віртуальний, створюючи сторінки для ЗМІ. Представники різних професій теж почали активно освоювати цифровий простір для того, щоб привернути до своєї особи чи продукту, який творить, більше уваги. «Соціальні мережі — це сучасний інструмент та сучасна зброя, це найпотужніша комунікація, яка повинна бути присутня в сьогоднішній політиці» — каже Президент України Володимир Зеленських в інтерв’ю австралійському каналу Nine Network.
В умовах війни довіра до каналів офіційних державних осіб лише зросла.
Відтепер не душа стає відображенням людини, а її профіль у соцмережах. Якщо хочеш здобути президентське крісло, то мусиш найняти контент-мейкера, фотографа та копірайтера, які продукуватимуть щодня безліч дописів на суспільно-політичну тематику. Чим більше такого контенту створюватимеш, то тим вище місце у рейтингу громадської любові займатимеш. Володимир Зеленський усвідомлює цю істину, а тому активно розвиває свій блог в соціальних мережах. Українсько-російська війна зіграла на користь іміджу чинного президента й підвищила довіру до його віртуальної комунікації. Згідно з дослідженням аналітичної компанії InMind серед найпопулярніших волонтерів та суспільних діячів у 2023 році були: Сергій Стерненко, Сергій Притула, а на третьому місці – президент Володимир Зеленський. А відповідно до аналізу, який проводив Детектор медіа: «Канал президента також має найвищий рівень цитування в українському сегменті, за даними TGStat, — понад 5 тисяч», — йдеться в дослідженні.
На початку своєї політичної кар’єри Володимир Зеленський активно взаємодіяв з користувачами в цифровій площині. Як наслідок, українська молодь, яка у переважній більшості була зосереджена у соціальних мережах, проголосувала за нього на президентських виборах. Дослідження, проведене фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології, демонструє, що: «за Зеленського найбільше (80%) проголосували люди віком до 30 років, серед цієї вікової категорії за Петра Порошенка проголосувало 19%». А згідно з результатами аналізу трансформації сучасного суспільства, яке опублікував Вісник Прикарпатського університету: «57% опитаних українців назвали Зеленського кандидатом, який найкраще використовував соціальні мережі в передвиборчій компанії».
Майбутня політика Президента України не змінила свого вектора й закріпила раніше окреслений курс діджиталізації країни. «До 2024 року ми прагнемо перевести 90% всіх державних послуг в режим онлайн» — сказав Володимир Зеленський під час першого обговорення концепції «Держава у смартфоні». У 2020 році він вже презентував мобільний застосунок «Дія», який мав на меті акумулювати в електронному форматі всі документи. А потім з’явилася єОселя — програма доступного кредитування житла, єПідтримка — державна картка для компенсування шкоди спричиненої ковідом та єВідновлення — програма з відшкодування збитків завданих російською армією.
Розуміння тонкощів функціонування та створення цифрового контенту стали в нагоді Володимиру Зеленському, коли рф розпочала повномасштабне російське вторгнення на терени України. Комунікаційна стратегія, яку впроваджував чинний Президент, видозмінилась під тиском цих зовнішніх чинників. Гостріше постала потреба покращення комунікації в міжнародній площині. Сам Володимир Зеленський в інтерв’ю австралійському каналу Nine Network каже: «Але сьогодні війна і люди повинні знати, що робить їхній президент щодня. Він воює і все робить для перемоги. Люди за кордоном, які нас підтримують, партнери повинні також розуміти, що відбувається і як ми боремося».
Сторінки президента в соціальних мережах наповнилася виступами з офіційних міжнародних самітів та зібрань. У червні 2022 року публічна діяльність Володимира Зеленського була найбільш продуктивною — 29 виступів. А наприкінці цього місяця лідери Євросоюзу проголосували за надання Україні статусу кандидата в члени ЄС. Загалом за підрахунками видання Forbes до лютого 2023 року Володимир Зеленський публічно виступав 563 рази. «Загальний хронометраж — понад 32 години, близько чверті всіх промов — на іноземну аудиторію. Президент виступає в середньому 1,6 раза на день» — йдеться в дослідженні.
Така ефективна та плідна комунікація Володимира Зеленського з міжнародною спільнотою позитивно вплинула на формування іміджу президента та українців загалом. У ніч на 13 лютого 2023 року чинний очільник України мав змогу виступати на фінальному матчі Національної футбольної ліги, яку дивилося 200 млн глядачів. Ціна реклами під час футбольної трансляції сягала $6–7 млн за 30 секунд. Це найдорожчий рекламний час у світі, а Володимир Зеленський виступав з цієї трибуни безкоштовно. Такі привілеї він отримав завдяки своїй продуктивній комунікації в сукупності з хороброю боротьбою українців у війні з рф.
Здебільшого взаємодія президента з міжнародною аудиторією відбувається завдяки можливостям соціальних мереж. На віртуальних платформах Володимир Зеленський має змогу публікувати різноманітних форматів контент.
У телеграм-каналі він переважно дублює свої відеозвернення як до української, так і до іноземної спільноти. До кожного допису додає текстовий супровід. Наскрізною тематикою таких публікацій є війна в Україні. Кількість підписників станом на зараз — понад 800 тисяч.
В інстаграмі ж переважаються фото та відеоконтент зі зустрічей президента, виступів та фотосесій. З останніх 5 дописів Володимира Зеленського у цій соцмережі — 4 було підписано українською та англійською мовами. Протягом останніх кількох днів Президент України публікує по 3-4 дописи щодня. Загальна кількість фоловерів — майже 16,5 млн. За кількістю підписників, це найпопулярніша соціальна платформа Володимира Зеленського.
Щодо фейсбук-сторінки, то там Президент України викладає дописи тематично та форматно схожі на ті, які постить в своєму інстаграмі. Це здебільшого фото та відеоконтент з невеликим підписом, який дублюється 2 мовами. Загальна кількість слідкувачів — понад 3 млн. Ну й останньою соцмережею, де можна знайти Президента України є твіттер. Тут опубліковані коротенькі відео та фото публікації, які підписані в переважній більшості англійською мовою. Зрідка можна знайти українське доповнення. Загалом на цій платформі понад 7 млн підписників.
Фоловерський бум у соціальних мережах українського очільника не є випадковим збігом обставин, а навпаки – наслідком якісної комунікаційної стратегії. Продуктивна взаємодія з аудиторією як в офіційній міжнародній площині, так і в цивільній допомогла привернути чималу увагу до його персони. Лише станом на листопад 2022 року було опубліковано щонайменше 5 збірок з промовами президента та видано 16 бібліографічних книг, які перекладені різними мовами. Вочевидь, цифровий курс, який на початку своєї каденції Володимир Зеленский обрав для свого правління, був вдалою інвестицією. Перехід від розважальної до інформаційної експлуатації соціальних мереж дозволяє зберігати високий рівень підтримки серед міжнародної громадськості.
Ніколетта Мірявець, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка