Тест знань чи стресостійкості: чому НМТ критикують батьки та учасники

Марія Бондаренко

Опубліковано: 27-06-2025

Розділи: Огляди, аналітика.

0

В Україні вже кілька років поспіль не вщухають дискусії щодо рівня складності Національного мультипредметного тесту (НМТ). Щороку одразу після старту тестувань соцмережі та медіа вибухають хвилею обурення — випускники й батьки нарікають на складність завдань, невідповідність програми, а також психологічний тиск. Найбільше критики традиційно дісталося тестам з англійської мови.

 

Джерело: testportal.gov.ua

Особливо помітним це стало цього року. У матеріалі Освіта.UA журналісти навіть спростовували міф про завдання з IELTS у тесті, підкреслюючи: «жодна з добірок тестових завдань НМТ не містить запитань IELTS чи інших міжнародних тестів» — проте суперечки серед учнів і батьків лише посилилися.

Водночас на сайті НУС назвали цьогорічну хвилю критики тесту «триголовою проблемою ЗНО/НМТ». Авторка Іванна Коберник зауважила: «Раз на рік з кінця травня по кінець липня активізуються обговорення … цього разу приводом для засудження системи тестування … Перелік претензій до НМТ виявився довгим».

Одне з головних невдоволень — нерівнозначність завдань у різні дні тестування та надмірне психологічне навантаження через умови складання іспиту під час війни.

Психологічні аспекти іспиту були в центрі уваги OBOZ. Психотерапевтка Вікторія Малиш описала НМТ як «тест виживання» та вказала, що очікувати від підлітків чотирьох годин інтенсивної роботи — «педагогічно абсурдно». Вона наголосила, що надмірне навантаження знижує концентрацію та не відображає реального рівня знань школярів.

«Коротко про» звернули увагу на ментальне здоров’я: батьки нарікають, що виснажливі чотиригодинні сесії суттєво перевантажують дітей, і звучать заклики розбити тест на кілька днів, хоча складнощі логістики та безпеки при тому залишають цей варіант малоймовірним. Натомість негативні ефекти від технічних збоїв і зупинок системи під час тестування викликають не менші занепокоєння.

Голос Громадського описав ситуацію як «тест на виживання», особливо в умовах повітряних тривог і вимушених ночей в укриттях. Новини про студентів, які хвилювалися і навіть переживали критичні стани під час НМТ, стали шоком для суспільства. Журналістка підкреслила, що кожен другий абітурієнт в її групі отримував антидепресанти напередодні тесту.

Незадоволення озвучують і самі випускники. Наприклад, на Reddit один з них пише: «Результат, якщо чесно, мене засмутив… сьогоднішній гірше на 10–15 балів… раніше знав англійську краще». Чимало схожих коментарів показують, що навіть добре підготовлені абітурієнти лишаються розчарованими результатами.

Аналітичні матеріали в медіа підсумовують ситуацію: тестування має відповідати рівню В1–В2, але в реальності багато завдань перевищують цей стандарт або стають непропорційно складними залежно від дати складання. Ці дискусії вказують на те, що у суспільстві існує нагальна потреба переглянути і реформувати формат НМТ, зробивши його не лише стандартизованим, але й безпечним та справедливим засобом оцінювання знань.

Марія Бондаренко, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.