«TikTok-психолог»: як висвітлюють тему психічного здоров’я у популярній соцмережі
Софія Габрих
Опубліковано: 28-05-2022
Розділи: Огляди, аналітика.
0
У TikTok є відео на безліч тем. Починаючи з життя відомих особистостей і закінчуючи тим, як доглядати за домашніми улюбленцями. Кожен знайде щось для себе. І парадокс в тому, що ці відео можуть швидко стати “вірусними”. Буквально за день людина, чиї відео не набирали і сотню переглядів може прокинутись з кількома мільйонами. Тому той факт, що багато людей висвітлює свій контент за допомогою цієї соціальної мережі не є дивним.
Кожному хто сидить у TikTok не раз потрапляли у рекомендації відео людей, які розповідають про психологію. Це могли бути психологічні портрети особистостей, розбір стосунків з погляду психолога, або поради щодо психологічного стану.
Але контент на тему психології публікують як сертифіковані психологи, так і звичайні люди, які цікавляться нею. В цьому і полягає одна із проблем.
Україномовний TikTok ще розвивається. І блогів на тему психології не так багато.
До прикладу візьмемо блог психолога Олексія Удовенко.
В своєму TikTok автор розповідає про свою психологічну практику з клієнтами. Цікаво подає факти про психологію й ознаки психічних розладів та інше.
Також з 24 лютого 2022 Олексій ділиться порадами психолога щодо війни в Україні. У своїх відео він порушував питання “Як спілкуватись з тими хто зазнав насильства?”, “Як прийняти все те, що відбувається в Україні?”, “Як вберегти психіку, якщо твоє місто/селище опинилось в окупації?”. Автор допомагає не лише порадами у відеороликах, а й пропонує психологічну консультацію.
Інший приклад. Блог @psy_balance не розповідає чи його автор є психологом. Але теж ділиться ознаками здорових стосунків, чи психологічних розладів. Ситуацію з війною автор каналу замовчує. Складається враження, що підбір тем для відео відбувається на свій смак, а не орієнтуючись на те, що цікаво та актуально для підписників. Але на диво такі відео потрапляють у рекомендації та їх бачить чимала кількість людей.
Що каже наука?
Нефахові поради у TikTok можуть призвести до того, що користувачі неправильно діагностують свої проблеми з психічним здоров’ям. Вчені, що досліджують вплив соцмереж помітили значне зростання кількості молодих людей, які самостійно діагностують різноманітні психічні розлади та хвороби за допомогою TikTok-контенту.
Зокрема дослідження, нещодавно опубліковане в Canadian Journal of Psychiatry, аналізуючи 100 найпопулярніших відео на TikTok на тему синдрому дефіциту гіперактивності/уваги показало, що більше половини цих відео вводять користувачів в оману. Наприклад, не всі симптоми, про які говорять у роликах є дійсно симптомами хвороби, але більшість людей про це не знають.
Дослідних охорони здоров’я Марко Зенон, почавши досліджувати TikTok, з’ясував, що досліджень на цю тему не так багато. Тому він запропонував свою програму досліджень, на яких варто зосередитись науковцям, які цікавляться цією соціальною мережею.
Медичні поради та відображення здоров’я/хвороби, реклама шкідливих для здоров’я продуктів, перегляд делікатного або агресивного вмісту – на цих та інших аспектах науковець радить зосередитись у своїх дослідженнях.
Також Марко додав таблицю, де показав найпопулярніші хештеги у TikTok, пов’язані із темою здоров’ям, та кількість переглядів відео з ними. І ця кількість вражає, зважаючи на те, що опублікований контент є різний.
У таблиці відображено:
Загальна кількість позначених тегом переглядів відео TikTok із зазначеним хештег.
Усього переглядів, зібраних 20 жовтня 2021 року.
Деякі хештеги, пов’язані зі здоров’ям, наприклад #eatingdiorder або схожі терміни, є заблоковані в пошуковій системі TikTok і тому їх неможливо підсумувати або включити.
ADHD – синдром дефіциту уваги і гіперактивності;
IBS – синдром подразненого кишечника;
OSD – обсесивно-компульсивний розлад;
PTSD – посттравматичний стресовий розлад;
STI – інфекція, що передається статевим шляхом.
***
Цікавитись відеороликами про психічні хвороби та психологічні стани пізнавально і корисно, але потрібно уважно вибирати джерела інформації. Надто багато людей дають поради щодо здоров’я у соцмережах, але в більшості випадків ми не знаємо про якість таких порад. Натомість ми знаємо, наскільки поширеною є дезінформація в соціальних мережах, але немає достатньо даних щодо її масштабу саме в TikTok. Наразі потрібно більше досліджень, щоб люди могли детальніше дізнатися про контент, який споживають.
Софія Габрих, магістрантка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка