«Україна все», «Зеленський зрадник» та інші (не) сенсаційні новини

Софія Жданюк

Опубліковано: 23-03-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Заголовки завжди цікавлять найбільше. Це саме те, що на що звертає увагу читач при перегляді стрічки новин. Якщо заголовок не «чіпляє» – не очікуйте, що ваш матеріал хтось прочитає, яким би цікавим він не був. Але чи завжди такий алгоритм є корисним?

Те, як різні заголовки впливають на людей, давно хвилювало журналістів. Велика кількість досліджень неодноразово показували, що заголовки мають здатність до зміни уявлення, впливу на вподобання та вміння запам’ятовувати текст. І кому яке діло до медіаграмотності людей, коли кліки понад усе.

Клікбейт — це сенсаційний заголовок, який спонукає вас перейти за посиланням на статтю, зображення або відео. Зміст такого заголовка свідомо викривлений, щоб привернути вашу увагу.

У світі медіа давно відомий такий термін, як «правило 6 С», де 6 С це – Скандали, Сенсації, Страх, Смерть, Секс і Сміх. Цими 6 чинниками часто зловживають у клікбейтних новинах.

Джерело: ТСН

Заголовок, що спирається лише на клікбейт, може стати перешкодою у формуванні адекватного сприйняття матеріалу. Але не один єдиний клікбейт є проблемою у формуванні заголовку. Сприйняття матеріалу можуть спаплюжити питальні речення у назві, заклики до дій та інші методи, що можуть спонукати до емоційної реакції. Коли у заголовку використовуються такі методи, це може призвести до змінення сприйняття інформації. Наприклад, заголовки з сильною емоційною забарвленістю можуть призвести до спотворення об’єктивності і змусити читача переглядати матеріал через призму власних переживань. Використання емоційного стилю у журналістському матеріалі може призвести до появи нав’язаних думок чи прихованих підтекстів з боку медіа.

Так, написати цікавий заголовок, який ніяк не буде впливати на думку читача, але переконає прочитати сам ваш матеріал – складно. Але все ж можливо. Ще у 2018 році межіакритик Отар Довженко опублікував дуже корисну статтю на MediaLab з дієвими порадами як варто і не варто писати заголовки.

Журналіст також виділяє такі корисні поради для створення заголовків:

  • Перші асоціації

Подумайте, які асоціації у вас виникають під час прочитання матеріалу і на основі цього створіть підгрунття для свого заголовку.

  • Слабкий заголовок можна компенсувати сильним підзаголовком

Якщо ваш лід зможе більше передати суть матеріалу, не бійтеся написати простий заголовок, а вже у ліді надати всі необхідні читачу деталі.

  • Цитати в заголовку — це добре

Але не зловживайте, адже повна цитата може бути задовгою для заголовку. Також було б добре, якби цитата була впливової людини, яку читачі точно знають, адже вони не очікуватимуть експертної думки від пересічної людини.

  • Запитання, відповідь на яке дає текст

Це мабуть найлегший спосіб зацікавити читача – прямо поставити запитання. І йому буде цікаво чи збігається його думка з тезами в матеріалі.

І, мабуть, одна із найважливіших порад – ставити до кожного тексту унікальний заголовок не має бути самоціллю. Бувають теми, на які краще писати коротко і просто.

Софія Жданюк, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.