“Відмінне володіння російською”: чому українські медіа у вакансіях досі вимагають знання двох мов?

Марія Сікора

Опубліковано: 09-02-2023

Розділи: Огляди, аналітика.

0

На сайтах з пошуку роботи можна знайти найрізноманітніші вимоги до кандидатів. Серед них – знання турецької, чеської, польської, французької та навіть японської мов. Та найпоширенішою вимогою є вільне володіння/розуміння/знання граматики російської мови. З початком повномасштабного вторгнення ситуація дещо змінилась, але ще далека від ідеалу.

Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь у своєму щорічному звіті заявив, що більшість оголошень на українських сайтах складені російською мовою.

В офісі омбудсмена провели дослідження, взявши три найпопулярніші сайти Work.ua, Rabota.ua та Grc.ua. На всіх трьох переважають оголошення російською.

  • ua: 53 – російською; 41 – українською; 6 – англійською;
  • ua: 61 – російською; 35 – українською; 4 – англійською;
  • ua: 59 – російською; 34 – українською; 7 – англійською.

Щодо сфери медіа. Ми порахували, скільки оголошень на пошуковий запит “Журналіст” написані російською мовою та вимагають її досконалого знання від працівників.

  • На сайті Work.ua серед 54 вакансій – 3 написані російською мовою, 9 – вимагають знання російської і 1 – пропонує написання статей мовою, яка зручніша кандидату.
  • На сайті Robota.ua серед 33 вакансій – 4 вимагають знання російської та 1 пропонує написання статей мовою, яка зручніша кандидату.

Такі оголошення порушують одразу два закони:

1.Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», в якому йдеться про те, що ніхто не може бути примушений використовувати на роботі іншу мову, ніж державна, крім випадків:

  • Коли обслуговування споживачів та інших клієнтів, які є іноземцями чи особами без громадянства;
  • Створення рекламних текстів та інших повідомлень і документів (у т. ч. усних), адресатами яких є іноземці чи особи без громадянства, юридичні особи, органи й посадові особи іноземних держав і міжнародних організацій.

2.Закон України “Про рекламу”, в якому йдеться про те, що всі оголошення в Україні повинні бути написані державною мовою, інакше вони дискримінують людей, які користуються лише українською.

Чому ж для українських ЗМІ досі важко повністю відмовитись від російської мови?

Причин багато, але основна на поверхні. Більшість сайтів сильно залежать від Google, який через пошукові запити і приводить до них людей. Тож доки люди вводять запити російською мовою, доти власникам важко позбутись російськомовних версій сайту, адже будуть програвати конкурентам, які їх мають. А від трафіку на сайті – прямо залежить зацікавленість роботодавців, які розміщують свої рекламні оголошення у медіа.

Незважаючи на це, ресурс Work.ua випустив звернення, в якому заявив, що відмовляється від російської мови та закликає власників сайтів зробити те саме.

Свої дії вони обгрунтували такими тезами:

  1. Підтримка двох мов — дорожча і уповільнює процеси документообігу, проведення нарад та простого спілкуванню в колективі.
  2. Репутаційні ризики. Зважаючи на те, що значна частина людей відмовилась від російської мови – це може призвести до невдоволення зі боку аудиторії та відмови від використання послуг тих чи інших компаній.
  3. Внутрішні конфлікти в колективах. Підтримка російської в компаніях буде призводити до конфліктів у колективах. Можливо, неявних, але вони будуть. Чому — пояснюється в попередньому пункті
  4. Англійська як друга, а не російська. Ми вже зрозуміли, що для того, аби розвивати свій бізнес – потрібно орієнтуватись на Захід, отже розвивати англійську як другу робочу мову.

А для ресурсів, які все одно хочуть залишити двомовну версію сайту – радять додати на сторінки повідомлення про те, що російська забирає в нас перемогу і краще перейти на українську. Приблизно так, як додали вони:

Отже, бачимо, що як мінімум деякі сайти вакансій намагаються позбутися російської мови. Але ми маємо їм в цьому допомогти – шукаючи інформацію лише українською та уникаючи російськомовних новин. Так медіа зрозуміють, що російська – це більше не вигідно.

Марія Сікора, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.