Відпочити від новин: меми в українських телеграм-каналах

Вікторія Піх

Опубліковано: 04-01-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Мем (англ. meme – мем, або ж з іншої транскрипції «мім») — ідея, образ та інформація подана в гумористичному характері, яка здатна поширюватися у сфері комунікаційно-інформаційних технологій і здобуває значної популярності.

Інтернет-мем поширюється значною мірою через блоги, форуми, сайти соціальних мереж, такі як Facebook, Instagram або Twitter, миттєві повідомлення, сайти соціальних новин або тематичні вебсайти, а також послуги відеохостингу, такі як YouTube та Twitch. Тобто інтернет-меми є всюди і журналістика активно підтримує такий тренд.

Найголовнішою функцією інтернет-мему вважають розважальну, але також виокремлюють інформативну, креативну, самоствердження та експресивну.

Українські медіа визнають і активно поширюють меми, а деколи і самі редакції придумують власні. Великого поширення набули меми в телеграм-каналах, які, як свідчить зокрема опитування Київського міжнародного інституту соціології (КМІС), стали найпопулярнішим джерелом отримання інформації серед українців. Тож розглянемо сучасні меми саме на прикладі відомих телеграм-каналів.

Наразі тематикою більшості українських інтернет-мемів вочевидь є війна та політика. Зараз можна відшукати велику кількість мемів, які будуть торкатися окремо Головнокомандувача Збройних сил України Валерія Залужного, Президента України Володимира Зеленського чи інших уповноважених осіб та ситуації в країні.

Джерело: Інформатор                                       Джерело: Уніан

Більшість інтернет-мемів зароджуються через різноманітні масштабні інфоприводи. Наприклад, в телеграм-каналах у 2022 році можна знайти багато мемів на тему ув’язнення Віктора Медведчука або звернення його жінки Оксани Марченко до президентів України та Туреччини Володимира Зеленського та Реджепа Ердогана тощо.

Джерело: МЕТА            Джерело: Перша приватна мемарня

Цікавою є й частота поширень мемів в українських інтернет-виданнях. Ми проаналізували контент двох телеграм-каналів, а саме «Демократична сокира» та «Перша приватна мемарня» .

Отже, за рік повномасштабного вторгнення росії на територію України (від 24 лютого 2022 до 24 лютого 2023), телеграм-канал «Демократична сокира» опублікував близько 550 мемів.

Статистика поширень мемів щомісячно на телеграм-каналі «Демократична сокира»

Тематика інтернет-мемів була різною, але здебільшого гумористичний контент торкався війни. Серед аналізу матеріалів можна було віднайти поширення мемів з нецензурними висловами, картинками/відео +18 тощо. «Демократична сокира» публікувала і меми, які виробляла їхня аудиторія, так і свої власні. Мета мемів у телеграм-каналі – розбавлення контенту, аби писати не тільки про сумні та радісні звістки, але й дати змогу читачам «відпочити» від новин і подивитись на ту чи іншу подію під веселим кутом.

Натомість телеграм-канал «Перша приватна мемарня», який спеціалізується на інтернет-мемах і лише трохи спрямований на новинний контент, за рік повномасштабної війни опублікував понад 4000 інтернет-мемів.

Статистика поширень мемів щомісячно на телеграм-каналі «Перша приватна мемарня»

Тут ситуація схожа до «Демократичної сокири», адже медіа теж поширювало меми з нецензурними висловами та контентом +18, публікувала меми зроблені адміністратором каналу, а також його аудиторією.

Аналогічна і мета поширень – урізноманітнити публікації і посміятися з ворога.

Отож, українські медіа активно підтримують тренд поширення інтернет-мемів. І у час війни, коли постає питання чи доречно сміятися з новин, сміливо відповідаєють «так!».

Вікторія Піх, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.