YouTube-кіноогляди: як війна змінила українську кінокритику
Марина Блохіна
Опубліковано: 09-04-2023
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Кіноогляди – один з вкрай популярних типів відео на YouTube, і в українському сегменті також є чимало представників цього жанру – тільки на платформі “Маніфест” представлені 150 каналів на тему оглядів фільмів. Спробуємо ж розглянути найпопулярніші типи кінооглядів та визначити вплив повномасштабного вторгнення на їх розвиток в Україні.
Класифікація
Жанр кіноогляду досить широкий, і саме тому його можна досить легко класифікувати. Для цього спробуємо умовно поділити його на три великі групи: рекомендації, гумористичні огляди та відеоесеї. Останні два часто переплітаються між собою, адже автори відео почасти прагнуть охопити у своїх оглядах якомога більше проблем і, відповідно, глядацької авдиторії.
Перша група – рекомендації, себто відеодобірки різних типів фільмів, серіалів, мультфільмів тощо. Ця група оглядів може набувати різних форм, зумовлених особливостями платформи, на якій їх публікують. Наприклад, через обмеження хронометражу у TikTok та YouTube Shorts у жанрі кінорекомендацій переважають тематичні добірки, де глядачам пропонують назви фільмів без детального пояснення сюжету чи його оцінки, наприклад: “5 фільмів для новорічного настрою”, “ТОП-3 романтичні фільми 2022 року”.
Натомість на платформі YouTube блогери не мають обмеження за часом, тому відео можуть містити більш розлогі огляди щодо тих чи інших аспектів фільмів. Серед українських ютуберів варто відзначити DoramaTime UA (огляди й добірки дорам і південнокорейських повнометражних фільмів), Навколо Кіно (добірки новинок в кіно та анонсів), Загін Кіноманів та Geek Journal (добірки з найкращими/найгіршими фільмами року тощо).
Друга велика категорія кінооглядів – це гумористичні огляди, основними характеристиками яких є жартівлива подача, використання сленгу та подекуди нецензурної лексики, а ще велика кількість мемів – як українських, так і закордонних – на жаль, почасти і російських (як, наприклад, трапляється на каналах “копійка” та “sailorsanya” ).
Також однією з особливостей групи гумористичних оглядів є тривалість – зазвичай вона не перевищує 15-20 хвилин (як це можна простежити на прикладі каналів “копійка”, “кілограм крінжі”, “Ілюзія огляду”, “міська божевільна” тощо). Зазвичай автори та авторки гумористичних оглядів зосереджуються на переказі сюжету фільму/серіалу з додаванням мемів, жартів та суб’єктивних коментарів.
Також, на відміну від наступної категорії кінооглядів, відеоесеїв, у гумористичних оглядах відеоряд здебільшого складається з кадрів обговорюваного фільму, тоді як у відеоесеях це можуть бути як фрагменти фільму, так і безпосередньо зафільмований автор контенту.
Що ж до третьої групи кінооглядів, то формат відеоесею є найдовшим за хронометражем і характеризується зосередженістю не стільки на сюжеті, скільки на конкретній глибокій темі чи проблемі, пов’язаній з фільмом. Серед українських блогерів, що знімають відео у форматі відеоесеїв на тему кіно варто пригадати такі канали, як “Культурний дідько”, “Загін Кіноманів”, “Корчма на Собовій”, “На пошуки грамоти!”, “Саша і Кіно”, “sailorsanya” тощо.
Повномасштабне вторгнення і українські кіноогляди
Два найпопулярніші українські YouTube-канали з кінооглядами, “Geek Journal” та “Загін кіноманів”, були створені досить давно – 2016 та 2017 років. Але згідно з рейтингом україномовних YouTube-каналів на платформі “Маніфест”, сім з двадцяти найпопулярніших за кількістю підписників каналів були створені після початку повномасштабного вторгнення, а ще три раніше, але тільки після 24.02.2022 перейшли з російської на українську.
Отож, напад росії на Україну спричинив дуже стрімкий розвиток українськомовного Ютубу – зокрема і у царині кінооглядів. Деякі блогери залишили свій старий російськомовний канал та просто почали викладати подальші відео вже українською (наприклад, “Kinowar.com” та “Simple Dorama Style”), інші ж створили нові канали – таким чином замість каналу “ІКОТІКА” з’явився “Культурний дідько”, а замість “я корейка” – “копійка”.
Певним феноменом у кінооглядах українською став саме канал “копійка”, який запустив ланцюжок створення інших, схожих каналів. Контент “копійки” полягає у гумористичному переказі сюжетів дорам, фільмів та серіалів з використанням мемів, відеоряду та закадрового голосу. Це не новий формат, але саме “копійка” популяризувала його в українському сегменті Ютубу; перше відео на її каналі з’явилося 28 березня 2022 року, і з того моменту з’явилося ще щонайменше вісім схожих каналів: “міська божевільна”, “ілюзія огляду”, “пані чайок”, “кілограм крінжі”, “Пані мемкиня”, “це шо?”, “авада кедавра” та “український удон”. І завдяки тому, що усі ці канали розраховані на підліткову та молодіжну авдиторію, вони відіграють чималу роль в українізації – зокрема дають людям, що намагаються відмовитися від російського контенту необхідну альтернативу.
Рекомендації
Отож, якщо вже мова зайшла про те, як українські кіноогляди впливають на українізацію, поговорімо і про канали, на які варто звернути увагу. Після початку повномасштабного вторгнення чимало каналів або перейшли з російської на українську, або ж були створені з нуля; деякі з них вже набрали свою авдиторію, а деякі – ще чекають свого часу. Саме про ці канали ми і поговоримо – адже вони стовідсотково заслуговують на перегляд та підписку від українського глядача.
- Ілюзія огляду. Наразі канал “Ілюзія огляду” має всього 3,98 тисяч підписників, і попри те, що був створений ще далекого 2015 року, перше відео на ньому з’явилося всього три місяці тому – 13 листопада 2022 року. Станом на лютий 2023, на каналі вже є шість відео – дотепні огляди на мультфільми Барбі, мультсеріали “W.I.T.C.H” та “Totally Spies”.
- Пані мемкиня. На цьому YouTube-каналі лише 105 підписників, але він має усі шанси стати відкриттям 2023 року. Авторка каналу підбирає для відео цікаві, неочевидні теми, а яскрава подача та вдумливий монтаж роблять відео оригінальними та вартими перегляду. Наразі на каналі опубліковані дев’ять відео на різноманітні теми: від корейських коміксів та аніме до оглядів американських популярних мультсеріалів.
- Корчма на Собовій. Для поціновувачів ґрунтовних відеоесеїв на несподівані теми канал “Корчма на Собовій”, що поки що має тільки чотири тисячі підписників”, може стати справжнім відкриттям, адже його автор створює психологічні огляди на начебто “дитячі” мультфільми і знаходить в них приховані раніше “пасхалки” та сенси. Зокрема, наразі на каналі є відео “Як Гуррен Лаганн відображає сучасність | Націонал-психологічний огляд аніме”, “Ретроспектива “Теорії Великого Вибуху” | Соціально-Психологічний критичний огляд”, “Що ви не помітили в “Ельфійській пісні”” тощо.
- Yolovski. Автор цього YouTube-каналу, що налічує дві тисячі підписників, також має досить унікальний тип контенту: короткі перекази довгих аніме-серіалів. Тож якщо ви не хочете дивитися 220 серій “Наруто”, можете натомість переглянути відео “Наруто перший сезон за 20 хвилин”.
- На пошуки грамоти! Цей канал – найпопулярніший з підбірки і має 32 тисячі підписників, але також вартує більшої уваги від українських глядачів. “На пошуки грамоти!” – це чудова репрезентація українських відеоесеїв на тему не тільки кінематографу, але і телевізійного контенту. Зокрема, на каналі є огляди на новорічні мюзикли, що показували на телеканалі “Інтер” та у яких знімалися разом українські та російські артисти, огляди на екранізації біографій відомих українських діячів та підбірки якісного українського кіно.
Марина Блохіна, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка