За великі гроші і без результату: чи потрібен Україні телемарафон?

Борис Єрохін

Опубліковано: 18-05-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Монополізація ринку

24 лютого 2022 року медіа-гіганти об’єднались у єдиний телемарафон для того, щоб протидіяти російській дезінформації і пропаганді. Державний канал “Рада”, Суспільне мовлення та великі комерційні канали – ICTV/СТБ, 1+1, Інтер та “Україна 24” (згодом його замінив канал-новачок “Ми-Україна”) уклали меморандум на спільну трансляцію. Вони розбили графік на 6-годинні слоти, що забезпечувало безперебійність ефіру.

Тоді це здавалось чудовим рішенням, яким воно частково і було. На початку повномасштабного вторгнення марафон справді давав те, що від нього очікувалось. Українська влада вибрала шлях «говорити правду і нічого крім правди». Замовчувались лише втрати України, що логічно і правильно у воєнний час. Проте вже через декілька місяців у аудиторії почали виникати питання. Телемарафон швидко перестав говорити правду, натомість, почав подавати в ефір потрібну для влади інформацію.

Тут варто звернути увагу на несподіваного новачка у переліку каналів- «Ми-Україна». Потрапити у перелік марафонців досить складна задача. “Еспресо”, “5 канал” та “Прямий” неодноразово пробували потрапити в телемарафон, а отримали лише відлучення від цифрового транслювання. Чи пов’язано це з опозиційними настроями до влади цих каналів- сказати важко. А проте можна цілком точно стверджувати, що потрапити на марафон можна маючи правильні зв’язки. Канал «Ми-Україна»- новий гравець на ринку телебачення. «Українська Правда» припускає, що канал має прямі зв’язки з керівником ОП Єрмаком. Тобто, саме влада вирішує кого підпускати до медійної монополії.

Чи може в таких умовах існувати хоч якась незалежність на телемарафоні? Питання риторичне.

Ціна

На марафон «Єдині новини» витрачають шалені гроші. Державна пропаганда – штука недешева, а проте конче необхідна для влади, тому ніхто не збирається на ній економити. За 2023 рік на державний телеконтент було виділено у бюджеті майже 2 мільярди гривень. З них 1.5 мільярда було освоєно.

Загалом з 1 березня 2022 року по 25 березня  2024 року саме на телемарафони «Єдині новини» та «FreeДом» було витрачено більше мільярда гривень.

«Студія «1+1» та «1+1 Продакшн» від МПІУ 292 532 285
«СЛМ Новини» від МПІУ 290 691 761
«Кінокіт» від «Ради» 227 755 336
«Інтер» від МПІУ 216 687 244
«Ми — Україна» від МПІУ 183 636 278
Загалом: 1 211 302 904

Цікавим є те, що найбільшу суму отримав саме канал Єрмака «Ми-Україна»- майже 190 млн гривень.

По при всі вливання коштів, телемарафон все одно не має такої популярності як телегерам-канали. Про це говорить соціальне опитування центру Разумкова.

Хвилинка цікавої математики – на ці кошти можна було б купити приблизно 60 тисяч FPV-дронів. Можна було вкласти їх у захист енергетичних об’єктів, чим держава знехтувала у 2023 році. Цей факт визнав президент України Володимир Зеленський.

Проте говорити про доцільність таких вкладень не має сенсу, бо гроші уже витрачені. І цілком вірогідно, що у 2025 році нас чекає продовження держзамовлення на телемарафон.

Відірваність від реальності

Найбільша шкода пропаганди не у її ціні, а у впливі, який вона має на аудиторію. За декілька років повномасштабного вторгнення ми вже не раз бачили смішні й водночас трагічні моменти марафону.

У час, коли ЗСУ платять за кожний метр нашої землі власними життями, на телемарафоні «мисливиця на демонів» розповідає про те, коли ж збройні сили будуть наступати на Москву.

Телемарафон став частиною поняття «байрактарщина». Адже світ, у якому живе глядач «Єдиних новин» кардинально відрізняється від реальності.

За результатами моніторингу «Детектор.Медіа» за січень-березень 2023 року на телемарафоні близько 65% депутатів, запрошених у студію, були від «Слуги народу», яка має 241 місце в парламенті – близько 59%. Ще 17% – від партії «Голос», 6% – від «Батьківщини», 4% – від партії «Довіра» і 4% – від «Європейської Солідарності». Очевидно, що така перевага в сторону правлячої партії не залишає ніяких шансів чесній журналістиці.

Якість пропаганди

Очевидну спробу впливу на погляди глядача марафон робить неякісно.

Тут добре показано професійність, за яку платники податків віддали майже півтора мільярди гривень. Так, на скріншоті з «Єдиних новин» Крим позначено частиною Росії.

У підсумку можна стверджувати, що телемарафон – це найгірший спосіб витратити величезні кошти з державного бюджету.

  1. Він не виконує роль головного постачальника новин українцям – телеграм далеко попереду.
  2. Марафон порушує правила демократії – цифровим інфопростором володіє угрупування каналів.
  3. Телемарафон тримає людей у штучній реальності, яка сильно відрізняється від справжнього світу. Це призводить до конфліктів між цивільними і військовими.
  4. Якість контенту вражає. Порушення стандартів журналістики відбуваються на телемарафоні чи не кожного дня.

Отже, українцям потрібно протистояти пропаганді, а інакше реальність боляче вдарить по ілюзіях, які будує проєкт нинішньої влади.

Борис Єрохін, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.