Завдання «Великого Брата» (частина п’ята)

Анастасія Бабенко

Опубліковано: 29-11-2012

Розділи: Огляди, аналітика.

0

26 жовтня 2011 року Національна рада з питань телебачення і радіомовлення призначила позапланову перевірку телеканалу К1. За даними «Телекритики», перевірка стосувалася дотримання каналом вимог ч. 2 ст. 62 закону «Про телебачення і радіомовлення» та ст. 13 закону «Про захист суспільної моралі» під час трансляції реаліті-шоу Big Brother. Голова Нацради Володимир Манжосов зазначив, що у випусках програми 13, 22, 24 і 25 жовтня були зафіксовані сцени еротично-сексуального спрямування. Перевірка було влаштовано після «тюремного тижня» і першого сексу на проекті. Запис статевого акту Нацрада надала на прохання Національній експертній комісії з питань захисту суспільної моралі, яка отримала скарги громадян та має намір провести експертизу проекту.

«Але перевірка зафіксувала, що всі сцени еротичного характеру виходили після 23:00 – о 00:17», – наголосила перший заступник голови Нацради Оксана Головатенко в інтерв’ю виданню «Телекритика». Нацрада визнала ознаки порушень ч. 1, 2 ст. 62 закону «Про телебачення і радіомовлення» та ст. 13 закону «Про захист суспільної моралі» («Порядок і умови публічної демонстрації продукції, що містить елементи еротики, засобами масової інформації») та зобов’язала телеканал К1 упродовж місяця усунути порушення та надати звіт.

Варто відзначити, що епізод зі статевим актом телеканал зняв з ефіру, і його можна було переглянути лише в інтернеті. Генеральний продюсер був здивований таким рішенням керівництва телеканалу: «Це ненормальна ситуація, коли канал і група каналів не працюють повністю на проект. Проект такого масштабу має бути пріоритетним для групи каналів «Інтер». Навіщо зняли з ефіру випуск із сексом? Це ж емоції, це рейтинги. А керівництво злякалося Нацради».

Сама Христина Котвицька, яка мала сексуальні стосунки на проекті, зазначає, що робила це не через піар, і з Ельдаром Едано зараз вони живуть разом. Проте, вона визнає, що стосунки значною мірою допомогли їй перемогти: «Якби не Ельдар, можливо, не я б забрала перший приз», – зізнається дівчина.

Пан Осташкевич називає зняття цього епізоду з ефіру не інакше як цензурою. За його словами, коли почалось цензурування, рейтинги проекту зросли, але потім керівництво каналу змінило часові слоти – це була реакція на застереження Нацради. «Я не розумію, чому секс – це погано. Колись я був присутнім на трансляції сербської адаптації “Big Brother”. Я став свідком такої ситуації: сербська учасниця, яка мала чоловіка і дітей, під час проекту зайнялася сексом з хорватом. Уявіть, із хорватом! Її чоловік поїхав глуздом, потім лікувався, всі були приголомшені. Піар-служба “Big Brother” написала велику статтю під назвою «Хорватія:Сербія – 2:0», тому що вони зробили це двічі», – ділиться досвідом він. Генеральний продюсер зізнався, що організатори не продумали, як реагувати на такі кризові ситуації, і це теж їхній великий прорахунок. Варто додати, що часові слоти “Big Brother” змінювалися тричі. Пан Осташкевич переконаний, що це дуже вдарило по рейтингам проекту: «Хоча “Big Brother” має високий Unique Selling Point, в Україні його неправильно поставили. Про що тут говорити, якщо нам тричі змінювали часові слоти».

Після перевірок Наацради та зміни часових слотів, організатори скликали прес-конференцію та анонсували цілодобову трансляцію 24/7 на сайті проекту. Втім, кількість онлайн-глядачів, за нашими спостереженнями, не перевищувала 300-400 осіб. Іще меншою була активність інтернет-користувачів на Youtube-каналі проекту. Отже, мультимедійність ХХІ століття, яку започаткували західні адаптації проекту, використовуючи, щонайменше, чотири типи медіа, не спрацювала в Україні.

 Реаліті-програми формують значну частину прайм-таймового часу ефірних сіток на багатьох українських телеканалах. Почавши дослідження з різкого контрасту надзвичайної світової популярності реаліті-шоу “Big Brother” та низьких рейтингів шоу в Україні, а також ґрунтуючись на результатах проведених глибинних інтерв’ю та фокус-груп, ми дійшли висновків, що в процесі адаптації проекту організатори припустилися численних помилок та стикнулися з критичними ситуаціями в умовах українського телевізійного ринку.

 Представники обох фокус-груп прийшли до висновку, що реаліті-шоу “Big Brother” не має кінцевої мети, адже його учасники беруть участь у проекті лише заради власного збагачення та слави, але за цю славу вони не здатні відплатити глядачеві демонстрацією своїх надзвичайних здібностей, таланту чи унікальністю свого характеру та непересічністю мислення.

Але дослідження мотивації учасників реаліті-шоу та сподівань і очікувань глядачів дає привід для дискусії щодо того, на які зміни чекає українське телебачення після виборів? Гострота передвиборчої кампанії потребує від глядачів бути дуже уважними, щоб не стати співучасниками розважального вбивства на екрані.

Публікація написана в рамках проекту “Майстерні громадської критики”
Финансова підтримка проекту: Фонд розвитку українських ЗМІ, Посольства США в Україні

Comments are closed.