Стислість, зрозумілість, фактаж: секрети якісної інфографіки
Дар’я Шабаниця
Опубліковано: 12-07-2019
Розділи: Стандарти якісної журналістики.
0
Люди сприймають візуальну інформацію краще, ніж текстову, адже наш мозок обробляє зображення набагато швидше. Тому не дивно, що сучасну журналістику важко уявити без графічного дизайну. Візуальний спосіб подачі інформації та інфографіка як один з її видів стають дедалі популярнішими. Попит на них зростає: матеріали у ЗМІ, які містять схеми, переглядають набагато частіше. Отож є непоганий привід вчитися їх створювати.
Зараз в Інтернеті багато ресурсів, які пропонують вам готові шаблони для створення інфографіки («Piktochart», «Easel.ly», «Infogr.am», «Canva»), але не всі вони зможуть до останньої деталі відтворити ваш творчий задум. Як створити власну оригінальну інфографіку, щоб вона була змістовною, корисною та привабливою? Тут варто керуватися такими принципами:
Зрозумілість
Будь-яка інфографіка створена для того, щоб полегшити засвоєння інформації та наглядно відтворити ідею матеріалу. Одного погляду на схему має бути достатньо, щоб зрозуміти сутність описуваної проблеми чи явища. Вичурна, надмірно барвиста схема не зможе виконати свою функцію. Варто пам’ятати, що ми – журналісти, а не художники, а інфографіка – це графічне інформаційне повідомлення, а не сюрреалістична картина. Незрозумілою схему можуть зробити надмірна кількість текстових пояснень або позначок, зайві ілюстрації, складність та непослідовність форм, відхилення від теми тощо. Максимально спрощуйте матеріал, з яким працюєте.
Приклад невдалої інфографіки. Джерело: dailyinfographic.com
Стислість
В інфографіці немає місця розлогим текстовим абзацам та зайвим подробицям. Навіть велику статтю можна вміло стиснути та візуалізувати в схему. Максимально конкретизуйте ідеї, які хочете відобразити, та знайдіть їм вдале місце.
Для прикладу порівняємо два способи подачі однієї інформації на сайті «ТСН». У матеріалі йдеться про наслідки пожежі в соборі Паризької Богоматері. У статті читаємо: «За словами представника Нотр-Даму Лорана Прадеса, видимі пошкодження внаслідок пожежі отримав лише один архітектурний об’єкт – головний вівтар храму. Його частково пошкоджено, оскільки на нього впав згорілий шпиль з трьома дзвонами. Також у вогні згоріла стеля, виготовлена з дуба ХІІ-ХІІІ століття. Всі інші реліквії: стели XVIII століття, пієти, фрески, каплиці і 600-річний Великий Орган – залишилися у порядку».
На інфографіці це відображено лише назвами пам’яток, зображення яких підсвічуються червоним кольором, якщо частини будівлі були зруйновані, або зеленим, якщо залишилися неушкодженими. Таким чином цілий абзац тексту був вдало скорочений до декількох ключових назв.
Джерело: tsn.ua
Фактаж
Надійною основою для інфографіки є фактаж: відсотки, дати і числа. Коли ми візуалізуємо їх, то показники стають зрозумілішими. Простежимо це на прикладі інфографіки «ТСН» про результати дворічного безвізового режиму. Свої підрахунки вони опублікували двома способами. Уривок з текстового виглядає так: «Найбільша кількість українців – понад 1 млн осіб – перетнули кордон із Польщею. Також для українців були активними ділянки кордону з Угорщиною та Румунією, де перетин кордону по безвізовому режиму склав понад 350 тисяч та більше 245 тисяч осіб відповідно. Близько 226 тисяч осіб перетнули кордон зі Словаччиною». Візуальний спосіб вийшов набагато простішим. Це карта, де кожний спільний кордон підписано відповідним числом тих, що його перетнули.
Джерело: tsn.ua
Якщо ви досліджуєте зміни якогось явища (зріст, падіння), або хочете підкреслити їх відсутність, відобразіть це на динамічній інфографіці. Використовуйте координатні прямі, аналізуйте залежність різних величин та будуйте криві. Лінії на таких графіках допомагають наглядно й швидко простежити результати минулого і майбутні перспективи.
Динамічна інфографіка. Джерело: volynnews.com
Кольорова гамма
Кольори мають таку силу, про яку деякі глядачі навіть не здогадуються. Вони стійко асоціюються з брендами та компаніями: червоний з «Coca-Cola» та «Levi’s», жовтий з «McDonald’s» та «Nikon», зелений з «Android» та «Starbucks», синій з «Samsung» або «Facebook» тощо. В Україні силу кольорових асоціацій можна було простежити під час президентських виборів: прізвище кандидата на білборді було не обов’язковим, щоб зрозуміти, що лозунг на зеленому фоні стосується Володимира Зеленського, на ліловому – Петра Порошенка, на жовто-блакитному – Юлії Тимошенко.
Тому кольори в інфографіці мають не тільки гармонійно поєднуватися, але і викликати певні асоціації. Якщо ми, наприклад, робимо рейтинг українських пляжів, то варто використовувати літні морські кольори (синій, жовтий, зелений), експериментувати з їхньою прозорістю та інтенсивністю. Якщо тема стосується оцінки масштабу руйнувань після певної катастрофи, то, зазвичай, використовують темні кольори: чорний, бордовий, синій. Якщо сумніваєтеся, що вони будуть естетично виглядати разом, перевірте це у палітрах сумісності кольорів, які можна легко знайти в інтернеті.
Тьмяні кольори на інфографіці про забруднення довкілля нафтою. Джерело: visme.co
Вдале поєднання кольорів. Джерело: storyblocks.com
Позначки
Влучні позначки зручні не тільки тому, що полегшують сприйняття схеми. Вони також допомагають забрати зайвий текст. Якщо ми говоримо про «Apple», можемо впевнено використати їхній логотип – надкушене яблуко, якщо про медицину – шприц, про спорт – футбольний м’яч, про гроші – символ валюти тощо. При виборі позначок керуйтеся тільки стійкими асоціаціями, щоб уникнути непорозумінь. Не варто використовувати такі розмиті за значенням символи, як, наприклад, чоловік в костюмі (це може бути і банкір, і політик, і офісний робітник). Будь-які позначки можна знайти в Інтернеті на прозорому фоні (так ви полегшуєте собі подальшу роботу з ними). Якщо виникають проблеми з пошуком, спробуйте гуглити англійською мовою.
Позначки в інфографіці. Джерело: vesti-ukr.com
Естетичність
Врешті-решт ваша інфографіка має вийти гарною та привабливою. Перевірте найменшу рисочку та контур: все має бути ідеально. А головне –має подобатися вам.
Приклади естетичних інфографік. Джерело: freepik.com
Якщо керуватися цими основними принципами, то інфографіка вийде вдалою та стане хорошим доповненням до вашого матеріалу. Отож необхідно вчитися працювати з різними програмами, експериментувати з шаблонами, аналізувати вже створені схеми, практикувати свої навички, і тоді кожна наступна ваша інфографіка буде кращою за попередню.
Дар’я Шабаниця, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка