Допомога чи перешкода: як іноземні ЗМІ грають на користь російської пропаганди

Марія Сікора

Опубліковано: 03-02-2023

Розділи: За що критикують медіа?, Маніпуляція, пропаганда.

0

Вже 11 місяців як світ сколихнула трагедія, а у російсько-українська війна фігурує у топ-темах світових медіа. Події в Україні зачепили не лише дві країни, а й всю світову економіку, тож за їхнім розвитком стежить весь світ. Найвпливовіші медіа виділили окремі розділи для новин про війну. Щоденно беруть інтерв‘ю в українських політиків та постять їхні авторські колонки на своїх сайтах.

Іноземні журналісти, ризикуючи своїм життям, відвідують найгарячіші точки, допомагаючи Україні на інформаційному фронті. Та водночас навіть найавторитетніші зарубіжні медіа подекуди можуть несвідомо допомагати ворогу: вживати хибні твердження, сумнівні визначення або ж не перевіряти точність опублікованої новини. Розберемо детальніше на прикладах.

І почнемо з британської інформагенції “Reuters”, однієї з найбільших та найвпливовіших у світі. Лише за грудень кількість відвідувань сайту сягає 88,9 млн, а за інші місяці показники є значно вищими. Окрім цього сотні міжнародних медіа довіряють “Reuters” та репостять їхні новини, не перевіряючи: адже це подає Reuters!

Медіа “The Fix” провело дослідження щодо діяльності Reuters та навело приклади фейкової інформації в їхніх матеріалах про війну в Україні.

У матеріалі йдеться про те, що на початку війни, інформагентство співпрацювало з російським TASS, який часто транслює пропагандистські погляди. Після скандалу Reuters заявили, що припиняють співпрацю, проте це не завадило їм і надалі відкрито посилатись на сумнівні джерела у своїх матеріалах.

Одним із яскравих прикладів є стаття, опублікована 30 травня 2022 року, яка мала назву «Промосковська Херсонщина починає експортувати зерно в Росію — TASS», яку в той же день змінили на «Підконтрольна Росії Херсонська область України починає експорт зерна до Росії — TASS». Та суть не змінилась, адже в матеріалі не згадується про те, що Росія примусово вивозить зерно з підконтрольних територій.

The Fix наводять приклади ще 10 матеріалів на сайті в яких вжито неправдиві формулювання: «експортоване зерно» та «території, які підтримує Росія»,  «які підтримує Москва». Такі заголовки формують уявлення, буцімто Росія не агресор, а помічник в цій «громадянській війні».

Наступним прикладом є французька інформаційна агенція AFP News Agency, яка у своїй публікації у твіттері назвала сепаратистами жителів самопроголошених ЛНР та ДНР. Цю тезу одразу ж підхопили солідні видання, зокрема AlArabia, а французьке Le Monde та німецьке Deutsche Welle перефразували це у «проросійських повстанців».

Внаслідок цього іноземна авдиторія, яка не заглиблюється у суть російсько-української війни та її причин може подумати, що це просто громадянська війна, адже про підпорядкованість цих угрупувань Росії мова не йде.

Ще одним маніпулятивним наративом, який іще з 2014 року активно нав’язує іноземним медіа Росія є «неонацистський полк «Азов». Багато зарубіжних видань під впливом російської пропаганди називали «Азов» неофіційною воєнною організацією, неонацистами, фашистами, праворадикалами, екстремістами тощо. Свого часу у США навіть хотіли визнати «Азов» іноземною терористичною організацією, але до цього, на щастя, не дійшло.

Читаючи такі новини, люди не розуміють, що «Азов» є офіційною організацією – спершу він існував як батальйон патрульної служби міліції особливого призначення МВС, а згодом у складі Нацгвардії.

Найвідомішими прикладами таких матеріалів є стаття The Guardian (2018), матеріал The Week (2018), стаття  у Times (2021) та в The Times (2022). Всі ці матеріали лише допомагають цеглинка за цеглинкою будувати російську пропагандистську реальність.

Це лише декілька прикладів найвідоміших видань, проте Європейська обсерваторія цифрових медіа, починаючи з березня 2022 року робить тижневі підсумки, в яких висвітлює усі фейки про Україну, що були опубліковані за цей період різними виданнями.

Найпоширенішими наративами є:

  • Підрив іміджу українців: українці зловживають гуманітарною допомогою, продають зброю, отриману від інших країн, біженці обманюють систему соціальної підтримки.
  • Дискредитація особи Зеленського: він є нацистом, корумпованим, брехуном та він спонукає світ до ядерної ескалації.
  • Іноземні медіа, які відверто та багато пишуть про війну — насправді ще більше розпалюють її.
  • Перебільшення підтримки Росії: її підтримують могутні військові та політичні союзники і їх багато.

З огляду все це бачимо, що Росія веде активну боротьбу не лише на воєнному фронті, а й на інформаційному, просуваючи свої сенси у світові медіа. Тож для нас є ще чимало роботи у співпраці з іноземними медіа для розвіювання російської маніпуляції в інфопросторі.

Марія Сікора, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.