«Поради для господинь»: чому українські медіа досі підтримують гендерні стереотипи?

Анастасія Макаренко

Опубліковано: 02-08-2023

Розділи: Еротизація та сексизм, За що критикують медіа?.

0

Проблема гендерної рівності залишається актуальною. Найбільш вразливою статтю у журналістських матеріалах є жінки.  Коріння проблеми здебільшого криється в орієнтації на аудиторію. Попри запевнення редакцій, що вони орієнтуються насамперед на молоде покоління, публікації на гендерну тематику виглядають здебільшого так, наче розраховані на людей старшого віку та консервативних поглядів. Ну і звісно сприяє стереотипізації світогляд самих авторів публікацій. Варто додати, що крім “основних” двох гендерів – чоловік та жінка, існує від 46 до 78, але деякі ЗМІ надалі роблять акцент лише на «традиційних». Розглянемо найбільш поширені гендерні стереотипи в українських медіа.

  • Між поняттями «гендер» і «стать» є суттєва відмінність: поняття стать означає поділ людей за статевими біологічними ознаками —  чоловіка та жінку, натомість гендер говорить про соціально закріплені ролі у суспільстві на основі поведінки, характерної для певної статі.
  • 8 січня 2022 року в Україні набрав чинності Закон від 10 вересня 2021 року №1750-IX «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі» (цитата). По суті, працює закон вибірково, оскільки на практиці й досі стикаємось з різними формами дискримінації: сексизм, ейджизм, лукізм (за зовнішнім виглядом), об’єктивізація, фейсизм (акцентування уваги в кадрі на різних частинах тіла: чоловік — голова, жінка — ноги), мачизм (домінування чоловіка над жінкою). І медіа, як регулятивний орган суспільної думки, має запобігати, а не просувати дискримінаційні наративи.

УНІАНLite осередок стереотипів

УНІАН не бореться зі стереотипами, нав’язаними суспільством, а активно їх просуває. Сторінку сайту зроблено в рожевих «жіночих» тонах, рубрики відповідні: зірки, астрологія, мода, кулінарія тощо. На фото публікацій переважають жінки, що одразу орієнтує на кого розрахований контент.

Видання сприяє створенню образу «ідеальної сучасної жінки». Серед публікацій бачимо матеріали, де підказують, як правильно одягатися, фарбуватися. Людей змушують підлаштовуватися під застарілі стандарти.

Рубрика «Мода»:

Це заборонено носити в спеку: правила підбору гардероба на літо

 6 речей, які допоможуть створити образ стильної європейки (фото)

(Без цього нікуди, якщо ви хочете мати крутий і сучасний вигляд.)

 Забудьте про “апельсинову шкірку”: розкрито ефективний метод боротьби з целюлітом

  • “Нас всіх виростили на думці, що в Україні найгарніші жінки, що треба автоматично бути дуже вимогливою до себе, гарно вдягатися та картати себе через кожен набраний кілограм – інакше не відповідатимемо заданому критерію. А потім ми ж самі бідкаємося в соцмережах, що той чи інший президент називає нас брендом”. (Оксана Шамонова. Українська правда)

Рубрика «Здоров’я». Мала би бути універсальною для всіх, незалежно від статі, адже стосується кожної людини. Але на фото ми знову бачимо жінок. Звична практика згадувати усталений стереотип, що у випадку хвороби членів родини, лікувати має саме вона.

Якщо у пошуковому рядку вбити “господиня”, то побачимо перелік побутових порад. На думку редакторів, розрахованих саме на жінок.

 

Є також окрема рубрика «Стосунки», де журналісти УНІАН діляться порадами, не додаючи компетентної думки експертів, наприклад, сімейних психологів. Тобто потенційно завдають шкоду читачам. У матеріалах нав’язують застарілі ролі, моделі поведінки, які нібито притаманні чоловікам і жінкам. Не враховують, що характер кожної людини індивідуальний і жодна з порад не є універсальною. Підіграють стереотипам, як у книзі «Чоловіки з Марса, жінки з Венери» авторства Джона Грея, мовляв ці дві статі «з різних планет».

Залишитеся старою дівою: як зрозуміти, що чоловік не збирається одружуватися

Жінки, досить це ховати!: від чого чоловіки насправді втрачають голову

ТСН — “Гламур і Леді”

 У рубрика “Гламур” викладають гороскопи та  повідомляють про новини зі світу шоу-бізнесу. Одразу зрозуміло, на яку аудиторію орієнтуються працівники медіа — за добу з 25 опублікованих матеріалів 18 були присвячені особистому життю відомих жінок. І тільки чотири — чоловікам.

У розділі «Здоров’я», як і в УНІАН, на сайті припускаються етичних помилок. Бачимо, що поради не універсальні, а значною мірою розраховані на жінок.  Також часто з’являються матеріали на тему схуднення, призначені явно не для чоловіків. Підтримують у суспільстві стереотип, що стрункість тіла дорівнює краса. Культура схуднення та поради, якими діляться здебільшого некомпетентні дієтологи, тільки шкодять здоров’ю.

Дієта “їж, як ведмідь”, яка дозволила схуднути на 63 кг

Що їсти, щоб не старіти: 10 антивікових продуктів, які допоможуть зберегти молодість

 Як схуднути на розмір за один день: 7 простих способів

У розділі «Краса» журналісти зневажливо ставляться до жінок старшого віку, а старіння сприймається як страшна хвороба, з якою треба боротися.

Розділ «Дім та діти» у рубриці Леді мав би теж стосуватися обох статей, або бути гендерно нейтральним. Але знову бачимо акцент на жінках і побутових та сімейних труднощах, які вони мають долати.

У травні Інститут масової інформації провів моніторинг, який показав, що у 36% медіа, які ввійшли до моніторингу, зафіксовано сексистські або дискримінаційні матеріали щодо жінок. Серед лідерів опинилися  ТСН (61% загальної кількості сексистських матеріалів), друге місце очолив “Телеграф” (12%), останні місця отримали УНІАН та  “Главред”  (6%), по 5% на сайтах “Обозреватель” та “Політека” (хоча під час минулих моніторингів цей сайт очолював антирейтинг). Поодинокі випадки на сайтах “24 канал”, “Апостроф” та “Главком”.

У сучасному суспільстві зникають відмінності соціальних ролей між жінками і чоловіками. Відмінності зводяться до фізіологічних особливостей та особистих. Підтримувати стереотипи та поширювати їх — робити великий крок назад у часи, коли шкідливі та принизливі гендерні ролі укріплювались у свідомості громадян. Зокрема й сексизм, як і будь-які інші форми дискримінації, живиться стереотипами. І саме медіа мали би розвінчувати міфи та упередження, що все в цьому світі розподілене між двома гендерами.

Анастасія Макаренко, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.