“Путін помер вже вчора” або “Війна закінчиться через два дні”: для чого медіа використовують клікбейт і як його розпізнати

Наталія Каплун

Опубліковано: 02-11-2023

Розділи: Агресія і тривога, За що критикують медіа?.

0

Клікбейтні заголовки, фейкові новини та рожеві окуляри – все, що під час війни пропонують недобросовісні журналісти.

“ПУТІН ПОМЕР: але це не точно. В Росії поховали тирана: усі подробиці”

“Таке зарево! Як бахнуло! Повилітало все! На Хмельниччині наче після ядерного вибуху!”

“Військовий аналітик розповів, що Росія зробить з Україною у разі перемоги”

Це лише три заголовки новин відомого новинного порталу “ТСН” за 28.10, розташовані на головній сторінці. Якщо вам не терпиться перейти хоча б на одну з новин – вітаю, ви попалися на клікбейт. На жаль, багато медіа не нехтують використовувати клікбейти і зараз. Що це і чому нам варто критично сприймати те, що бачимо в мережі – читайте нижче.

Клікбейт

Це той самий заголовок, що лякає/зацікавлює/дратує так сильно, що ви навряд чи помітите, що вже натиснули мишкою і прочитали статтю з клікбейтним заголовком. Багато медіа використовують клікбейти для того, щоб підняти рейтинги своєї статті та змусити вас її прочитати. Проте, варто розуміти, що за клікбейтом найчастіше ховається або повноцінна “вода” – стаття без жодного контексту та відповіді на інформацію в заголовку, або ж стаття, яка буквально не відповідає вашим очікуванням після прочитання заголовку.

Чим шкодить?

Уявіть, ви житель Хмельниччини, що поїхав до Києва у відрядження, залишивши сім’ю у відносній безпеці. Зранку прокидаєтеся, збираєтеся на роботу і читаючи новини потрапляєте на такий заголовок: “Таке зарево! Як бахнуло! Повилітало все! На Хмельниччині наче після ядерного вибуху!”. Як людині, якій не з книжок відомо, що таке війна – якою була б ваша реакція? Ймовірно, найперше, що б ви зробили – у паніці зателефонували рідним, щоб дізнатися, чи усі живі. На що отримали б відповідь, що так, вибух дійсно був серйозним, так, є більше 30-ти постраждалих, але загиблих немає, усім надається медична допомога і ваші рідні в безпеці. Навряд чи після ядерного вибуху (як вказано в заголовку), хтось взагалі відповів би на дзвінок.

Потрібно розуміти, що такі заголовки створюють емоційний тиск та провокують стрес, особливо під час воєнного стану.

До речі, клікбейтними бувають не лише заголовки, а й зображення. Наприклад, знову ж таки “ТСН” на новину з заголовком “Що чекає на Україну взимку: ситуація на фронті, атаки по енергетиці та ймовірні блекаути” додали ось таке головне зображення:

Здавалося б, заголовок не має на меті змусити вас хвилюватися та переходити за посиланням. А зображення?

Якими ще почуттями маніпулюють медіа за допомогою клікбейтів

Зокрема, злістю, страхами та найголовніше – надією. Різноманітні “передбачення” астрологів та мольфарів про смерть Путіна та закінчення війни, аналізи контрнаступу від “експертів”, заяви про припинення підтримки від ЄС та депортацію усіх біженців – усе це якщо й має частину правдивої інформації, то в більшості – банально не відповідає інформації з заголовку.

Як не повестися на черговий клікбейт

Насамперед, читати перевірені видання. Критично сприймати усю інформацію, яку ви отримуєте з новинних порталів. Звичайно, розвал росії та смерть путіна – це те, чого ми усі давно чекаємо, проте потрібно шукати надійне джерело підтвердження такої шокуючої інформації.
Якщо джерела підтвердження інформації немає, або ж воно сумнівне – чи варто вірити цим новинам.

Не менш важливо орієнтуватися на слова в заголовку. Якщо заголовок містить слова  “ШОК”, “ТЕРМІНОВО”, гіперболізовані прикметники та великі літери – це клікбейт.

Іноді, в репортажах на YouTube та інших соцмережах, можна помітити нав’язливі заклики поділитися інформацією з друзями (часто навіть до подачі матеріалу) – це також клікбейт.

Новинні портали, що користуються довірою читачів існують не перший рік і мотивація їх цілком зрозуміла. І астрологи, і експерти можуть обіцяти  і розвал росії, і перемогу через два тижні – для них це не складно. Проте, звичайному читачеві оговтатися від розчарування може бути складно. Тому варто опиратися на перевірені новини, виважено аналізувати заголовки та усіма доступними засобами наближати нашу перемогу. Адже лише завдяки згуртованій та спільній боротьбі ми зможемо прочитати омріяні новини без жодного клікбейту.

Наталія Каплун, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.