Рекламодавці чи ляльковики: чим підкуповує сучасна реклама?

Дар’я Сенишин

Опубліковано: 03-08-2020

Розділи: За що критикують медіа?, Реклама.

0

Рекламний ринок шукає дедалі ефективніші стратегії боротьби за створення популярного продукту для широкої аудиторії та захоплення її уваги. Час від часу, ми потрапляємо на гачок медійних агенцій, самі не підозрюючи про це, адже там усе набагато глибше та складніше, ніж можна побачити на перший погляд. То ж на що готові рекламні агенства, аби хоча б декілька секунд засвітитися на телебаченні та «втелющити» нам потрібний продукт? Чим нас намагаються «підкупити»?

Творчі агенції створюють рекламу заради того, щоб переконати споживача, що саме цей продукт потрібен йому вже і зараз. Завдяки правильному поширенню інформації, у наших домівках нерідко з’являються товари, які, можливо, ми не планували купувати, але зацікавилися ними завдяки рекламному впливу. Які ж інструменти використовують рекламотворці, аби підійти якомога ближче до наших слабких місць.

  • Реклама походить від латинського слова «reclamare», що означає – повторно вигукувати або гукати раз-у-раз. Аби привернути увагу споживачів, реклама має не тільки запам’ятатися з першого разу своєю ексклюзивністю та яскравістю, а й регулярно виринати перед очима. Багато хто може згадати конкретні рекламні ролики, які демонструвало телебачення десятки років тому, адже впродовж певного часу вони були для когось «заїждженою платівкою». Такий спосіб роботи залишається незмінним і актуальним, як і візуально-слухове сприйняття людини тої чи іншої інформації.

Фокус на поколінні Z, тінейджерські сленги та вислови

«У метро днюха, ми гарнюхи…» – яскравий приклад гіперболізації сучасного спілкування підлітків. У цій рекламі присутні елементи абсурду, слова іноземного походження, неологізми. Плюси – орієнтація на молоду аудиторію. Мінуси – дещо тривіальне представлення продукції, старшому поколінню може бути абсолютно незрозумілим зміст повідомлення. Схожа реклама може викликати резонансні враження й бути дієвою лише у вузьких сферах громадськості.

Джерело: скріншот з відео

«Гаджет на будь-який баджет» – схожа історія реклами, у якій автори покликаються на вінтажну ностальгію 90-х, вислови, на кшталт «просто тупо всі» та ефект «надокучливої мухи», де за 30 секунд ролику слово «смартфони» використовується аж шість разів. Такі методи досягнення аудиторії скеровані, насамперед, на людей, у яких їх звичні слова-паразити будуть спричиняти пряму асоціацію із тим продуктом, який рекламують у медіа.

«Чоловіки – мужні, жінки – ніжні»

Усі ми колись бачили рекламні ролики продукції «Old Spice», де головним героєм є Террі Крюз – темношкірий чоловік із спортивною тілобудовою, якого ототожнюють з ідеалом зрілості та сили. Об’єктом реклами є засоби догляду за тілом, а головна мета роликів – переконати певну аудиторію, на яку орієнтується компанія, що саме їхній продукт може підтримати у чоловікові його мужність та привабливість. Чим більший рівень тестостерону у тій чи іншій рекламі, тим більше чоловіків, стоячи біля великого різноманіття товарів, оберуть саме дезодорант фірми «Old Spice», наприклад.

Джерело: https://joesdaily.com

Схожий принцип застосовують і в популяризації продукції для жінок, де головний фокус спрямовано на жіночу вроду та спокусливість. Як приклад – рекламний ролик від бренду «Maybelline», що зображує відомих американських моделей, які окреслюють помаду як спосіб досягнення сміливості, спокусливості та неординарності.

Емоційне сприйняття та чутливість

Соціальні ролики зазвичай не рекламують матеріальні блага, але намагаються донести до аудиторії певну думку та ідею. «П’яний за кермом – вбивця» або «Дитинство без майбутнього» – приклад соціальної реклами, яка закликає людей бути відповідальними водіями і не сідати за кермо у нетверезому вигляді. Творці цього відео спрямовують свою увагу на досягненні суспільно-корисних цілей через емоційне сприйняття, почуття провини та жалю до дитини, яка загинула внаслідок автокатастрофи. Дитячий голос за кадром та фраза «моє життя закінчилося надто рано і я не зможу ніколи більше відчути обійми моїх батьків» є потужним методом профілактики негативних проявів поведінки та виконує виховну функцію.

Джерело: скріншот з відео

Еротика, пристрасть та фривольні жарти

Нерідко рекламним ходом може бути натиск на зацікавлення людини неоднозначними натяками та суперечливими мізансценами, як, наприклад, реклама солодощів M&Ms «Любий, це не те, що ти подумав». У ній розкривається сцена, коли чоловік звинувачує свою жінку у зраді із шоколадною цукеркою, у той час, як вона намагається спростувати його хвилювання. Однозначно, рекламотворці, створюючи цей ролик, розраховували на різну вікову категорію аудиторії – починаючи від дітей, яких приваблює анімована цукерка з людськими частинами тіла, закінчуючи дорослими, які розуміють двозначність та іронію цієї реклами. На жаль, практично ідентичні сюжети неодноразово з’являються на телебаченні із різною продукцією, тому інколи здається, що у сценаристів бракує фантазії, аби придумати щось інше. Для порівняння, ми зможемо побачити дві схожі ідеї реклами різної продукції тут і тут.

Джерело: скріншот з відео

Без сумнівів, у всіх видах комерційної реклами є вдалі та невдалі візуальні історії. Щодо популяризації засобів контрацепції виникає схожа історія. Українська реклама презервативів «Dolphi» відзначається почуттям гумору, однак, мабуть, не у найкращому світлі. Головним героєм відеороликів є хлопець, який різними шляхами намагається привернути до себе увагу дівчат, проте кожного разу дістає від них лише ляпаса. «Але з Dolphi усе вийде» – вийде пропагувати нерозбірливий або нетрадиційний секс, вульгарне та неналежне ставлення до жінки та сексистські жарти. На противагу, українська реклама презервативів «Durex Dual Extase» є класичним прикладом якісної медіапродукції, яка чітко та лаконічно передає головний зміст повідомлення та є легкою для сприйняття аудиторії без зайвої провокації.

Джерело: скріншот з відео

Рекламний ролик – це невеликий світ, у якому певний продукт чи товар є головним персонажем. За своїм оздобленням та прикрасами цей об’єкт не повинен витіснятися та губитися, а навпаки – запам’ятатися глядачеві та переконати аудиторію, що саме він їй потрібен. Якість рекламного ходу залежить від того, чи людина взагалі пам’ятає, про що саме йшлось у ролику або який продукт їй намагаються запропонувати.

Дар’я Сенишин, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.