ТікТок як зброя російської пропаганди або як блогери популяризують російську культуру через тренди
Яна Дуран
Опубліковано: 08-01-2024
Розділи: За що критикують медіа?, Маніпуляція, пропаганда.
0
Сучасний світ зазнає трансформацій під впливом технологічного прогресу, тому соціальні мережі стають не тільки платформами для самовираження, а й полем битви для різних культурних впливів. Зокрема, для росії культура стала важливим інструментом впливу як на українських теренах, так і на міжнародній арені. Відтак, українські інтелектуали стверджують, що для України російська культура є бомбою уповільненої дії.
Спостерігаючи за активністю російських акаунтів у соціальних мережах, можна відзначити вишукану кампанію з підтримки власної культури. Комедійні скетчі з ностальгією за дитинством чи ролики на фоні Червоної площі набирають чимало переглядів у ТікТок.
Однак іноземні блогери також популяризують російську культуру попри повномасштабну війну в Україні. Наприклад, у листопаді 2023 року пісня російської співачки Каті Лель “Мой мармеладный” 2004 року потрапила в топ-3 чарту “50 вірусних трендів” (Viral 50) у Spotify, куди розміщують композиції, що швидше за інших стають популярними.
Молоді дівчата й хлопці в хутряних шапках і шубах знімають короткі відео під цю пісню в ТікТок та Інстаграм, щоб повторити так звану “слов’янську естетику” (з англ. “slavic aesthetic”). Водночас росіяни намагаються розповісти світу, як стати тою самою слов’янською дівчиною завдяки макіяжу, стилю й манерам. Проте проблема полягає в тому, що під “слов’янською” культурою більшість блогерів мають на увазі саме російську, тоді як інші підхоплюють тренд, не розібравшись у його витоках. Деякі лідери думок навіть вихваляються тим, що мають російське чи слов’янське коріння або ж роблять цей факт своїм позиціонуванням у соціальних мережах.
До того ж, донька голлівудської акторки, що має українське коріння, Міли Йовович теж підтримала тренд. На ТікТок-сторінці дівчини понад 800 тисяч підписників, а в коментарях під роликом фанати висловлюють захоплення, тоді як росіяни просять позначити авторку пісні.
За даними ТікТок, під цей тренд станом на початок грудня 2023 опубліковано понад 1,4 мільйона відео.
Нагадаємо, досвід музичної індустрії показав, що тренди в ТікТок можуть впливати навіть на результати престижної премії “Греммі”, яка є доволі консервативною й звертається до дорослої авдиторії, оскільки суперхіти з цієї платформи неодноразово перемагали в різних номінаціях.
Як відомо, алгоритми соціальних мереж активно просувають той контент, що викликає найбільше реакцій. Так, кожен користувач платформи впливає на те, що стає популярним серед суспільства. Ба більше, за інформацією Forbes, співробітники TikTok регулярно втручаються в роботу алгоритмів, активно вручну підсилюючи поширення певних відео у цій соцмережі, щоб урізноманітнити контент і представити авдиторії нових авторів. Цей процес всередині компанії отримав назву “нагрівання”( з англ. “heating).
У такий спосіб росіяни романтизують свою культуру, популяризуючи її серед іноземців. Своєю чергою іноземні користувачі виправдовують це, мовляв “війну почала російська влада” й “культура поза політикою”.
Звичайно, деякі українські користувачі спробували протидіяти цьому тренду, поширюючи альтернативні відео, в яких показують жахливі кадри війни з написом “російська естетика”.
До речі, “Мой мармеладный” – не перша пісня в соціальних мережах, що глобально поширювала російську культуру, тому що наприкінці 2020 року знаменитий хіт Boney M. “Rasputin” про російського історичного персонажа Григорія Распутіна раптово набув популярності в ТікТок. Під цю пісню іноземні блогери виконували вірусний танець з гри “Just dance” з елементами козачка, тому в соціальній мережі було записано близько трьох мільйонів таких відео.
Проте, здавалося б, невинна популяризація може призводити до створення сприятливого клімату для сприйняття російської політики. Використання культурних стереотипів може стати інструментом для впливу на громадську думку і навіть формування певного погляду на події в політиці.
За інформацією Inews, орієнтація російської пропаганди на молодь не є абсолютно новою концепцією, оскільки в перші дні та тижні повномасштабного вторгнення в Україну прокремлівські пісні теж заполонили вищезгадану соціальну мережу.
Щобільше, вплив російської культури можемо спостерігати й в українському інфопросторі навіть сьогодні. Так, цей тренд не оминув деяких українців, які зняли свої ролики й зібрали мільйони переглядів, використовуючи пісню російської виконавиці.
Втім, український інтернет-простір з початку війни таки змінився. Згідно з даними соціологічного дослідження “Культурні практики населення України в умовах війни”, тільки 62% українців відмовилися від повного споживання контенту російською мовою. Як наслідок, у період активних бойових дій українська молодь виявляє інтерес до виробленого в росії на державні кошти серіалу, який романтизує епоху пізнього радянського союзу, криміналу й культуру насильства. А саундтрек серіалу “Слова пацана” “Пыяла” гурту “Аигел” потрапляє на перше місце чарту Top-100 Ukraine на Apple Music.
Своїй популярності серіал завдячує саме соціальним мережам, зокрема ТікТок. Користувачі активно обговорювали чи критикували серіал, поширювали кадри, культові фрази й музику з “Слова пацана”, у такий спосіб ще більше популяризуючи його. Ось як відгукуються українці стосовно продукту країни-агресора в коментарях у ТікТок:
Яке рішення?
Отже, платформа ТікТок стала додатковим місцем для розповсюдження нативної російської пропаганди в сучасному інтернет-просторі. Музика відіграє важливу роль у формуванні образу російської культури в очах глобальної аудиторії. І це проблема для українців.
На сайті президента України громадяни неодноразово створювали петиції для заборони ТікТок в нашій державі через поширення російських наративів, проте жодна з них не зібрала потрібну кількість підписів.
Так, якщо ми не можемо контролювати світові тренди, що ширяться мережею, то хоча б повинні бути пильними щодо контенту, який потрапляє в наш інформаційний простір, постійно фільтруючи його. До прикладу, в налаштуваннях облікового запису ТікТок користувачі можуть обрати мову, виключно якою будуть бачити контент у своїх рекомендаціях.
До того ж, українці повинні позбутися комплексу меншовартості й викорінити наратив про вищість російської культури, відтак запроваджувати й поширювати власні тренди, популяризуючи українське у світовому медіапросторі.
Також, задля інформаційної гігієни важливо впровадити освітні програми та цікаві проєкти, що будуть спрямовані на розвиток критичного мислення й медіаграмотності, зокрема серед української молоді.
Яна Дуран, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка