Жарти в журналістиці або як фейки сприймають всерйоз

Вікторія Гогой

Опубліковано: 21-02-2020

Розділи: За що критикують медіа?, Фальсифікація, містифікація.

0

В Україні та світі з’являється дедалі більше видань, які генерують жартівливі новини, звертаючи завдяки гумору увагу на низку важливих подій та проблем. Проте факт стрімкого поширення таких матеріалів у мережі та їхній передрук серйозними ЗМІ викриває низку прогалин в роботі журналістів.

Історія «стьобу» в журналістиці бере свій початок у 1988 році разом з появою на світ сатиричного журналу The Onion, який став певним символом фейкових новин.

Згодом видання почало публікуватись і в Інтернеті, а в 2007 році їхній контент доповнився сатиричними аудіо та відео. Часто-густо вигадані новини The Onion сприймали всерйоз і передруковували десятки ЗМІ. Наприклад, навколо публікації “Harry Potter Books Spark Rise in Satanism Among Children” («Книги про Гаррі Поттера розпалюють вогонь сатанізму серед дітей») розгорівся справжній скандал.

На цю статтю посилалися Еллен Маккай, Барбара Міккелсон та інші, хто вважав, що книги про Гаррі Поттера «вербують» дітей у сатанізм; вони використовували прямі цитати з цього приводу для підтвердження своїх звинувачень.[185] [186]

Наразі в українській журналістиці є декілька великих «генераторів» фейкових новин. Одними з найпопулярніших сатиричних українських видань є  UAReview та Репортажист.

Вони висміюють ситуації із життя нашої країни та змушують подивитися на себе у дзеркало. Наприклад, на сторінках видання UAReview можна прочитати про те, як в ОРДЛО в шкільну програму з математики ввели вивчення формули Штайнмаєра або порадіти за Тома Круза, який отримав одну з головних ролей у серіалі «Свати».

Завдяки гумору такі видання вступили у боротьбу за якісну журналістику, намагаючись звернути увагу до серйозних проблем, а також підвищити медіаграмотність суспільства.

Проте, на жаль, багато українських медіа стають жертвами оперативності та у погоні за цікавинкою забувають про фактчекінг. Таким чином вигадана новина UaReview про те, що Петро Порошенко став співвласником «Дизель студії», купивши 30% акцій за 24,5 млн гривень сколихнула українське медійне середовище.

Усе фактологічне підґрунтя новини будується на псевдо-коментарі прес-секретаря екс-президента Святослава Цеголко, який «підтверджує» цю інформацію, та посиланні (яке не є активним!) на телеграм-канал головного редактора «Лівого берега» Соні Кошкіної. Згодом, коли популярне онлайн-видання «Хвиля» та декілька інших ЗМІ передрукували цю новину як реальну, сама журналістка на офіційному телеграм-каналі виклала обурливе повідомлення, в якому розкритикувала сатиричне видання UaReview, назвавши його «помойкой», та закликала українців перевіряти першоджерело.

Такі випадки, коли сатиричні новини сприймають всерйоз, доводять, що жарти в журналістиці потрібні. Адже сатиричні видання не лише веселять свою аудиторію, а й є лакмусовим папірцем для українських ЗМІ.

Вікторія Гогой, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка

Comments are closed.