Перспективи розвитку громадянської журналістики на прикладі україномовних інстаграм-блогерів
Ірина Ладика
Опубліковано: 18-04-2018
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Ґівевей, шаут, сторіс, SFS, флетлей – ці слова уже звичні для тих, хто користується Інстаграмом. З кожним днем таких людей стає усе більше. Багато хто намагається стати блогером на просторах цієї соцмережі.
Інстаграм став однією з платформ для розвитку громадянської журналістики. Раніше, щоб ділитися власними думками і розповідати про події у житті, заводили блог, зараз для цього створюють сторінку в Інстаграмі. У 2017 році він став другим у рейтингу соцмереж, які розвиваються найдинамічніше.
Український сегмент цієї соціальної мережі теж впевнено росте. Після заборони російських «ВКонтакте» та «Однокласники», у ній зареєструвалося 400 тисяч наших співвітчизників (протягом 1,5 місяців). Станом на серпень 2017 року українців у Інстаграмі було 6 мільйонів.
Кількість користувачів росте, тому і збільшується попит на україномовний контент. Люди із найрізноманітнішими вподобаннями можуть знайти тут щось цікаве для себе, адже у вітчизняному сегменті Інстаграму є багато блогерів, хоча не всі з них – україномовні. Сьогодні поговоримо про перспективи розвитку громадянської журналістики саме на прикладі останніх.
Мабуть, увесь український Інстаграм знає цю руду матусю. Їй 25, вона живе у Тернополі, є власницею кафе швидкого харчування «Tigerbox», де готують локшину. Має сина, якого теж знає практично увесь Інстаграм за хештегом #мійіванорестович. Її чоловік Орест також веде власну сторінку у цій соцмережі, і теж українською, але у нього набагато менше підписників (38,3 тисячі). Зараз у Тані 246 тисяч підписників, а минулого червня було близько 120. Вона першою з україномовних блогерів зібрала аудиторію у 100 тисяч читачів. Тематика блогу – материнство, подорожі, «трохи фешн».
Блогерка часто проводить ґівевеї, тобто розіграші, спільно з 1-2 спонсорами. Також рекламує товари, послуги, цікаві профілі у себе у сторіс. Іноді її читачі нарікають на рекламу, тому про неї блогерка попереджає в шапці профілю. Під постами з дискусійними темами нерідко виникають словесні баталії та перепалки, які можуть стосуватися харчування (Таня не їсть м’яса, але їсть рибу). Іноді блогерка блокує підписників, які висловлюють власну думку некоректно. Нещодавно Таня завела канал у Телеграмі, проте швидше це данина моді, а не потреба. Блогерка неодноразово говорила, що не знає, чим його наповнювати, останній запис – ще від 24 березня. Зараз на каналі майже 9 тисяч підписників.
Останньою тенденцією серед блогерів став пошук особистого асистента, який би «розгрібав» дірект, тобто переглядав повідомлення, які надсилають підписники, відсіював неконструктивні, а залишав пропозиції про співпрацю. І знову Таня Пренткович у цій справі стала першопрохідцем і першою створила сторінку «prentkovych_cooperation», взявши на роботу особистого асистента. Далі за її прикладом так зробило багато блогерів, які мають кількасот тисячну аудиторію. Також Таня часто їздить Україною і проводить лекції, присвячені просуванню в Інстаграмі.
Україномовна фешн-блогерка, яка пише про моду, стиль, тренди, а також про мандри й підготовку до весілля. Їй 23, вона теж живе у Тернополі й дружить з Танею Пренткович. Аліна – власниця шоуруму «Frendiy studio». Зараз у дівчини 202 тисячі підписників, хоча ще у червні 2016 було близько 70. Її наречений – Петро Заставний, ресторатор, також активно веде свій профіль в Інстаграм, з його дописів можна дізнатися багато цікавого про ресторанну справу.
Аліна намагається розвивати свою сторінку, зокрема прагне залучати іноземну аудиторію. Для цього вона починає свої пости з фрази англійською. Також дівчина хотіла записувати сторіс іноземною, щоб її могли зрозуміти іноземці. Коли вона запустила голосування на цю тему, то у ньому брали участь переважно україномовні й голосували «проти» англійської у сторіс. Блогерка часто проводить ґівевеї, активно рекламує бренди у сторіс. Часто вона запитує підписників у постах про ставлення до тих чи інших трендів, тому іноді у коментарях розгоряються суперечки. Аліна говорить, що сприймає будь-яку думку, яка висловлена коректно.
Блогерка має свій канал у Телеграмі – «Frendiy Style», у якому розгорнутіше розповідає про ті теми, які зачепила у постах, демонструє приклади (наприклад, взуття, манікюру, стилів одягу). На каналі трохи більше 11 тисяч підписників. Аліна теж має особистого асистента.
Саша Пустовіт – студентка-стоматолог, закінчує медичний, живе у Франківську, виховує сина Данила і чекає на другу дитину. Зараз у блогерки 262 тисячі підписників (хоча у червні минулого року було близько 70). У своєму блозі розповідає про мамські будні, догляд, косметику. Часто рекламує бренди, і в постах, і у сторіс. Її чоловік – Ігор Пустовіт, також активний інстаграмер, зараз у нього 135 тисяч підписників. Він теж веде свій профіль українською мовою. А ще має власний канал на Ютубі, де знімає переважно відео про життя своєї сім’ї.
Раніше у Саші у профілі були конфлікти у коментарях через те, що вона, наприклад, носить хутро. Дівчина з власними критиками не панькається і просто блокує їх. Вона часто говорить про те, що хоче, щоб її блог був місцем добра і позитиву.
Настя – 19-річна львів’янка, студентка. Зараз у дівчини 145 тисяч підписників. Свою популярність вона здобула завдяки вайнам – коротким смішним відео. Дівчина в одному з інтерв’ю розповіла, що розуміє, її ролики – це навіть не гумор, це – «жиза». У сторіс блогерка є такою ж веселою та комічною, не боїться показати себе смішною. У Насті є власний канал на Ютубі, де майже 13 тисяч підписників. Дівчина часто проводить розіграші, зокрема дуже популярні зараз розіграші останнього Айфону, рекламує сторінки у сторіс. У дівчини є особистий асистент.
Цих блогерок об’єднує те, що для них Інстаграм – не основне місце роботи, вони вчаться або ж мають власну справу, їхнє життя наповнене цікавими подіями, якими вони діляться у своєму профілі. Усі ці інстаграмерки неодноразово заявляли, що не прагнуть до якоїсь конкретної цифри підписників, вони ведуть свій блог та роблять фото, бо їм це подобається і приносить задоволення. Інстаграм став для них хобі, яке приносить також і дохід. Їхні інстаграм-профілі можна назвати проявом громадянської журналістики, адже вони висловлюються на важливі для багатьох теми перед широкою аудиторією, не бояться критики.
Ірина Ладика, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка
Ілюстрації: скріни Інстаграм