«Соцвідео» – тренд 2020 року в соціальних мережах українських ЗМІ
Єгор Васюхно
Опубліковано: 27-11-2020
Розділи: Нові технології медіа.
0
На офіційних сторінках у соціальних мережах низки українських ЗМІ цього року новим трендом стали короткі і часто новинні відеоролики. Цей формат на сторінках Facebook та Instagram зокрема використовують «Громадське телебачення», «UA:Перший» та українська редакція «Радіо Свобода». Журналісти називають такі ролики «соцвідео» — скорочено від «відео для соціальних мереж».
Звідки походить цей формат і чому ці відео потрапляють у ТОПи соцмереж?
Тренд на «соцвідео» українські ЗМІ підхопили із західних видань. Одним з найперших створювати короткі новинні ролики для соцмереж почало американське видання NowThis ще у 2013 році. Це медіа цікаве ще й тим, що до 2018 року існувало виключно на сторінках найпопулярніших соціальних мереж, без особистого вебсайту.
У листопаді 2013 на сайті газети The New York Times також з’явився розділ з новинними відео тривалістю 66 секунд. Проєкт назвали Times Minute, видання досі його підтримує. На відміну від усіх звичних «соцвідео», ролики від The New York Times не супроводжуються субтитрами. Тому їх треба слухати, щоб зрозуміти зміст.
У 2014 року розробники Facebook додали на сайті підтримку відео. Відтоді такий формат й почав стрімко набирати популярність. Від новинних сюжетів на телебаченні «соцвідео» відрізняються тим, що створені спеціально під особливі обмеження кожної окремої соцмережі. Середня тривалість одного такого відео у Facebook є не більшою за 5 хвилин, в Instagram — за 1 хвилину, або більше в додатку IGTV.
Формат «соцвідео» поєднує в собі особливості відеозамітки з телебачення та любительського розважального відео для соцмереж. Зазвичай такі відео монтують на основі повного телевізійного сюжету, вирізаючи лише найголовніші частини і накладаючи на кожен кадр доріжку з текстом. Часто такі ролики не мають звуку, всю інформацію користувач дізнається з зображених кадрів та накладеного тексту. Монтують їх найчастіше у формі квадрату, щоб користувачам було зручно дивитися контент на смартфонах.
Чому «соцвідео» потрапляють у ТОП?
У 2019 році агентство Reuters разом з Google, BBC News та іншими великими компаніями провели дослідження «Reuters Institute Digital News Report 2019», у якому описали головні тенденції та напрямки розвитку інформаційного світу. Частина цієї доповіді складалася з аналізу споживання відеоконтенту у соцмережах. Висновки цього дослідження пояснюють, чому користувачі дедалі частіше переглядають «соцвідео».
У дослідженні йдеться про те, що у 2019 році короткі «соцвідео» стали найпопулярнішим форматом для новин. Найбільше їх дивляться в Facebook — 32% опитаних, та в YouTube — 26%. Незважаючи на те, що ці платформи наразі займають перші позиції, формат новинного контенту активніше розвивається у Twitter та Instagram.
Цільова аудиторія таких відео-новин це молодь від 18 до 24 років. Але навіть серед них кожен другий надає перевагу текстовому формату. Вони вважають, що текст дає їм більше контролю над інформацією, адже його можна декілька разів перечитати або навпаки пропустити якусь частину.
З особистих спостережень додам: особливість формату «соцвідео» дає користувачам можливість читати та дивитися новини одночасно. До того ж, дивитися їх зручно у будь-якому місці: у громадському транспорті, за робочим місцем чи вдома. Великою перевагою такого типу новин над іншими є те, що вони, зазвичай, тривають недовго і не забирають багато часу для перегляду. Разом з тим, це стимулює споживача передивитись якнайбільше роликів один за одним.
Єгор Васюхно, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка